برای جای جوش میکرونیدلینگ بهتر است یا لیزر

لیزر یا میکرونیدلینگ


میکرونیدلینگ یک درمان کم تهاجمی نوظهور است که به دلیل حداقل دوران نقاهت و نتایج تقریباً سریع قابل مشاهده، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در حالی که لیزر برای سفت شدن بافت پوست موثر می باشد، میکرونیدلینگ می تواند به سرعت و به طور موثر مواردی از چین و چروک ها تا علائم کششی را برطرف کند؛ هر دو روش درمانی به خوبی مکمل یکدیگر هستند. اما برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که بین لیزر و میکرونیدلینگ کدام بهتر است؟ برای مقایسه این دو روش باید در ابتدا با نحوه انجام و تفاوت بین آنها آشنا شویم.


تفاوت بین لیزر و میکرونیدلینگ چیست؟

تفاوت زیادی بین روش های درمان سطح پوست وجود دارد؛ نتایج هر روش و برنامه های درمانی طولانی مدت می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد. به همین ترتیب تفاوت هایی بین لیزر درمانی و میکرونیدلینگ وجود دارد و همه به نحوه کار این دو روش درمانی برمی گردد.


لیزر پوست

لیزر یک روش غیرجراحی تهاجمی است، پرتوهای شدید نور فقط یک منطقه هدفمند پوست را درمان می کنند و در صورت استفاده صحیح، لیزرها می توانند ابزاری عالی برای درمان پوست پیر باشند. لیزرها از نور به عنوان انرژی استفاده می کنند، این اجازه می دهد هدف خاصی روی پوست داشته باشند و در درمان آن نتایج چشمگیری ارائه کنند. لیزر برای درمان شرایطی مانند چین و چروک های عمیق، اسکار، بزرگ شدن منافذ، لکه های قهوه ای یا رگهای قرمز ایده آل است و بدون تأثیر بر بافت اطراف، روی هدف خود متمرکز می شود. لیزرها برای تولید گرما از نور متمرکز استفاده می کنند تا برخی از رنگهای رنگدانه را از بین ببرند که برای هدف قرار دادن لکه های تیره عالی است اما در هنگام درمان بیمارانی که پوست آنها به طور طبیعی تیره تر است، اغلب منجر به عوارضی می شود.

لیزر فرکشنال CO2 و RF فرکشنال انرژی را به لایه های مختلف پوست می رسانند و باعث از بین رفتن سلولهای پوستی پیر و آسیب دیده می شوند. آسیب های حرارتی ناشی از لیزر، کلاژن موجود را منقبض می کند که پوست را سفت کرده و کلاژن سازی پوست را در کنار تجدید سلول سالم افزایش می دهد. اگرچه لیزر یک روش عملی و انجام شده است اما به زمان مناسب برای دوران نقاهت نیاز دارد و از آنجا که لیزرها گرمای شدید ایجاد می کنند عوارض جانبی آن شامل تیره شدن پوست، کبودی، قرمزی و آفتاب سوختگی هستند. معمولا از داروهای ضد درد یا داروهای موضعی بی حسی قبل از انجام لیزر استفاده می شود و درمان اغلب بین 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.


استفاده از لیزر برای درمان جای جوش با تمرکز امواج روی لایه های پوست بافت های اسیب دیده را از بین برده و رشد سلول های جدید در محل جوش را تحریک میکند. البته استفاده از لیزر برای حذف جای جوش صددرصد موثر نبوده اما می تواند اسکار را به حداقل برساند.


میکرونیدلینگ پوست

میکرونیدلینگ از سوزن های ریزی استفاده می کند که با فشار ملایم یا پالس به پوست وارد می شوند و هزاران زخم میکرودرم ایجاد می کند. این آسیب های میکرودرمی سیگنالی را به پوست ارسال می کنند تا روند بهبودی را شروع کند، تولید کلاژن را افزایش می دهد و باعث بهبود گردش سلول های پوستی می شود. این روش برای یک منطقه بزرگ، مانند کل صورت ایده آل است و همچنین مقرون به صرفه و ارزان بوده و به خوبی با سایر روش های زیبایی ترکیب می شود. میکرونیدلینگ نه تنها در بهبود کیفیت کلی بافت پوست موثر است، بلکه در کاهش جای آکنه و سوختگی، خطوط ریز و چین و چروک بدون هیچ عوارض جانبی و ناراحتی نیز تاثیر دارد.

از آنجا که فرایند میکرونیدلینگ به واکنش پوستی سالم متکی است، بهتر است در بیماران جوانی که احتمالاً چرخه تجدید سلول سریعتر دارند استفاده شود. بسته به عمق سوزن ها، میکرونیدلینگ غالباً زمان بهبودی سریع را از دو روز تا یک هفته فراهم می کند اما اکثر بیماران در همان روز به سر کار خود برگشته اند و به جز قرمزی پوست که پس از یک یا دو روز به خودی خود از بین می رود معمولا عوارض میکرونیدلینگ شامل موارد مهمی نخواهد بود. ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به چندین جلسه درمان میکرونیدینگ (حداکثر پنج درمان، هر ماه یک بار) نیاز داشته باشید.


