بهترین آبرسان ها برای انواع پوست

آبرسانی پوست

در مورد تفاوت بین آبرسانی صورت و استفاده از مرطوب کننده بحث های زیادی وجود دارد. آبرسان hydrator و مرطوب کننده Moisturizer چه فرقی با هم دارند؟ از کدام یک باید استفاده کنید؟ آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست چه فوایدی دارد؟ چرا باید به آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست اهمیت داد؟


فرق آبرسان و مرطوب کننده چیست ؟

آبرسان چیست؟ یک آبرسان (مانند اسید هیالورونیک) با استفاده از مواد مرطوب کننده کمک می کند تا آب به پوست وارد شود. آبرسان ها از موادی با خاصیت نم نگهدارندگی Humectants برای جبران کم آبی پوست استفاده می کنند. این مواد رطوبت را از محیط اطراف گرفته و آن را به لایه های پوست می رسانند.


مواد آبرسان معمول عبارتند از:

✔ اسیدهای هیدروکسی آلفا Alpha hydroxy acids مانند اسید لاکتیک as lactic acid یا عصاره پاپایا papaya extracts

✔ گلیسرین

✔ اسید هیالورونیک Hyaluronic acid

✔ اوره


این مرطوب کننده ها به جمع آوری رطوبت در محیط و اتصال آن به پوست کمک می کنند تا پوست بتواند آب را جذب کند. سرم های خالص هیالورونیک اسید نمونه کاملی از یک آبرسان هستند. که مانند یک نوشیدنی بزرگ آب برای پوست می باشند و مزایای متعددی دارند. هنگام استفاده از آبرسان ها هیچ نگرانی نداشته باشید زیرا هر نوع پوستی (پوست خشک، چرب و ترکیبی) با هر نوع مشکلی (آکنه، چین و چروک و تیرگی) به آبرسانی نیاز دارد.


مرطوب کننده چیست؟ مرطوب کننده حاوی روغن هایی است که از خروج آب بدن جلوگیری کرده و پوست را نرم و لطیف نگه می دارند. پوست به صورت طبیعی دارای یکسری موانع چربی می باشد، که با خشک شدن پوست یا بالا رفتن سن این مانع ها شکسته شده و پوست رطوبت خود را از دست می دهد. مرطوب کننده ها با تشکیل یک لایه مسدود کننده از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را درمان می کنند. همچنین می توانند از پوست های حساس محافظت و بافت پوست را بهبود بخشند. 


مواد مرطوب کننده شامل:

• روغن ها

• کره شی یا کره کاکائو Shea or cocoa butter

• عصاره میوه ها


آیا برای مراقبت از پوست هم به آبرسان و هم به مرطوب کننده نیاز دارید؟ بله. زیرا آبرسان ها ها از کم آب شدن پوست جلوگیری می کنند، در حالی که مرطوب کننده ها با تشکیل لایه مسدود کننده مواد آبرسان را قفل می کنند و از موانع پوستی محافظت می کنند.


آبرسان و مرطوب کننده ی مناسب برای هر پوستی به عوامل زیادی از جمله نوع پوست، سن و شرایط خاص پوست مانند داشتن آکنه بستگی دارند.


پوست معمولی: پوست معمولی به پوستی گفته می شود که نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب. برای مراقبت از آن باید از یک مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کرد. این مرطوب کننده ها اغلب حاوی روغن های سبک یا مواد تشکیل دهنده سیلیکون مانند سیکلومتیکون cyclomethicone هستند.


پوست خشک: پوست خشک معمولا زبر و خشن بوده و پوسته پوسته می شوند. برای مرطوب کردن پوست خشک یک مرطوب کننده سنگین تر پایه چربی انتخاب کنید که حاوی موادی باشد که به حفظ آب کمک می کند. اگر این مرطوب کننده ها را امتحان کرده اید اما هنوز احساس می کنید پوستتان خشک است به خصوص در قسمت ساق پا، پا، بازوها و دست ها به دنبال آبرسانی حاوی اسید لاکتیک یا اسید لاکتیک و اوره باشید.


