جوانسازی پوست و روش های متداول آن

روش های جوانسازی پوست


پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست و مانند هر قسمت دیگری از بدن، با گذشت سالها در معرض پیری و فرسایش قرار میگیرد و با گذشت سالها، پوست خشک، کدر و بی روح می شود. رفت و آمد بین محیط های گرم و سرد، آلودگی هوا، مصرف قهوه و الکل، تنقلات و غذاهای فست فود؛ بسیاری از چیزهایی که زندگی پرمشغله ما را تشکیل می دهند می توانند روند طبیعی پیری پوست را تشدید کنند.

با افزایش سن کلاژن سازی پوست انسان نیز کاهش می یابد که یک پروتئین حیاتی برای کمک به پوست برای حفظ خاصیت ارتجاعی و جوانی می باشد. هیدراته ماندن و داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به ما کمک کند تا پوستی جوان تر داشته باشیم، اما آنها نمی توانند آسیبی را که زمان و سبک زندگی پرمشغله ما می توانند در زیر سطح پوست ایجاد کند، جبران کنند. خوشبختانه، درمان های مختلفی وجود دارد که می توان برای جوانسازی پوست انجام داد و کمی از اثرات گذر زمان را جبران کرد .


جوانسازی پوست چیست؟

جوانسازی پوست یک اصطلاح کلیست که طیف وسیعی از درمان ها را پوشش می دهد؛ اگرچه معمولاً به درمان پیری و مشکلات پوست صورت اشاره می کنند، اما بسیاری از این روش ها برای درمان پوست بدن نیز مناسب هستند. برخی از درمان های جوانسازی موضعی هستند و در لایه بالایی پوست ناحیه آسیب دیده اعمال می شوند، برخی دیگر تزریقی هستند که در لایه های عمیق تر پوست تزریق می شوند. روش های جوانسازی پوست می تواند پوستی سالم تر و جوان تر را بدون نیاز به جراحی های تهاجمی مانند لیفت صورت ارائه دهد؛ در واقع از جوانسازی پوست می توان برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی استفاده کرد، از جمله:

•         خطوط پوست و چین و چروک

•         رنگ پوست ناهموار

•         هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما

•         جای زخم و همچنین اسکار آکنه

•         پوستی کدر، خشک و بی روح

•         منافذ بزرگ شده پوست

بیشتر روش های جدید جوان سازی پوست ممکن است به جند جلسه درمان نیاز داشته باشند تا به نتایج دلخواه برسند، اگرچه اکثر آنها تقریباً بلافاصله تفاوت را نشان می دهند؛ همچنین اکثر این درمان ها نیاز به زمان کم برای بهبودی نیاز داشته یا نیازی به استراحت ندارند که به متقاضیان این امکان را می دهد مستقیماً به روال معمول خود بازگردند.


جوانسازی پوست چگونه عمل می کند؟

اینکه هر کدام از روش های جوانسازی پوست چگونه عمل می کنند، کاملا به روش انتخابی بستگی دارد، برخی از این درمان ها با برداشتن لایه های پوست مرده یا آسیب دیده عمل می کنند تا پوست سالم تر زیر را نشان دهند و برخی دیگر با تحریک تولید ترکیباتی مانند کلاژن و الاستین در بدن و همچنین تشویق تشکیل سلول های جدید پوستی سالم کار می کنند. درمان های مختلف جوانسازی پوست به مشکلات پوستی مختلفی کمک می کنند، با این حال همه آنها برای مبارزه با خطوط ریز، چین و چروک، پوست کدر و علائم عمومی پیری مناسب هستند.

مدت زمان ماندگاری هر کدام از درمان های جوان سازی نسبت به دیگری متفاوت است؛ برخی از این درمان ها چندین سال طول می کشد، در حالی که بیشتر آنها چند ماه ماندگاری خواهند داشت. به طور معمول برای افزایش اثرگذاری و ماندگاری بیشتر بهتر است لازم باشد یک درمان جوانسازی را به طور نسبتاً منظم (2 یا 3 بار در سال) انجام دهید تا نتایج مورد نظر را حفظ کنید.


