از بین بردن لک صورت

از بین بردن جای لک و جوش

کک و مک لکه های برنزه یا قهوه ای روشن روی پوست می باشند. لکه ها در اثر تولید بیش از حد ملانین در سلول های پوستی به وجود میایند؛ برخلاف خال که برجسته می باشد لکه ها صاف هستند. لکه مضر نبوده و معمولا در اثر اشعه فرابنفش ایجاد می شود، هیچ کس به طور مادرزادی دارای لکه نیست بلکه قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث به وجود آمدن آنها می شود. روش های بسیاری برای از بین بردن این لک ها وجود دارد که با استفاده از روش های پاکسازی پوست در خانه می توان تا حد زیادی به ش


چه عواملی باعث ایجاد لکه می شود ؟

پوست حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت است که ملانین تولید می کنند، ملانین از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تحریک ملانوسیت ها و تولید ملانین می شود؛ در واقع کک و مک حاصل تجمع ملانین در لایه خارجی پوست می باشد.

اکثر افرادی که پوستشان لکه بسیاری دارد پوستشان روشن است، اگرچه امکان دارد در انواع پوست ها نیز به وجود آید. با وجود اینکه پوست روشن به طور معمول ملانین کمتری نسبت به پوست های تیره تر تولید می کند، اما ملانوسیت آنها هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب ملانین بیشتری تولید می کند.


روش های پاکسازی صورت از لکه

استفاده از ضد آفتاب: با وجود اینکه ضد آفتاب باعث از بین بردن لکه ها نمی شود اما مانع ایجاد لکه های بیشتر در صورت می شود. بنابراین همیشه قبل از خروج از خانه ضد آفتاب بزنید حتی اگر هوا ابری باشد.

بر اساس گفته آکادمی پوست آمریکا هنگام خرید و استفاده از ضد آفتاب به نکات توجه داشته باشید:

•        ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر بخرید.

•        حداقل 15 دقیقه قبل از خارج شدن از خانه به پوست خود ضد آفتاب بزنید.

•        هر دو ساعت یکبار و بلافاصله پس از شنا یا تعریق زیاد ضد آفتابتان را تجدید کنید.


لایه برداری شیمیایی پوست: در این روش برای پاکسازی قسمت هایی آسیب دیده پوست (لکه) صورت از محلول شیمیایی برای لایه برداری استفاده می شود. برای از بین بردن کک و مک از مواد لایه بردار ​​حاوی اسید گلیکولیک یا اسید تری کلرواستیک که به لایه های میانی پوست نفوذ می کنند استفاده می شود که پس از برداشتن پوست آسیب دیده پوست جدیدی ایجاد می شود. لایه برداری پوست دارای یکسری عوارض نادر است که موقت بوده و زود از بین می روند مانند:

•        سوزش

•        قرمزی

•        تحریک

•        پوسته پوسته شدن

•        تورم


لیزر پوست: هنگام لیزر درمانی برای پاکسازی صورت از پالس هایی با نور متمرکز و شدید برای هدف قرار دادن مناطق آسیب دیده پوست استفاده می شود. لیزر انواع مختلفی دارد و طبق مطالعه ای در سال 2015 ، لیزر روشی موثر برای درمان لکه ها می باشد. این روش به طور کلی بی خطر است اما دارای یکسری عوارض جزئی می باشد که به سرعت از بین می روند مانند:

•        خارش

•        تورم

•        قرمزی

•        پوسته پوسته شدن

•        عفونت

•        تغییر رنگ پوست

اگر سابقه تبخال دهانی دارید قبل از انجام لیزر از داروی ضد ویروس استفاده کنید. زیرا لیزر می تواند باعث فعال شدن تبخال در اطراف دهان شود.


درمان های طبیعی: چندین روش درمانی طبیعی برای پاکسازی صورت از لکه وجود دارد که کاربرد هیچ یک از نظر علمی اثبات نشده است.

انواع ماسک صورت خانگی برای پوست های دارای جوش شامل موارد زیر می باشند:

آب لیمو: آب لیمو را مستقیماً با پنبه روی پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید. آب لیمو به روشن تر شدن پوست کمک می کند.

عسل: برای تهیه اسکراب عسل را با نمک یا شکر ترکیب کنید. عسل به روشن شدن رنگدانه ها کمک کند.

خامه ترش: خامه ترش را مستقیماً روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. خامه ترش حاوی اسید لاکتیک است که می تواند به از بین رفتن لکه ها کمک کند.

ماست: برای پاکسازی پوست از لکه ماست را به پوست خود بمالید و بگذارید چند دقیقه روی آن باقی بماند. ماست نیز مانند خامه ترش حاوی اسید لاکتیک است.

