درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست

خشکی پوست به دلیل نقص در مانع پوستی و اختلال در عملکرد یا کمبود چربی های سالم لازم در لایه بالایی پوست ایجاد می شود. به طور معمول، لایه بالایی پوست از سلول های مرده و روغن های طبیعی تشکیل شده که به به دام انداختن رطوبت کمک می کند تا پوست نرم و لطیف شود؛ اما اگر آب کافی در این لایه بالایی سلول وجود نداشته باشد، که در صورت کم شدن روغن های محافظتی ممکن است رخ دهد، پوست خشک ایجاد می شود. درمان خشکی پوست در بسیاری از موارد تغییر سبک زندگی و استفاده از مرطوب کننده ها می باشد که در شرایط خشکی شدید با توجه به دستور پزشک باید انتخاب شود.


شما می توانید به طور طبیعی پوست خشک داشته باشید، اما حتی اگر نوع پوست شما تمایل به چربی دارد، ممکن است هر از چند گاهی دچار خشکی پوست شوید. در بیشتر موارد احساس خشکی پوست نگران کننده نبوده و بسیار شایع است، همچنین خشکی پوست می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد و بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد، معمولاً روی دست، بازو و پاها ایجاد می شود. انواع مختلف خشکی پوست می تواند باعث قرمزی ، پوسته پوسته شدن یا خارش شود، اما در صورتی که خشکی شدید باشد ممکن است نشان دهنده یک مسئله اساسی پوستی یا مشکلی در وضعیت سلامتی باشد. اگر خشکی پوستتان آنقدر شدید است که توانایی کار یا خواب شما را مختل می کند، یا اگر منجر به ترک پوستی یا خونریزی شود حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.


انواع خشکی پوست

قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی خشک، آب گرم و برخی مواد شیمیایی خاص می تواند باعث خشک شدن پوست شود، خشکی پوست همچنین می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای باشد. برای درمان خشکی پوست ممکن است پزشک پس از معاینه جسمی و اطلاع از سابقه پزشکی، از شما آزمایشاتی بگیرد تا علت و نوع خشکی پوستتان را بررسی کند. درماتیت اصطلاح پزشکی برای پوست بسیار خشک است؛ چندین نوع مختلف درماتیت وجود دارد:

درماتیت تماسی Contact dermatitis

درماتیت تماسی هنگامی ایجاد می شود که پوست شما به چیزی که لمس می کند واکنش نشان دهد و باعث التهاب موضعی شود. درماتیت تماسی تحریک کننده می تواند هنگامی رخ دهد که پوست شما در معرض یک ماده شیمیایی تحریک کننده مانند سفید کننده قرار گیرد، و وقتی پوست شما در معرض ماده ای که به آن حساسیت دارید مانند نیکل قرار گیرد، درماتیت تماسی آلرژیک ایجاد می شود.


درماتیت سبورئیک Seborrheic dermatitis

درماتیت سبورئیک زمانی اتفاق می افتد که پوست شما چربی زیادی تولید کند، در نتیجه دانه های قرمز و پوسته پوسته معمولاً روی پوست سر ایجاد می شود، این نوع درماتیت در نوزادان شایع است.


درماتیت آتوپیک Atopic dermatitis

درماتیت آتوپیک به اگزما نیز معروف است، این یک بیماری مزمن پوستیست که باعث می شود پوسته های خشک روی پوست شما ظاهر شود و در بین کودکان خردسال رایج است.


سایر بیماری ها مانند پسوریازیس psoriasis و دیابت نوع 2 نیز می توانند باعث خشکی پوست شما شوند.


درمان خشکی پوست

برنامه درمانی توصیه شده پزشک برای خشکی پوست، بستگی به نوع خشکی پوست و شدت آن دارد. همراه با روش های درمانی شیوه زندگی، آنها ممکن است پماد، کرم یا لوسیون بدون نسخه یا با نسخه را برای رفع علائم توصیه کنند و در بعضی موارد حادتر، ممکن است شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهند. علاوه بر درمان های دارویی خشکی پوست و استفاده از مرطوب کننده ها، رعایت برنامه خانگی مراقبت از پوست در طول سال می تواند به جلوگیری از کاهش رطوبت پوست کمک کند. هوای خشک می تواند خطوط و چین و چروک پوست را بیشتر به چشم بیاورد، بدون مراقبت، پوست خشک ممکن است خارش دار و پوسته پوسته شود، ترک بخورد و حتی خونریزی کند.