از آنجایی که میکرونیدلینگ با ایجاد آسیب در پوست، آن را به ترمیم خود ترغیب می کند، جای جوش و اسکار نیز توسط این روش بهبود می یابد. البته جوش های روی پوست باید به طور کامل غیر فعال بوده تا میکرونیدلینک با تحریک پوست برای ترمیم جای فرورفتگی جوش را از بین ببرد.


کدام بهتر است؟ لیزر یا میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ نمی تواند با اثرات سفت کننده بافت لیزر رقابت کند، اما نتایج آن به سرعت قابل مشاهده بوده و با صرفه اقتصادی می باشد. اگر می خواهید به طور پیشگیرانه از پوست خود مراقبت کنید و پوست یا کلاژن صورت خود را تقویت کنید، میکرونیدلینگ یک روش سریع و آسان برای انجام این کار است، بدون اینکه ریسک زیادی داشته باشد. جوانب مثبت میکرونیدلینگ شامل زمان بهبودی نسبتاً سریع (حدود یک یا دو روز) و عوارض جانبی احتمالی کمتر است و نقاط ضعف این روش این است که نتایج اغلب ظریف هستند و ممکن است چندین جلسه درمان با میکرونیدلینگ طول بکشد تا به نتیجه دلخواه خود برسید و هنوز هم برخی از مشکلات پوستی نیاز دارند با لیزر درمان شوند.

از طرف دیگر، اگر مشکل یا مسئله خاصی در پوست خود دارید که می خواهید آن را برطرف و درمان کنید، ممکن است بخواهید برای رسیدن به اهداف خود لیزر درمانی را برای شرایط خاص خود در نظر بگیرید. در دستان یک پزشک باتجربه، درمان با لیزر اغلب می توانند نتایج سریعتر، چشمگیرتر و طولانی تر از درمان میکرونیدلینگ داشته باشند. اما این روش با عوارض بیشتری همراه است؛ از آنجا که لیزرها گرما را به پوست می رسانند، به دلیل تورم و قرمزی پس از درمان، شاهد عوارض جانبی بیشتری (مانند تیره شدن موقت یا کبودی) خواهید بود. لیزر همچنین می تواند شرایط پزشکی خاصی را از بین ببرد بنابراین مهم است که قبل از انجام با یک متخصص مشورت کنید. با بررسی مزایا و معایب میکرونیدلینگ و لیزر جوانسازی به این نتیجه خواهید رسید که در صورتی که مایل به انتخاب یکی از این دو روش باشید، معمولا مزایای میکرونیدلینگ بیشتر است.

میکرونیدلینگ و لیزر جوانسازی پوست با استفاده از اصل آسیب پوست کنترل شده و تحریک تولید طبیعی کلاژن و الاستین جدید در بدن، به درمان مشکلات پوستی می پردازند، اما این دو روش درمانی متفاوت هستند. به جای رقابت، میکرونیدلینگ و لیزر جوانسازی اغلب مکمل یکدیگر هستند؛ می توان با لیزر موضوع خاصی را هدف قرار داد و سپس میکرونیدلینگ برای جوان سازی پوست در همان روز انجام شود.


موارد منع مصرف لیزر و میکرونیدلینگ

اگرچه بیشتر روشهای موجود برای جوان سازی پوست بر اساس مفهوم (از بین بردن اپیدرم (لایه خارجی پوست) و القاء یک فرم کنترل شده از زخم شدن پوست با استفاده از مواد شیمیایی، نور و گرما، به منظور تقویت تولید طبیعی کلاژن و الاستین، دو پروتئین مسئول سفتی و لطافت پوست) انجام می شوند، اما همه پوستها برابر نیستند و همه بیماران کاندیدای ایده آلی برای هر روش درمانی نیستند.

از آنجا که درمان میکرونیدلینگ از گرما استفاده نمی کند، به طور کلی برای انواع پوست بی خطر است، اما برای سه گروه می توان آن را منع کرد: افرادی که دارای جوش های فعال و آکنه، التهاب فعال زیاد و هرگونه عفونت پوستی فعال هستند.

برای انجام لیزر جوانسازی نیز نباید در گروه های زیر قرار داشته باشید: افراد دارای عفونت هاي فعال در ناحيه درماني مورد نظر، بیمارانی که در شش ماه گذشته از ایزوترتینوئین استفاده کرده اند، کاندیدای بسیار جوان و دارای رنگ پوست بسیار تیره، افرادی که تزریق ژل یا سایر پرکننده ها و مواد آرایشی، خال کوبی یا برنزه شدن طی یک ماه گذشته داشته اند.

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35