لایه برداری پوست چیست و چگونه انجام می شود؟

لایه برداری پوست

لایه برداری روشی است که باعث جدا شدن سلول های مرده از پوست می شود و به دو صورت انجام می شود لایه برداری فیزیکی و لایه برداری شیمیایی پوست.


لایه برداری فیزیکی چیست ؟

لایه برداری فیزیکی روشی که از ابزارهای مختلف (اسفنج، اسکراب) یا مواد ساینده برای از بین بردن خارجی ترین لایه پوست (سلول های مرده) در خانه استفاده می کنند. در لایه برداری سلول های مرده از طریق سایش با ذرات سخت معمولاً از کرم، ژل و روغن برای آسیب کمتر به پوست یا راحتی کار استفاده می شود. می توانید از پن، لیف یا پدهای لایه بردار برای لایه برداری فیزیکی پوست در خانه استفاده کنید. یا از اسکراب هایی که در داروخانه ها موجود می باشند استفاده کنید. اما توجه داشته باشید اسکراب های بدن با صورت متفاوت بوده و قوی ترند.


لایه برداری شیمیایی چیست ؟

لایه برداری شیمیایی روشی است که در آن از محلول های شیمیایی (آنزیم ها، اسید های ضعیف و رتینول) برای از بین بردن لایه های بالایی پوست استفاده می شود. در این روش پوستی که مجدد رشد می کند نرم و لطیف خواهد بود. با یک لایه برداری سبک یا متوسط، ممکن است لازم باشد که بیش از یک بار این روش را انجام دهید تا به نتایج دلخواه برسید. از لایه بردارهای شیمیایی برای درمان چین و چروک، تغییر رنگ پوست و جای زخم (در صورت) استفاده می شود. می توان لایه بردای شیمیایی برای عمق کم تا زیاد انجام داد. لایه برداری شیمیایی عمیق تر با وجود اینکه نتایج چشمگیرتری دارد اما مدت زمان ریکاوری آن طولانی تر می باشد.


انواع لایه برداری شیمیای پوست

1. لایه برداری شیمیایی کم عمق: لایه بردار شیمیایی کم عمق (سطحی) لایه خارجی پوست (اپیدرم) را از بین می برد. برای درمان چین و چروک، آکنه، ناهمواری پوست و خشکی استفاده می شود. ممکن است هر دو تا پنج هفته یک بار به لایه برداری شیمیایی کم عمق پوست نیاز داشته باشید.

2. لایه برداری شیمیایی با عمق متوسط: این نوع لایه بردار شیمیایی سلول های پوستی را از قسمت اپیدرم و قسمت هایی از قسمت بالایی لایه میانی پوست پاک می کند. این روش برای از بین بردن چین و چروک و آثار آکنه استفاده می شود. برای دستیابی یا حفظ نتیجه دلخواه ممکن است لازم باشد این روش را تکرار کنید.

3. لایه برداری شیمیایی عمیق: لایه بردار شیمیایی عمیق سلول های پوست را تا عمق زیادی از بین می برد. پزشکان این روش را برای از بین بردن چین و چروک های عمیق، جای زخم ها و سلول های پیش سرطانی توصیه می کنند.


لایه برداری شیمیایی نمی تواند جای زخم یا چین و چروک های عمیق را برطرف کرده و افتادگی پوست را رفع نماید.


لایه برداری شیمیایی چگونه انجام می شود ؟

لایه برداری شیمیایی کم عمق: پزشک معمولا از برس، پنبه، گاز یا اسفنج برای اعمال محلول شیمیایی حاوی اسید گلیکولیک glycolic acid یا اسید سالیسیلیک salicylic acid بر روی پوست استفاده می کند. هنگامی که محلول شیمیایی روی پوست شما است ممکن است احساس سوزش خفیف داشته باشید. در آخر پزشک با استفاده از یک محلول خنثی کننده یا شستشو، محلول شیمیایی را از محل درمان پاک می کند.


لایه برداری شیمیایی با عمق متوسط: در این نوع لایه برداری پزشک از اپلیکاتور نوک پنبه ای برای اعمال محلول تری کلرواستیک اسید trichloroacetic acid و گاهی اوقات ترکیب تری کلرواستیک اسید با اسید گلیکولیک استفاده می کند. در این روش پزشک پس از چند دقیقه از کمپرس یخ برای تسکین پوست درمان شده استفاده می کند. ممکن است تا 20 دقیقه احساس سوزش داشته باشید.