پیاز: پیاز را روی پوست خود مالیده و سپس پوست خود را در آب گرم بشویید. پیاز می تواند به صورت لایه بردار عمل کرده و به روشن شدن لکه ها کمک کند.


جوش ها چگونه ایجاد می شوند ؟

جوش در هر سنی ممکن است به وجود آید اما در نوجوانی بیشتر شایع هستند. همچنین در زمان افزایش سطح هورمون مانند دوران بارداری و قاعدگی نیز به وجود میایند. جوش ها معمولاً در صورت، گردن، پشت، شانه ها و سینه تشکیل می شوند.

تشکیل جوش ها علت مشخصی ندارد اما تغییرات هورمونی و شرایط زندگی در ایجاد جوش ها نقش اساسی دارد. بعضی ها غذاهایی مانند شکلات، پیتزا و نوشابه را عامل ایجاد جوش می دانند. اما گفته ها واقعیت نداشته و این غذاها و نوشیدنی ها هیچ تأثیری در ایجاد جوش ندارند.


روش های پاکسازی صورت از جوش

شستن صورت: برای پاکسازی صورت از جوش ها از بین بردن چربی، آلودگی و غیره از روی پوست ضروری است. شستن بیش از حد صورت (بیشتر از دو بار در روز) نیز ممکن است باعث بیشتر شدن جوش های صورت شود. صورت خود را با پاک کننده های خشن که باعث خشکی پوست می شوند نشویید و از پاک کننده های بدون الکل استفاده کنید.

شناختن نوع پوست: همه پوست ها می توانند جوش بزند اما پوست های چرب بیشتر مستعد جوش هستند. زیرا غدد چربی سبوم بیش از حد تولید می کنند. نوع دیگری از پوست که مستعد جوش زدن است پوست مختلط می باشد. پوست مختلط هم دارای مناطق خشک و هم مناطق چرب می باشد. نواحی چرب بیشتر پیشانی، بینی و چانه است که به منطقه T نیز معروف هستند.

شناخت نوع پوست به شما کمک می کند محصولات مراقبت از پوست و روش پاکسازی مناسب را به درستی انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر پوست شما چرب است محصولاتی استفاده کنید که مانع بسته شدن منافذ پوست شود.

کمتر آرایش کنید: آرایش کردن برای پوشاندن جوش ها وسوسه انگیز است، با این حال انجام این کار ممکن است منافذ پوستی را مسدود کرده و باعث شیوع بیشتر آن شود.

از لمس صورت خود خوداری کنید: دست ها در طول روز به طور مداوم با آلودگی و باکتری در تماس هستند. و هر بار که صورت خود را لمس می کنید ممکن است برخی از این ناخالصی ها باعث مسدود شده منافذ پوست و بیشتر شدن جوش های صورت شوند.

ماندگاری تزریق بوتاکس چقدر است؟
3 Apr 2022

ماندگاری تزریق بوتاکس چقدر است؟

هنگامی که بوتاکس به طور کامل عمل می کند، می تواند بین سه تا شش ماه دوام داشته باشد، البته ماندگاری بوتاکس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از بیماران نتایج طولانی تری را در محدوده 4-6 ماه تجربه می کنند و برخی دیگر نتایج کوتاه تری را در محدوده 2 ماهه تجربه می کنند.

ادامه مطلب
آیا بوتاکس سرطان زا است؟
29 Oct 2023

آیا بوتاکس سرطان زا است؟

اگرچه تزریق بوتاکس از دهه ها قبل وجود داشته، اما بسیاری از متقاضیان در مورد ایمنی آن و اینکه چگونه این روش باعث کاهش خطوط و چین و چروک می شود، همچنان تردید دارند.

ادامه مطلب
تزریق ژل به سینه
9 Sep 2020

تزریق ژل به سینه

تزریق ژل به سینه یکی از متداول ترین جراحی های زیبایی در سال های اخیر در بین خانم ها بوده و متقاضیان استفاده از این روش روز به روز افزایش پیدا می کنند

ادامه مطلب
تزریق چربی یا پروتز
27 Jul 2020

تزریق چربی یا پروتز

تزریق چربی یک فرآیند جراحی است که چربی را از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر منتقل می کند. هدف این روش بهبود یا تقویت مناطقی است که چربی به آن تزریق می شود. این تکنیک شامل استخراج چربی با لیپوساکشن، پردازش چربی و سپس تزریق مجدد چربی تمیز شده در ناحیه ای است که به بهبود نیاز دارد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35