نحوه مراقبت از پوست های خشک

مراقبت از پوست های خشک


خشکی پوست غالباً باعث ایجاد لکه هایی زبر، قرمزی و خارش پوست در نقاط مختلف بدن مانند بازوها، دست ها و پاها می شود، اما در کف پا، ران و شکم نیز شایع می باشد. خشکی پوست همچنین منجر به ایجاد ترک و شکاف در پوست می شود. در زمستان سرد بودن هوای بیرون و گرم بودن هوای داخل باعث کاهش رطوبت شده که اغلب باعث بدتر شدن خشکی پوست می شود.

برخی افراد پوستشان به صورت ارثی خشک است و برخی با بالا رفتن سن میزان تولید چربی پوستشان کاهش می یابد. بعضی وقت ها شرایط پزشکی مانند آسم یا بیماری تیروئید هم می تواند باعث خشک شدن پوست شود. عادت های روزمره با توجه به نوع پوست و مراقبت از آن مانند استفاده از صابون های خشن و مواد ضدعفونی یا پاک کننده ی خشن نیز می تواند باعث خشکی پوست شده و وضع پوست را بدتر کند.

از آنجا که خشکی پوست بیشتر به دلیل عوامل خارجی به وجود میاید ، به راحتی می توان با مراقبت از پوست، خشکی پوست را درمان کرد. کارهای زیادی می توانید برای از بین بردن خشکی و لطیف کردن پوست انجام دهید.


علایم خشکی پوست چیست ؟

خشکی پوست اغلب موقتی است (مانند خشکی پوست در فصل زمستان) اما ممکن است دائمی باشد. علائم و نشانه های خشکی پوست به سن، سلامتی، محل زندگی، سبک زندگی، زمان سپری شده در فضای باز و علت ایجاد آن بستگی دارد. خشکی پوست احتمالاً باعث موارد زیر می شود:

•        سفتی پوست، به خصوص پس از دوش گرفتن، استحمام یا شنا

•        زبری پوست

•        خارش

•        پوسته پوسته شدن

•        خطوط یا ترک های ظریف

•        خاکستری شدن پوست

•        قرمزی

•        ایجاد ترک های عمیقی که ممکن است باعث خونریزی شوند.


انواع پوست خشک

درماتیت سبورئیک Seborrheic dermatitis: این نوع درماتیت باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست در نواحی مختلف بدن به ویژه مناطقی است که دارای غدد چربی زیادی می باشد می شود. درماتیت سبورئیک می تواند به صورت پوسته پوسته شدن پوست سر، ابروها و دو طرف بینی ظاهر شود.

درماتیت تماسی آلرژیک Allergic contact dermatitis: این نوع درماتیت زمانی به وجود میاید که پوست با ماده ای که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شود تماس پیدا کند مانند پیچک سمی. درماتیت تماسی آلرژیک در دست ها اغلب باعث پوسته پوسته شدن انگشتان می شود.

درماتیت آتوپیک Atopic dermatitis: این نوع درماتیت نوعی اگزما می باشد که دارای ماندگاری بیشتری بوده و اغلب ارثی است. همچنین ممکن است باعث خشک شدن بیش از حد و خارش پوست شود.

پای ورزشکار Athlete's foot: پای ورزشکار نوعی عفونت قارچی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن کف پا و بین انگشتان می شود. درمانی نداشته و می تواند باعث التهاب و قرمزی پوست شود.


نحوه مراقبت از پوست های خشک :

مراقبت از پوست خشک هنگام شستشو: درمان خشکی پوست مهم است زیرا خشکی زیاد پوست می تواند منجر به درماتیت یا التهاب بیشتر پوست شود. هنگام حمام یا دوش نکات زیر را رعایت کنید:

•        از دوش های گرم و طولانی مدت صرف نظر کنید. آب داغ چربی پوست را سریعتر از آب گرم از از بین می برد. دوش یا حمام طولانی باعث خشکی پوست می شود. بنابراین در صورتی که هر روز به حمام می روید سعی کنید مدت زمان حمام خود را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید.

•        از یک شوینده ملایم یا ژل حمام هراه با مرطوب کننده استفاده کنید. به جای پاک کننده های خشن از شوینده یا صابون های بدون بو و ملایم استفاده کنید.

