انواع مختلف پوست و نکات کاربردی برای مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

مراقبت روزانه از پوست به حفظ سلامت کلی پوست و رفع نگرانی در مورد آکنه، اسکار و لکه های تیره کمک می کند. به طور کلی مراقبت از پوست دارای چهار مرحله اساسی می باشد که یک بار صبح و یک بار قبل از خواب باید آن را انجام داد. این مراحل عبارتند از:

1) پاکسازی پوست: از پاک کننده ای برای شستشوی صورت خود استفاده کنید که باعث سفتی پوستتان نشود. بیش از دو بار در روز صورت خود را نشویید و درصورتیکه پوستتان خشک است و آرایش نمی کنید، یکبار صورتتان را بشویید. آنقدر صورتتان را نشویید که باعث از بین رفتن روغن های طبیعی پوست شود.

2) سرم ها: بهتر است از سرم های دارای ویتامین C، فاکتورهای رشد یا پپتیدها صبح ها زیر ضد آفتاب استفاده کنید. در شب از سرم های دارای رتینول یا رتینوئیدهای استفاده کنید زیرا در این زمان بهترین عملکرد را دارند.

3) مرطوب کننده: حتی پوست های چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارند، اما از موادی سبک به صورت ژل و غیر کومدوژنیک non-comedogenic استفاده کنید تا منافذ پوست را مسدود نکند.

4) ضد آفتاب: حداقل 15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا فعال شدن ضدآفتاب مدتی طول می کشد. پوست های تیره در واقع به محافظت بیشتر در برابر آفتاب نیاز دارند زیرا از بین بردن لکه ها در این نوع پوست بیش از حد دشوار است.


انواع پوست و روش تشخیص آنها :

برای مراقبت از پوست خود ابتدا باید با نوع پوست و ویژگی های آن آشنایی داشته باشید. دانشمندان معیارهای مختلفی برای طبقه بندی پوست استفاده می کنند. 1- طبقه بندی فیتزپاتریک Fitzpatrick's، این طبقه بندی اولین بار در سال 1975 بر اساس رنگ پوست و پاسخ آن به قرار گرفتن در معرض آفتاب به کار برده شد. 2- از این روش همچنین برای تعیین فاکتور مناسب محافظت در برابر آفتاب یا پیش بینی خطر سرطان پوست استفاده می شود.3- از نظر زیبایی نیز پوست براساس چندین فاکتور دیگر طبقه بندی می شود: ترشح چربی، میزان آبرسانی و سطح حساسیت. بنابراین هر نوع پوست ویژگی های خاص خود را دارد و به مراقبت های مختلفی نیاز دارد. نوع پوست توسط ژنتیک تعیین می شود، اگرچه عوامل دیگری مانند سن، سبک زندگی، تغییرات هورمونی، سطح استرس و غیره می توانند با گذشت زمان پوست را تحت تأثیر قرار داده و آن را تغییر دهند. چهار نوع پوست شامل پوست معمولی Normal، خشک Dry، روغنی Oily و ترکیبی Combination داریم. ویژگی های پوستی در هر فرد متفاوت است و با توجه به موارد گفته شده ویژگی های پوستی می تواند بر حسب شرایط تغییر کند.


پوست معمولی : پوست معمولی را پوست یودرمیک eudermic نیز می نامند. این پوست نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب و دارای بافت منظم، بدون نقص و ظاهری تمیز می باشد. با این وجود در برابر عوامل محیطی خاص (گرما، سرما، آلودگی، اشعه ماورا بنفش، هوای خشک و غیره) و پیری آسیب پذیر است.


روش تشخیص پوست معمولی :

• دارای بافت صاف و لطیف

• منافذ ریز

• فاقد حساسیت

• پوستی بدون لکه و قرمزی


نحوه مراقبت از پوست معمولی :

در صورتیکه پوست معمولی دارید رعایت موارد زیر برای مراقبت از آن ضروری می باشد.

الف – نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز: زیرا در صورتی که در طول روز به اندازه کافی آب ننوشید، ممکن است پوستتان خشک و پوسته پوسته شود. همچنین می تواند منجر به تولید بیش از حد سبوم شود.

