هایفو بهتر است یا آر اف؟ مقایسه جذاب دو روش جوانسازی

هایفوتراپی


با افزایش سن، پوست ما کلاژن، الاستین و چربی زیر پوست را از دست می دهد؛ صورت حجم خود را از داده و افتادگی پوست و چین و چروک شروع به ظاهر شدن می کند. قطعاً در مورد درمان های ضد پیری پوست از دوستان و آشنایان، شبکه های تلویزیون یا وب سایت ها شنیده اید، اما باید بدانید که هر درمان ضدپیری نمی تواند برای همه انواع پوست موثر باشد. در گذشته تنها راه درمان، روش های جراحی با نیاز به دوران نقاهت طولانی و صرف هزینه فراوان وجود داشتند؛ اما امروزه جایگزین های ایمن و مقرون به صرفه ای وجود دارد که بدون نیاز به جراحی نتایج بسیار مثبتی را ارائه می کنند. فن آوری های مدرن طیف گسترده ای از درمان های موجود برای سفت کردن و جوان سازی صورت را در اختیار ما قرار می دهند. اگر در مورد این موضوع تحقیق کرده باشید، مطمئناً با اصطلاحاتی مانند اولتراسوند متمرکز با شدت بالا (HIFU) و فرکانس رادیویی (RF) برخورد کرده اید.

هدف اصلی بیشتر روش های جدید جوانسازی پوست، تولید کلاژن به منظور افزایش کشسانی و استحکام پوست است؛ از آنجایی که تولید کلاژن پس از 25 سالگی به طور چشمگیری کاهش می یابد، این درمان ها روند پیری را معکوس می کنند و در بین مردان و زنان بالای 30 سال محبوب هستند. بسته به اینکه می خواهید روی جوانسازی چه قسمت هایی تمرکز کنید و دقیقاً چه انتظاری از دارید، درمان ها برای هر کاندید متفاوت هستند.


هایفوتراپی

هایفوتراپی از انرژی اولتراسوند (فراصوت) برای گرم کردن سلول های زیر پوست استفاده می کند و باعث تحریک تولید کلاژن بیشتر می شود. اولتراسوند شکلی از انرژیست که با نور مانند IPL و لیزر یا انرژی الکتریکی (آر اف) متفاوت است که با تمرکز بر لایه های ساختاری پوست عمل می کند. می توان آن را طوری برنامه ریزی کرد که دقیقاً سطح مورد نظر پوست را هدف قرار دهد و به عمیق ترین لایه های پوست، SMAS و چربی می رسد. افزایش کلاژن (پروتئینی که وظیفه ارتجاعی و استحکام پوست را بر عهده دارد) ناشی از هایفوتراپی، منجر به سفت تر شدن پوست با چین و چروک های کمتر و صافی بیشتر می شود. روش جوانسازی هایفو سریع، غیر تهاجمی و نسبتاً بدون درد است؛ از آنجایی که هیچ آسیبی به لایه های بالایی پوست وارد نشده، این درمان نیازی به دوران نقاهت و زمان استراحت ندارد و بیماران می توانند روز خود را با کمی مراقبت و استراحت بگذرانند.

علاوه بر مزایای هایفوتراپی برای پوست که شامل افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، لیفت و سفت کردن گونه، بهبود لایه سطحی پوست، لیفت کردن ابروها و حتی شکل دهی به فرم صورت می باشد، این روش مزایایی برای لاغری سایر قسمت های بدن مانند معده، ران ها، پهلوها، بازوها و غبغب نیز دارد. ممکن است بعد از درمان هایفوتراپی قرمزی خفیفی داشته باشید اما درد و ناراحتی حداقلی را تجربه می کنید و به طور کلی سالانه به یک جلسه درمان هایفو نیاز دارید.


آر اف فرکشنال

RF یک روش سفت کردن بافت های پوست است که از انرژی فرکانس رادیویی تک قطبی برای انتقال گرما به لایه های پوست زیر اپیدرم استفاده می کند بدون اینکه تأثیر منفی بر ظاهر بیرونی پوست بگذارند. این انرژی بیش از 3 میلی متر به عمق بافت های پوست نفوذ نمی کند و انتخاب بهتری برای رفع کاهش حجم و برای درمان مشکلات مناطق ظریف تر، مانند افتادگی پلک است. دستگاه آر اف فرکشنال از یک روش گرمایش انبوه در نواحی بزرگتر برای سفت کردن پوست افتاده، صاف کردن چین و چروک ها و تحریک تولید کلاژن و الاستین استفاده می کند. RF نه تنها فواید سفت کردن پوست را از انقباض فوری کلاژن به همراه دارد، بلکه با تحریک واکنش ترمیم زخم پوست و تشویق گردش سلولی، مزایای ضد پیری را نیز به ارمغان می آورد. این به پوست ظاهری سفت تر، حجیم تر و جوانتر می دهد، خطوط ریز را کاهش داده، منافذ بزرگ را کوچک می کند و حتی شرایط پوستی مانند آکنه را بهبود می بخشد.

آر اف را می توان با هر رنگ پوستی استفاده کرد و برای جوانسازی صورت، تغییر شکل و بازیابی ماهیچه های صورت، بالا بردن ابروها و پاکسازی ناحیه اطراف چشم، بهبود چین و چروک و خطوط ریز ایده آل است. برای دریافت بهترین نتایج، ممکن است به چندین جلسه درمان در چند ماه اول و یک جلسه در هر چند ماه برای نگهداری نیاز داشته باشید. برخی از بیماران بلافاصله پس از درمان آر اف فرکشنال متوجه سفت شدن پوست می شوند و سایر بیماران ممکن است در عرض شش ماه پس از درمان اولیه متوجه نتایج شوند یا قبل از مشاهده اثر به چندین روش نیاز داشته باشند؛ به طور کلی و با مراقبت مناسب از پوست، نتایج دو تا سه سال باقی می ماند.


