مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس


بسیاری از افراد بوتاکس را به دلیل کاربردهای زیبایی اش و رفع چین و چروک پوست می شناسند، اما این روش نتایج کاربردی بسیاری مانند رفع عرق کف دست ها، تز بین بردن سردردهای میگرنی و غیره نیز دارد. بوتاکس دارویی است که باعث ضعف یا فلج شدن عضلات می شود و در دوزهای کوچک، می تواند چین و چروک های پوستی را کاهش داده و به درمان برخی از مشکلات عضلاتی کمک کند. تزریق بوتاکس مزایای بسیاری دارد که می توانید در مقاله کاربردهای درمانی بوتاکس آن ها را ملاحظه نمایید.

از آنجایی که تزریق بوتاکس یکی از درمان های موثر، کم هزینه و با نتایج سریع می باشد، افراد بسیاری متقاضی انجام آن هستند. اما برای اقدام به انجام هر کاری باید در ابتدا با ماهیت آن، روش انجام و نحوه آمادگی قبل و مراقبت های بعد از آن آشنا شوید.


بوتاکس چیست؟

بوتاکس در حقیقت نام تجاری ماده ای است که به پوست تزریق می شود و باعث مهار حرکت ماهیچه ها می شود و می تواند مانع از پیشرفت یا بدتر شدن چین و چروک شود. نام بوتاکس در واقع از کلمه پرخاشگر آمده است؛ این ماده مربوط به یک سم طبیعی بوده و مقادیر بالای این سم توانایی فلج شدن و حتی کشتن را دارد. بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینوم ساخته شده که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود؛ با اینکه این درمان نوعی سم است، اما وقتی افراد به طور صحیح و در دوزهای کوچک از آن استفاده می کنند، دارای مصرف پزشکی و زیبایی می باشد.

پزشکان بوتاکس را برای فلج کردن عضلات خاص و مسدود کردن اعصاب نادرست تزریق می کنند، این کار از اخم کردن و منقبض کردن عضلات و ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. تاثیر تزریق بوتاکس در پوست حدودا یک هفته بعد مشخص خواهد شد و ماندگاری بوتاکس از 4 ماه تا حتی یک سال متغیر خواهد بود.


مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس

قبل از انجام تزریق بوتاکس نیاز به مراحلی برای آماده سازی می باشد که چنانچه به طور کامل انجام شود ، علاوه بر کسب نتایج ایده آل از برخی عوارض جانبی و خطرات نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. برخی از این مراقبت ها عبارتند از:

•     از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ادویل Advil، Motrin، Nuprin، Celebrex، روغن ماهی، Biloba، مخمر St. Johns و مقادیر زیاد ویتامین E به مدت 7 تا 10 روز قبل از تزریق بوتاکس جلوگیری کنید. زیرا ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی و کبودی در محل (های) تحت درمان شود. فقط مصرف مولتی ویتامین و تایلنول Tylenol در صورت تایید پزشک مجاز است.

•     از نوشیدن مشروبات الکلی به مدت 24 ساعت قبل از تزریق خودداری کنید زیرا این مورد نیز می تواند خطر خونریزی و کبودی در محل تزریق بوتاکس را افزایش دهد.

•     در روزهای پایانی از اپیلاسیون و استفاده از کرم های مو بر در محل های تزریق خودداری کنید.

•     اگر می ترسید که تزریق بوتاکس با درد همراه باشد می توانید یک ساعت قبل از وقت تعیین شده از تایلنول (در صورت عدم منع مصرف و با مشورت پزشک) استفاده کنید تا از بروز درد و ناراحتی هایی که ممکن است به وجود بیاید، جلوگیری کند.

•     اگر سابقه تبخال دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، این امر به پزشک زمان کافی برای تجویز دارو برای جلوگیری از شیوع بیماری را می دهد.

•     در روزی که میخواهید بوتاکس انجام دهید از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.

•     قبل از تزریق بوتاکس یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده میل کنید.

•     پزشک خود را از تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و همچنین تاریخچه پزشکی خود مطلع کنید.


مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس


چه افرادی گزینه مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند ؟

✔      افراد مبتلا به میاستنی گراویس

✔      افراد حساس به سم بوتولینوم

✔      افراد دارای اختلال عصبی عضلانی

✔      زنان باردار یا شیرده

✔      افراد دارای حساسیت به آلبومین انسانی


مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس کدامند ؟

پزشک شما دستورالعمل های دقیق مراقبت های بعد از بوتاکس را ارائه می دهد که با پیروی از آنها مطمئن خواهد شد که اثر کامل را تجربه کرده و ماندگاری درمان خود را افزایش خواهید داد. مهم نیست که برای چه چیزی از بوتاکس استفاده می کنید، چند نکته کلیدی برای مراقبت پس از بوتاکس وجود دارد که می تواند به جلوگیری از عوارض جانبی بوتاکس کمک کند و اطمینان حاصل کند که نتایج مناسب را دریافت می کنید؛ این نکات عبارتند از:

•     تا سه ساعت پس از درمان محل تزریق بوتاکس را دستکاری نکنید و حداقل 10 روز بعد از تزریق ، از درمان های صورت مانند ماساژ، لیزر و میکرودرم ابریژن پرهیز کنید.