ب- ضد آفتاب: استفاده از ضد آفتاب برای حفظ سلامت کلی پوست ضروری است. قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب می تواند باعث خشکی پوست، ایجاد چین و چروک و لکه های تیره شود. برای جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست استفاده از ضد آفتاب بدون روغن توصیه می شود.

ج - مرطوب کننده: مرطوب کننده ها برای هر نوع پوستی ضروری اند. پوست را مرطوب نگه داشته و از تولید بیش از حد سبوم جلوگیری می کنند.

د - پاک کردن آرایش قبل از خواب: زیرا مواد آرایشی می توانند منافذ پوست را مسدود کند.

ذ- شستن صورت قبل از خواب: حتی اگر آرایش نمی کنید هر شب قبل از خواب صورت خود را بشویید. زیرا آلودگی و باکتری ها باعث مسدود شدن منافذ پوست می شوند.


پوست چرب: پوست چرب دارای منافذی بزرگ، ظاهری مرطوب و روشن می باشد. که معمولا به دلیل تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی، دلایل ژنتیکی و هورمونی ایجاد می شود. نوجوانان و جوانان زیر 30 سال اکثرا دارای این نوع پوست می باشند.


روش تشخیص پوست چرب :

• پوستی چرب با ظاهری براق

• ضخیم بودن پوست

• داشتن منافذ بزرگ پوستی


چه عواملی باعث چرب شدن پوست می شوند ؟

تغییرات هورمونی: عدم تعادل هورمونی در دوران بلوغ یا بارداری می تواند منجر به چرب شدن پوست شود.

اقلیم: محل زندگی و اینکه چه زمانی از سال است می تواند به چرب شدن پوست کمک کند.

ژنتیک: به اطراف خود نگاه کنید آیا اعضای نزدیک خانواده شما پوستی چرب دارند؟ اگر پاسخ مثبت است به احتمال زیاد شما نیز پوستی چرب دارید.

منافذ بزرگ: منافذ بزرگ باعث تولید سبوم بیشتری می شود.


لایه برداری پوست به صورت بیش از حد و استفاده از صابون های خشن: گاهی اوقات آنچه که موجب درخشندگی پوست می شود، می تواند باعث کاهش سلامت پوست شود. لایه برداری بیش از حد می تواند باعث تحریک تولید سبوم شود.


نحوه مراقبت از پوست چرب :

الف- استفاده منظم از مرطوب کننده ها و آبرسان ها (مرطوب سازی منظم باعث مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم می شود.)

ب- نوشیدن آب به میزان کافی از تولید چربی اضافی جلوگیری می کند.

ج- روزی دو بار صورت خود را بشویید.

د- از مواد شوینده ضد آکنه برای شستشو صورت خود استفاده کنید.

ذ- از محصولات آرایشی بهداشتی فاقد روغن و ضد آکنه استفاده کنید.


پوست خشک :

پوست خشک دارای ظاهری خشن و ناراحت کننده می باشد و کمتر از حد طبیعی چربی تولید می کند. این نوع پوست دارای کمبود لیپید و آب می باشد. فاقد خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بوده و افراد دارای این نوع پوست دارای احساس سفتی به خصوص پس از شستشو می باشند. این نوع پوست به شدت به عوامل خارجی مانند سرما، گرما، باد و غیره واکنش نشان داده: به راحتی قرمز شده یا دچار خارش سفتی می شود. پوست خشک نسبت به سایر پوست ها چین و چروک و خطوط ظریف بیشتری دارد.


یک رژیم متعادل حاوی اسیدهای چرب ضروری، استفاده روزانه از مرطوب کننده و آبرسان، ماده مغذی و مراقب پوست مخصوص پوست های خشک برای داشتن پوستی سالم ضروری هستند.


روش تشخیص پوست خشک :

• داشتن پوستی پوسته پوسته و خشن

• بافت ناهموار

• خارش

• حس سفتی و شکنندگی


چه عواملی باعث خشک شدن پوست می شود ؟

الف – ژنتیک: اگر اکثر اعضای خانواده شما پوست خشک دارند، احتمالاً شما هم پوستی خشک دارید.