پوست بسیار خشک: برای پوست های بسیار خشک و ترک خورده، از پماد با ژل نفتی (وازلین، آکوافور Aquaphor ) استفاده کنید، زیرا در این نوع پوست ها بیشتر از آبرسانی باید به فکر حفظ رطوبت پوست بود. این مواد قدرت مسدود کنندگی و ماندگاری زیادی داشته و مانع از بین رفتن آب از پوست می شوند.


پوست چرب: پوست چرب براق، درخشان و مستعد آکنه و جوش می باشد. پوست های چرب نیز به آبرسانی نیاز دارند خصوصاً پس از استفاده از محصولات مراقبت از پوست که باعث از بین رفتن روغن ها و خشک شدن پوست می شوند. استفاده از یک مرطوب کننده سبک می تواند به محافظت از پوست کمک کند.


لوسیون ها به طور کلی حاوی درصد بیشتری آب نسبت به کرم ها بوده و استفاده از آنها راحت می باشد. محصولی سبک که پایه آنها آب بوده و منافذ پوست را مسدود نمی کند انتخاب کنید. اگر پوستی مستعد آکنه دارید از استفاده از محصولاتی که حاوی ژل نفت، کره کاکائو یا روغن نارگیل هستند روی پوست صورت خود خودداری کنید.


پوست حساس: پوست حساس به پوستی که مستعد سوزش، قرمزی، خارش یا بثورات پوستی می باشد گفته می شود. برای این نوع پوست به دنبال مرطوب کننده ای حاوی موادی مانند بابونه یا آلوئه ورا باشید. از محصولات دارای برچسب ضد حساسیت که برای پوست های حساس هستند استفاده کنید. همچنین از محصولات حاوی اسیدهایی که باعث تحریک پوست های حساس می شوند خودداری کنید.


پوست مختلط: پوست مختلط پوستی دارای نواحی خشک و چرب است. به عنوان مثال ممکن است ناحیه T (پیشانی، بینی یا چانه ) چرب و گونه ها خشک باشند. برای پوست های مختلط از یک مرطوب کننده سبک برای پوست صورت و از یک مرطوب کننده سنگین برای دست ها و پاها استفاده کنید.


بلفاروپلاستی با لیزر
9 Aug 2020

بلفاروپلاستی با لیزر

این جراحی با حذف چروک های اضافی روی پلک ها و پف زیر چشم درخشش چشمان را بسیار بیشتر می کند. این جراحی علاوه بر هدف های زیبایی، با هدف کاربردی بهبود بینایی برای افرادی که پلک های آویزان دارند انجام می شود

ادامه مطلب
مزایا و معایب تزریق چربی
27 Aug 2019

مزایا و معایب تزریق چربی

تزریق چربی یکی از روش های بسیار عالی جهت از بین بردن چین و چروک ها و همچنین جوانسازی و فرم دهی صورت و بدن می باشد که امروزه با پیشرف علم این کار را می توان به بهترین شکل ممکن انجام داد.

ادامه مطلب
مقایسه روش های لیفت صورت
21 Nov 2022

مقایسه روش های لیفت صورت

لیفت صورت شامل درمان ها و روش هایی می باشد که از بین رفتن شفافیت و ظاهر شل پوست را هدف قرار می دهند و با سفت کردن، لیفت کردن یا حجیم کردن، علائم پیری را معکوس می کنند. اگر قصد دارید یک لیفت صورت انجام دهید، دو مسیر بسیار متفاوت وجود دارد که می توانید انتخاب کنید؛ می توانید به سراغ گزینه سنتی لیفت صورت با جراحی بروید، یا می توانید از تکنیک های غیرجراحی جدیدتری که برای رفع خطوط و افتادگی در دسترس هستند استفاده کنید.

ادامه مطلب
مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی
6 Nov 2023

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی

در واقع هیچ آمادگی خاص و دشواری برای درمان مزوتراپی لازم نیست و با توجه به شرایط جسمی هر متقاضی پزشک معمولاً توصیه مختص او را در مورد نحوه آمادگی برای مزوتراپی خواهد کرد. توصیه می شود برای به حداقل رساندن هرگونه کبودی یا تورم به دستورالعمل های مراقبت های بعدی که پزشک به شما توصیه می کند، عمل کنید.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35