•        در حالی که پوستتان مرطوب است از مرطوب کننده استفاده کنید. بعد از دوش گرفتن یا شستن صورت یا دستان، پوست خود را با حوله به آرامی خشک کرده و سپس مرطوب کنید. سه تا پنج دقیقه بعد از شستن پوست از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست شما از بین نرود و داخل پوست بماند.


مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده:

لازم نیست برای آبرسانی به انواع پوست اقدام به خرید مرطوب کننده با هزینه زیاد کنید، باید ببینید مرطوب کننده از چه موادی تشکیل شده و آیا برای خشکی پوست مفید است؟ موادی که ممکن است برای خشکی پوست مفید باشند عبارتند از:

•        سرامیدها Ceramides: سرامیدها به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و باعث از بین رفتن خشکی پوست می شوند.

•        دایمتیکون Dimethicone و گلیسیرین glycerin : به جذب آب به پوست و حفظ آن کمک می کنند.

•        اسید هیالورونیک: اسید هیالورونیک مانند سرامیدها به به حفظ آب در پوست کمک می کند.

برای قسمت هایی از بدن که در طول روز در معرض آفتاب قرار می گیرند حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب های با SPF 15 یا بیشتر به کار ببرید.

همچنین رعایت نکات زیر در سبک زندگی می تواند به حفظ رطوبت، نرم و لطیف شدن پوست های خشک کمک کند:

•        دستگاه مرطوب کننده هوا: در هنگام خشک شدن هوای داخل خانه به ویژه در فصل زمستان برای مرطوب کردن هوا از دستگاه مرطوب کننده هوا در خانه استفاده کنید.

•        استفاده از پارچه های از جنس پنبه و الیاف طبیعی: پشم یا مواد مصنوعی می توانند باعث خراشیده شدن، سوزش و تحریک پوست شوند.

•        نوشیدن مقدار زیادی آب.

•        خوردن غذاهای مفید برای جوانسازی پوست مانند امگا 3: اسیدهای چرب برای تقویت موانع طبیعی نگهداری چربی پوست بسیار ضروری هستند. غذاهای غنی از امگا 3 شامل ماهیان آب سرد (ماهی قزل آلا، هلیبوت halibut و ساردین sardines)، کتان flax، گردو و روغن گلرنگ safflower oil می باشند.

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن
29 May 2022

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

به دفعات نشان داده شده است که تزریق بوتاکس یک درمان موثر برای کاهش دردهای ناشی از میگرن می باشد. تاثیر درمانی بوتاکس فقط برای میگرن مزمن تایید شده است و هیچ مدرکی دال بر استفاده از آن برای کمک به درمان میگرن اپیزودیک یا سردردهای تنشی وجود ندارد. همچنین بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در بزرگسالان توسط بسیاری از سازمان های پزشکی بزرگ دنیا تایید شده است.

ادامه مطلب
آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟
20 Jun 2020

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که از پرتوهای متمرکز نور (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند. در این روش پرتوی نور متمرکز شده توسط ملانین مو جذب شده و به گرما تبدیل می شوند. این گرما به فولیکول های مو آسیب رسانده و رشد آنها در آینده را مهار یا به تأخیر می اندازند

ادامه مطلب
سن مناسب برای تزریق چربی
27 Jul 2020

سن مناسب برای تزریق چربی

در دو دهه گذشته، روش های انتقال چربی در سراسر دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با این وجود، ممکن است ندانید که این روش در دنیای پزشکی سابقه طولانی دارد. اولین تزریق چربی در دهه 1890 انجام شد. امروزه هزاران زن و مرد در دنیا تزریق چربی را به عنوان یک جایگزین طبیعی به جای پرکننده های پوستی یا کاشت سینه انتخاب می کنند

ادامه مطلب
هزینه مزوتراپی صورت
7 Nov 2023

هزینه مزوتراپی صورت

مزوتراپی روشی غیر جراحی و دائمی است که برای از بین بردن چین و چروک صورت و چربی، جلوگیری از ریزش مو و پیری پوست استفاده می شود. این روش نخستین بار در سال 1952 در فرانسه برای درمان اختلالات عروقی و لنفاوی به کار برده شد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35