برای کمک به درمان خشکی پوست و جلوگیری از بازگشت آن پس از بهبود، متخصصان پوست موارد زیر را توصیه می کنند:

1- توجه داشته باشید که حمام ها باعث بدتر شدن خشکی پوست نشوند. وقتی رطوبت کم شد یا پوست شما احساس خشکی کرد، حتماً:

✔ در حمام را ببندید.

✔ از آب گرم و نه داغ استفاده کنید.

✔ وقت دوش گرفتن خود را به 5 یا 10 دقیقه محدود کنید.

✔ با یک پاک کننده ملایم و بدون عطر بشویید.

✔ به اندازه کافی پاک کننده استفاده کنید تا آلودگی و روغن را از بین ببرد و از استفاده زیاد آن خودداری کنید.

✔ پوست خود را با حوله نرم به آرامی خشک کنید.


2- بلافاصله پس از شستشو از مرطوب کننده استفاده کنید. پمادها، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده باعث به دام انداختن رطوبت موجود در پوست می شوند، برای به دام انداختن این رطوبت مورد نیاز، باید ظرف چند ثانیه بعد از دوش گرفتن یا شستن دست و صورت از مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین برای درمان خشکی پوست لب از مرهم لب lip balm استفاده کنید.


3- به جای لوسیون از پماد یا کرم استفاده کنید، زیرا پمادها و کرم ها نسبت به لوسیون ها موثرترند و کمتر تحریک کننده هستند. به دنبال کرم یا پمادی باشید که حاوی یک یا چند ماده از مواد زیر باشد:

• روغن جوجوبا

• دی متیکون

• گلیسرین

• اسید هیالورونیک

• اسید لاکتیک

• لانولین

• روغن معدنی

• وازلین


4- فقط از محصولات مراقبت از پوست ملایم و بدون عطر و رایحه استفاده کنید. برخی از محصولات مراقبت از پوست مانند صابون های حاوی خوشبو کننده، برای پوست های خشک و حساس بسیار مضر هستند. همچنین در صورت مشاهده کلمه "بدون بو" روی برخی محصولات، باید بدانید که این محصول می توانند حاوی مواد شیمیایی باشند که بوی سایر مواد را خنثی یا پنهان می کنند، این مواد شیمیایی می توانند پوست خشک و حساس را تحریک کنند.


5- دست کش بپوشید، دستان ما اغلب اولین جایی هستند که متوجه خشکی پوستشان می شویم، همچنین بیشترین میزان خشکی را در آنها حس می کنیم. با پوشیدن دستکش در زمستان، در زمانی که باید دست خود را خیس کنید و در صورت استفاده از مواد شیمیایی می توانید به درمان خشکی پوست دست ها کمک کنید.


6- لباس و مواد شوینده لباسشویی غیر تحریک کننده انتخاب کنید، هنگامی که پوست ما خشک است حتی لباس و شوینده لباس نیز می توانند باعث خشکی بیشتر شوند. برای جلوگیری از این تحریک باید لایه زیر لباس خود مخصوصا لباس هاس پشمی را از پنبه یا ابریشم انتخاب کنید و از مواد شوینده لباس با عنوان ضد حساسیت استفاده کنید.


7- در صورت امکان بدون استفاده از یک شومینه یا منبع گرمایی دیگر خود را گرم کنید، نشستن در مقابل شعله یا منبع گرمایی دیگر می تواند پوست شما را خشک کند. حتما هوای خانه را مرطوب نگه دارید، برای این کار می توانید از رطوبت ساز برقی استفاده کنید.


انواع روش های از بین بردن خط اخم
11 Jan 2021

انواع روش های از بین بردن خط اخم

درمان های مختلفی برای کاهش یا از بین بردن ظاهر خطوط اخم در دسترس هستند، درمان های پوستی می توانند کیفیت و سطح پوست در ناحیه اخم را به طور قابل توجهی بهبود بخشند و درمان های تزریقی با کاهش انقباض عضلات و جایگزینی از دست دادن حجم، به رفع علل اساسی کمک می کنند.

ادامه مطلب
مزوتراپی برای از بین بردن غبغب
30 Dec 2020

مزوتراپی برای از بین بردن غبغب

اخیراً با کشف این که چربی بدن می تواند با تزریق برخی مواد به بدن کاهش یابد به طور گسترده ای از مزوتراپی برای کاهش وزن، کاهش سلولیت، رفع چین و چروک و جوان سازی صورت استفاده می شود.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35