روش های جوانسازی پوست


روش های متداول جوانسازی پوست کدامند؟

کسانی که میخواهند پوست خود را جوانتر کنند، متوجه خواهند شد که طیف وسیعی از روش های جوانسازی پوست را در اختیار دارند، در ادامه برخی از محبوب ترین و رایج ترین روش های جوانسازی پوست را شرح می دهیم:


1- لایه برداری پوست

لایه برداری پوست یکی از مقرون به صرفه ترین و کم تهاجمی ترین گزینه ها برای جوان سازی پوست است. این روش بیشتر برای درمان پوست صورت و گردن استفاده می شود، اما برای جوانسازی دست ها نیز به وفور به کار گرفته می شود. لایه برداری شیمیایی پوست می تواند به رفع آسیب های محیطی ناشی از مواردی مانند اشعه های خورشید کمک کند، این روش جوانسازی با لایه برداری از لایه های بالایی پوست خشک، آسیب دیده یا فرسوده عمل می کند تا لایه های سالم تر، حجیم تر و غنی تر از کلاژن در زیر ظاهر شوند.

لایه برداری شیمیایی پوست به سه دسته سبک یا سطحی، متوسط و عمیق تقسیم می شود؛ از لایه بردارهای شیمیایی سبک برای درمان خطوط ریز، چین و چروک و رنگ ناهموار پوست استفاده می شود، لایه برداری متوسط معمولاً برای خطوط و لکه های عمیق تر در نظر گرفته می شود در حالی که لایه برداری عمیق معمولاً برای درمان هر چیزی غیر طبیعی استفاده می شود. لایه برداری شیمیایی پوست سریع است و معمولاً بین 30 تا 90 دقیقه با حداقل زمان مورد ن یاز برای بهبودی طول می کشد، ممکن است چند روز پس از درمان قرمزی، حساسیت یا تغییر رنگ پوست را تجربه کنید.


2- مزوتراپی

روش مزوتراپی شامل تزریق ترکیبی از مواد مغذی به لایه میانی (مزودرمال) پوست است؛ در ابتدا در دهه 1950 به عنوان نوعی تسکین درد اختراع شد، اما در سال های اخیر به دلیل خواص آرایشی آن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. تزریق مزوتراپی معمولاً حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی و مواد طبیعی است که برای تغذیه و احیای پوست طراحی شده اند، این روش جوانسازی پوست از سوزن های بسیار ظریف برای به حداقل رساندن ناراحتی استفاده می کند. ترکیبات موجود در تزریق برای تحریک تولید کلاژن جدید طراحی شده اند و در عین حال به تجزیه چربی های ناخواسته کمک می کنند؛ این می تواند پوست را بالا کشیده، سفت و حجیم کند و همچنین می تواند روی پوست صورت یا بدن اعمال شود. تزریق مزوتراپی معمولاً حاوی ترکیبی از موارد زیر است:

•         عصاره های گیاهی

•         ویتامین ها و مواد معدنی

•         هورمون هایی مانند کلسی تونین و تیروکسین

•         آنزیم هایی مانند هیالورونیداز و کلاژناز

•         آنتی اکسیدان ها

مزوتراپی کاملاً روشی غیر تهاجمی است، بنابراین نیازی به استراحت ندارد، اگرچه مقداری حساسیت شایع است و معمولاً در عرض چند روز از بین می رود.


روش جوانسازی مزوتراپی


3- میکرونیدلینگ

درمان جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ به جای وارد کردن مواد شیمیایی به پوست از مکانیسم های درمانی خود بدن استفاده می کند. میکرونیدلینگ که به عنوان درمان القای کلاژن نیز شناخته می شود که از سوزن های ریز متصل به غلتک برای ایجاد سوراخ های بسیار کوچک در پوست استفاده می کند، سپس بدن با تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست به منظور ترمیم سوراخ های ریز پاسخ می دهد. میکرونیدلینگ علاوه بر کاهش خطوط ریز و چین و چروک، می تواند به یکدست شدن رنگ پوست، مبارزه با هایپرپیگمانتاسیون و کاهش ظاهر اسکار کمک کند.