ب- فصل: خشکی پوست بیشتر در آب و هوای خشک و در فصل زمستان به دلیل کمبود رطوبت دیده می شود.

ج- حمام طولانی مدت: حمام طولانی مدت می تواند باعث از بین رفتن چربی های مفید پوست شده و که به نوبه خود موجب خشکی پوست می شود.

د- سن: با افزایش سن تولید سبوم کاهش یافته و باعث خشک شدن پوست می شود.


نحوه مراقبت از پوست خشک :

✔ به طور مرتب از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید.

✔ با آب ولرم حمام کنید و سعی کنید حمامتان مدت زیادی طول نکشد.

✔ در حالی که خود را خشک می کنید به آرامی پوست با پوست خود رفتار کنید.

✔ زیاد آب بنوشید.

✔ حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

✔ از صابون های دارای مرطوب کننده استفاده کنید.


پوست مختلط :

پوست مختلط ویژگی های پوست خشک و چرب را با هم نشان می دهد، زیرا توزیع غدد چربی و عرق در این پوست یکسان نیست. ناحیه ی T (پیشانی، بینی و چانه) معمولا چرب می باشد اما پوست گونه ها طبیعی یا خشک است.


روش تشخیص پوست مختلط :

✔ منطقه T چرب و گونه های خشک

✔ منافذ بزرگ در ناحیه پیشانی، چانه و بینی

✔ گونه های حساس


نحوه مراقبت از پوست مختلط :

الف- استفاده از شوینده های ملایم: اگر پوست مختلط دارید منافذ موجود در منطقه T از بقیه صورت بزرگتر است. بنابراین محصولات سخت ممکن است منافذ پوستی شما را مسدود کند. توصیه می شود از پاک کننده ملایم استفاده کنید.

ب- استفاده از ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب یک محصول ضروری برای مراقبت از پوست است. اگر پوست مختلط دارید ضد آفتاب بدون روغن انتخاب کنید.

ج - دو روال جداگانه برای مراقبت از پوست به کار ببرید: محصولاتی که برای پوست خشک کار می کنند ممکن است روی پوست چرب خشن باشند. یک رژیم مراقبت از پوست جداگانه برای منطقه T خود دنبال کنید. از محصولات مشابه برای مراقبت از ناحیه T و بقیه صورت خود استفاده نکنید.


در پایان چنانچه در خصوص مراقبت از پوست و یا روش های جوانسازی پوست نیاز به مشاوره داشته باشید می توانید با کارشناسان کلینیک زیبایی رنسانس در ارتباط باشید.


عوارض تزریق چربی چیست؟
21 Nov 2021

عوارض تزریق چربی چیست؟

خطرات تزریق چربی کم، نادر و حداقل است؛ مانند هر روش دیگر درمانی زیبایی احتمال درد و تورم بعد از تزریق چربی وجود دارد، اما هر بیمار آن را تجربه نمی کند. شایع ترین عوارض جانبی تزریق چربی کبودی، تورم و درد پس از تزریق است که کاملاً طبیعی بوده و خود بخود از بین می رود.

ادامه مطلب
آیا لایه برداری پوست خطرناک است؟
12 Nov 2020

آیا لایه برداری پوست خطرناک است؟

لایه برداری پوست Peeling برای داشتن پوستی سالم و جوان ضروری است. زیرا به مرور زمان سلول های مرده روی سطح پوست جمع می شوند. در صورتی که از پوست خود غافل شویم مواد آرایشی، آلودگی و چربی نیز می توانند به آن اضافه شده و

ادامه مطلب
پف یا کیسه زیر چشم و روش های درمان
30 Jan 2023

پف یا کیسه زیر چشم و روش های درمان

برای درمان پف زیر چشم، ابتدا باید بفهمیم که چه چیزی باعث آن شده است، موارد زیادی وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد پف و کیسه های زیر چشم شود، اما معمولاً زمانی رخ می دهند که بافت های ملایم پوست اطراف چشم ضعیف و آویزان می شوند و اجازه می دهند مایع زیر چشم جمع شود و به ظاهری متورم منجر شود.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35