لایه برداری شیمیایی عمیق: در این روش به فرد مایعات داخل وریدی (IV) تزریق می شود و ضربان قلب را کنترل می کنند. پزشک از یک اپلیکاتور نوک پنبه ای برای استفاده از اسید کربولیک (فنول) بر روی پوست استفاده می کند. برای کمتر قرار گرفتن در معرض فنول پزشک این عمل را در فواصل حدود 15 دقیقه ای انجام می دهد. این عمل ممکن است حدود 90 دقیقه طول بکشد.


کاربرد لایه برداری شیمیایی پوست :

✔ خطوط ریز زیر چشم و اطراف دهان را کاهش از بین می برد.

✔ چین و چروک های ناشی از بالا رفتن سن را درمان می کند.

✔ برطرف کردن جای زخم های خفیف

✔ از بین بردن آکنه

✔ افزایش اعتماد به نفس


قبل از لایه برداری شیمیایی چه کارهایی باید انجام دهید ؟

• مصرف داروهای ضد ویروسی. ممکن است پزشک برای جلوگیری از عفونت ویروسی، مصرف این داروی ها را برای قبل و بعد از درمان تجویز کند.

• استفاده از کرم کرم رتینوئید retinoid. استفاده از کرم رتینوئید مانند ترتینوئین tretinoin (Retin-A) چند هفته قبل از درمان برای بهبودی سریعتر تجویز می شود.

• استفاده از هیدروکینون hydroquinone، کرم رتینوئید یا هر دو قبل یا بعد از عمل را برای کاهش خطر عوارض جانبی.

• از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب قبل از عمل می تواند باعث ایجاد رنگدانه نامنظم دائمی در مناطق تحت درمان شود.

• حدود یک هفته قبل از لایه برداری از الکترولیز موهای زائد، اپیلاسیون و رنگ مو خودداری کنید.


عوارض لایه برداری شیمیایی پوست کدامند ؟

لایه برداری شیمیایی می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند، از جمله:

• قرمزی، خارش و تورم. بعد از لایه برداری شیمیایی متوسط ​​یا عمیق، ممکن است قرمزی پوست تا مدتی ادامه داشته باشد.

• جای زخم. به ندرت لایه برداری شیمیایی باعث ایجاد اسکار می شود.

• تغییر رنگ پوست. لایه برداری شیمیایی می تواند باعث تیره تر شدن پوست (هایپرپیگمنتیشن hyperpigmentation) یا روشن تر شدن پوست (هایپوپیگمنتیشن hypopigmentation) درمان شده از حالت طبیعی شود. هایپرپیگمنتیشن بعد از لایه برداری سطحی بیشتر دیده می شود، در حالی که بعد از لایه برداری عمیق کاهش رنگدانه بیشتر است. این مشکلات بیشتر در افراد رنگین پوست دیده می شود و گاهی اوقات می تواند دائمی باشد.

• عفونت. لایه برداری شیمیایی می تواند منجر به عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی شود، مانند ویروس تبخال.

• آسیب به قلب، کلیه یا کبد. که به ندرت اتفاق می افتد.


در پایان به اطلاع شما عزیزان می رسانیم چنانچه قصد انجام انواع خدمات زیبایی را دارید جهت مشاوره و راهنمایی های مورد نیاز می توانید با کارشناسان کلینیک زیبایی رنسانس در ارتباط باشید.


عوارض میکرونیدلینگ
7 Jan 2021

عوارض میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش مطمئن و ایمن می باشد که توسط سوزن های بسیار ریز در دستگاه مخصوص درمان را انجام می دهد. هدف میکرونیدلینگ تولید کلاژن و بافت پوستی جدید برای داشتن پوستی صاف، سفت و سالم است،

ادامه مطلب
روش های جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست
2 Feb 2021

روش های جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست

پوست سفت می تواند کشیده شده و به راحتی به شکل اول خود درآید. اما وقتی پوست این توانایی را از دست می دهد شل و افتاده خواهد شد. اولین کار برای جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست صورت شناخت جنس پوست و مراقبت از آن می باشد.

ادامه مطلب
تزریق ژل و تزریق بوتاکس چه تفاوتی باهم دارند؟
13 Feb 2022

تزریق ژل و تزریق بوتاکس چه تفاوتی باهم دارند؟

هر دو روش تزریق ژل و تزریق بوتاکس کم تهاجمی هستند، به این معنی که یک روش جراحی نیستند، اما نیاز به استفاده از سوزن دارند. بوتاکس و فیلرها محصولات متفاوتی هستند که نتایج نهایی متفاوتی دارند، در واقع می توان گفت بوتاکس و ژل نواحی مختلف پوست و مشکلات مختلف را درمان می کنند.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35