برای افرادی که پوست تیره تری دارند جوانسازی پوست با استفاده از میکرونیدلینگ توصیه می شود، زیرا باعث ایجاد رنگدانه های متفاوت با رنگ پوست نمی شود که ممکن است در نتیجه برخی لایه برداری های پوست ایجاد شود. این روش تقریباً نیازی به دوران نقاهت ندارد و اکثر متقاضیان می توانند پس از حدود 24 ساعت به روال معمول خود برگردند؛ نتایج یک درمان میکرونیدلینگ تنها 3 تا 5 ماه ماندگاری دارد.


4- میکرودرم ابریژن

در روش جوانسازی میکرودرم ابریژن از کریستال های بسیار ریز و خلاء بر روی پوست برای حذف سلول های مرده پوست استفاده می شود. این درمان می تواند ظاهر خطوط ریز، چین و چروک و لکه های پیری را کاهش دهد و پوست را جوان تر و احیا کند، همچنین می توان از آن برای درمان جای زخم های جزئی استفاده کرد و ظاهری صاف تر به پوست داد. در حالی که میکرودرم ابریژن معمولاً برای درمان پوست صورت استفاده می شود، می تواند برای جوانسازی پوست بدن و همچنین دست ها و پاها نیز استفاده شود. نیازی به استراحت بعد از میکرودرم ابریژن نیست و اکثر بیماران می توانند فوراً کارهای روزمره خود را انجام دهند؛ نتایج این روش معمولاً حدود 1 ماه باقی می مانند.


5- پرکننده های پوستی

فیلرهای پوستی به لب ها یا صورت تزریق می شوند تا باعث حجیم شدن و سفت شدن فوری پوست شوند، آنها معمولاً حاوی یک ماده طبیعی به نام اسید هیالورونیک هستند. از این ماده معمولاً در کرم های مرطوب کننده استفاده می شود، زیرا به مولکول های آب متصل می شود و به پوست کمک می کند تا نرمی و قابلیت ارتجاعی خود را حفظ کند. تزریق اسید هیالورونیک به صورت حجم از دست رفته را باز می گرداند و پوست چین خورده یا افتاده را سفت می کند و در عرض 20 تا 30 دقیقه ظاهری جوان تر بدست می دهد. معمولاً بعد از تزریق پرکننده های پوستی نیازی به استراحت نیست و متقاضیان جوانسازی پوست به این روش می توانند فوراً به روال عادی خود بازگردند، فیلرهای پوستی معمولاً بین 6 تا 18 ماه دوام دارند.

تزریق بوتاکس نیز یکی از روش های متداول جوانسازی پوست می باشد که انواع چین و چروک را برطرف می کند، نتایج تزریق بوتاکس تا یک هفته مشخص شده و حدود 4 تا 6 ماه ماندگاری دارد.

روش های پاکسازی پوست در خانه
7 Nov 2020

روش های پاکسازی پوست در خانه

گرد و غبار و آلودگی زیادی در هوا وجود دارد که به راحتی روی صورت می نشیند؛ البته اینها تنها مواردی نیستند که می توانند به پوست آسیب برسانند؛ این روزها به ویژه در شهرهای بزرگ، هوا دارای رادیکال های آزاد

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی
21 Jun 2021

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

برای سریعتر سپری کردن دوران نقاهت بعد از بلفارو می توان با رعایت چندین نکته از دستورالعمل های مراقبتی که توسط پزشک به شما توصیه می شود از برخی عوارض نیز در امان ماند و به بهبودی سایر نشانه ها کمک کرد.

ادامه مطلب
تزریق ژل به گونه
20 Aug 2020

تزریق ژل به گونه

ژل ها یا پرکننده های پوستی موادی هستند که برای بازگرداندن حجم از دست رفته گونه ها، از بین بردن چین و چروک و موارد دیگر به پوست صورت تزریق می شوند. سالانه بیش از 1 میلیون زن و مرد تزریق ژل را برای

ادامه مطلب
مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست
2 Jul 2023

مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست

پوستی زیبا و درخشان از نحوه غذا خوردن نشات می گیرد، اما مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست می توانند به بیش از اینها کمک کنند. غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند علائم پیری را معکوس کنند؛ بهترین مواد غذایی برای پوست شما غذاهای حاوی اسید الاژیک، بیوتین و ویتامین های C و E هستند.

ادامه مطلب