آر اف فرکشنال


هایفوتراپی بهتر است یا آر اف؟

اساساً HIFU و RF هر دو درمان های سفت کننده پوست غیرجراحی و غیرتهاجمی هستند که پوست را گرم کرده تا واکنش بازسازی کلاژن را در لایه های عمیق آن القا کنند. اگرچه هر دوی آنها ظاهر چین و چروک را کاهش می دهند، اما از فناوری های مختلفی برای این کار استفاده می کنند، بنابراین در برخی موارد، ممکن است یک روش مناسب تر از روش دیگر باشد. اگرچه هر درمان به تنهایی نتایج موثری برای سفت کردن پوست ایجاد می کند، برای افرادی که دارای افتادگی پوست پیشرفته و همچنین آسیب های سطحی پوست هستند، می توان هایفوتراپی و آر اف را برای هدف قرار دادن لایه های مختلف پوست در اعماق مختلف ترکیب کرد؛ در نتیجه نتایج عالی را مشاهده کرد. اما همچنین می توانید انتخاب کنید که ابتدا هایفو انجام دهید، سپس درمان RF را در جلسه دیگری انجام دهید؛ یا می توانید این درمان ها را با لیزر، تزریق ژل، چربی یا بوتاکس با هدف کاهش چین و چروک یا افزایش حجم ترکیب کنید. توجه به این نکته ضروریست که در حالی که مقداری بهبود در سفت کردن و لیفت پوست بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است، بهترین نتایج هایفوتراپی یا آراف طی 2 تا 3 ماه ایجاد می شود.


تفاوت هایفوتراپی و آر اف در چیست؟

1. نوع انرژی مصرفی

دستگاه های هایفو از انرژی متمرکز و شدید اولتراسوند برای هدف قرار دادن لایه های بسیار پایین پوست (SMAS) و ماهیچه های صورت استفاده می کنند (لایه SMAS همان ناحیه ایست که در جراحی لیفت صورت مورد هدف قرار می گیرد). این رشد کلاژن را در لایه های عمیق تر پوست و SMAS تحریک می کند و در نتیجه اثر لیفتینگ واضحی دارد.

دستگاه‌های RF از انرژی فرکانس رادیویی برای گرم کردن بافت عمیق پوست استفاده کرده و در نتیجه بازسازی کلاژن را تحریک می کنند و تولید کلاژن را در پوست افزایش می دهند؛ این به معنای پوست سفت تر و کشیده تر است. این دستگاه ها می توانند بررسی کنند که بافتهای عمیق پوست در ناحیه هدف به دمای مطلوب برای حداکثر تولید کلاژن برسند بدون اینکه لایه سطحی پوست بیش از حد گرم شود؛ با این حال انرژی RF به لایه SMAS نمی رسد.


2. تعداد جلسات مورد نیاز

بسته به دستگاه مورد استفاده، یک جلسه درمان هایفو می تواند 6 تا 12 ماه ماندگاری داشته باشد، در حالی که دستگاه های RF ممکن است برای بهترین نتیجه به جلسات بیشتری در سال نیاز داشته باشند، البته آر اف فرکشنال توسط دستگاه Thermage یک بار در سال توصیه می شود. تعداد جلسات توصیه شده به دستگاه و همچنین واکنش پوست متقاضی بستگی دارد، بنابراین اگر محدودیت زمانی دارید، هایفوتراپی ممکن است گزینه درمانی بهتری باشد.


3. خصوصیات فردی هر متقاضی

اگر متوجه شدید که گونه هایتان افتاده یا حجم آن‌ها کم شده، اما افتادگی پوست در سایر قسمت ها زیاد نیست، RF ممکن است روش ایده آلی باشد، زیرا بدون افزایش حجم، پوست را سفت می کند. اما اگر نگرانی اصلی شما افتادگی کلی پوست صورت است، هایفوتراپی می تواند انتخاب بهتری برای اثر "لیفتینگ" به خصوص در ناحیه ابروها، خط فک و گردن باشد.

هایفوتراپی چقدر ماندگاری دارد؟
18 Apr 2023

هایفوتراپی چقدر ماندگاری دارد؟

از آنجایی که روش هایفوتراپی تولید کلاژن در پوست را تحریک می کند، مدت زمان ماندگاری نتایج آن کاملاً به افراد بستگی دارد. هر جلسه درمان ممکن است در ابتدا واکنش کمی در پوست ایجاد کند اما با گذشت زمان و پس از حدود 2 تا سه ماه بهبود نتایج شروع به افزایش میکند.

ادامه مطلب
چه افرادی برای تزریق بوتاکس مناسب نیستند؟
15 Feb 2023

چه افرادی برای تزریق بوتاکس مناسب نیستند؟

این نکته را باید توجه داشت که همه ی افراد نمی توانند از این روش درمانی به دلایل مختلفی که وجود دارد استفاده نمایند.به همین علت چنانچه قصد تزریق بوتاکس را دارید پیش از انجام این کار این مقاله را با دقت مطالعه کرده تا ببینید آیا شما کاندید مناسبی جهت تزریق بوتاکس می باشید یا خیر.

ادامه مطلب
بلفاروپلاستی با لیزر
9 Aug 2020

بلفاروپلاستی با لیزر

این جراحی با حذف چروک های اضافی روی پلک ها و پف زیر چشم درخشش چشمان را بسیار بیشتر می کند. این جراحی علاوه بر هدف های زیبایی، با هدف کاربردی بهبود بینایی برای افرادی که پلک های آویزان دارند انجام می شود

ادامه مطلب