•     برخی معتقدند که لبخند زدن و اخم کردن درست پس از تزریق به بوتاکس کمک می کند تا راه خود را به عضله ای که پس از درمان به آن تزریق شده است پیدا کند. اگرچه تصور می شود این امر به تزریق بوتاکس كمك می كند، اما در صورت فراموشی و انجام ندادن این امر بر درمان شما تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

•     تا چهار ساعت پس از تزریق بوتاکس نباید دراز بکشید، زیرا این امر مانع از ردیابی بوتاکس به مدار چشم شما شده و باعث افتادگی پلک می شود.

•     به مدت 2 تا 4 ساعت پس از درمان بوتاکس، محل تزریق را لمس یا مالش ندهید؛ همچنین از ورزش و عرق کردن برای باقی روز خودداری کنید.

•     مشاهده نتیجه تزریق حدود 4 تا 7 روز طول می کشد، اگر نتیجه مطلوب بعد از 2 هفته از درمان شما دیده نشود، ممکن است به جلسه ترمیم و تزریق مجدد بوتاکس احتیاج داشته باشید.

•     به مدت 6 ساعت پس از تزریق از انجام فعالیت های کششی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، زیرا این امر باعث می شود بوتاکس در ناحیه تزریق شده باقی بماند.

•     از انجام تمرینات هوازی که ضربان قلب شما را تا حد زیادی افزایش می دهد (دویدن، شنا، دوچرخه سواری و ...) به مدت 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس خودداری کنید.

•     در صورت داشتن درد بعد از بوتاکس از مصرف ایبوپروفن، ادویل و Motrin خودداری کرده و می توانید تایلنول را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

•     در محل تزریق احتمال بروز عوارض جانبی بوتاکس مانند کمی کبودی وجود دارد، که موقتی بوده و به سرعت از بین می رود.

•     استفاده هر روزه از ضد آفتاب را فراموش نکنید. وبه مدت 72 ساعت از قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما زیاد خودداری کنید.

•     برای جلوگیری از تورم بیش از حد از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد نمک خودداری کنید.


یکی از بهترین کلینیک های زیبایی که از امکانات روز دنیا بهره گرفته و پزشکان متخصص در زمینه امور زیبایی در این کلینیک آماده انجام عمل های زیبایی هستند، کلینیک زیبایی رنسانس می باشد. چنانچه قصد انجام تزریق بوتاکس را دارید می توانید با مشاوران کلینیک رنسانس در ارتباط باشید و در صورت نیاز جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با ما تماس حاصل نمایید.


مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی
21 Jun 2021

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

برای سریعتر سپری کردن دوران نقاهت بعد از بلفارو می توان با رعایت چندین نکته از دستورالعمل های مراقبتی که توسط پزشک به شما توصیه می شود از برخی عوارض نیز در امان ماند و به بهبودی سایر نشانه ها کمک کرد.

ادامه مطلب
هایفوتراپی چقدر ماندگاری دارد؟
18 Apr 2023

هایفوتراپی چقدر ماندگاری دارد؟

از آنجایی که روش هایفوتراپی تولید کلاژن در پوست را تحریک می کند، مدت زمان ماندگاری نتایج آن کاملاً به افراد بستگی دارد. هر جلسه درمان ممکن است در ابتدا واکنش کمی در پوست ایجاد کند اما با گذشت زمان و پس از حدود 2 تا سه ماه بهبود نتایج شروع به افزایش میکند.

ادامه مطلب
عوارض میکرونیدلینگ
7 Jan 2021

عوارض میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش مطمئن و ایمن می باشد که توسط سوزن های بسیار ریز در دستگاه مخصوص درمان را انجام می دهد. هدف میکرونیدلینگ تولید کلاژن و بافت پوستی جدید برای داشتن پوستی صاف، سفت و سالم است،

ادامه مطلب
هایفوتراپی برای لاغری
8 Oct 2023

هایفوتراپی برای لاغری

هایفوتراپی برای لاغری یک روش ایمن و کاملا موثر برای شکل دادن به بدن، با کاهش رسوبات چربی است که می تواند در مناطقی مانند معده، شکم، کمر، باسن، بازوها و هر قسمت دیگر بدن به درخواست متقاضی اعمال شود.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35