عوارض تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی به صورت


اگرچه لیپوساکشن همیشه به عنوان یکی از روش های پر درخواست بوده است، اما در سال های اخیر روش های بسیاری مانند تزریق فیلرها، لیپوماتیک و لیزر جایگزین آن شده اند. تزریق چربی شکل طبیعی از جراحی زیباییست که طرفداران زیادی پیدا کرده و در واقع به عنوان جراحی انتقال چربی از یک قسمت بدن به قسمت دیگر تعریف می شود؛ تزریق چربی همچنین با نام های انتقال یا پیوند چربی و لیپومدلینگ نیز شناخته می‌شود. این نوع عمل زیبایی از حدود سال 1898 وجود داشته اما بیشتر برای ترمیم آسیب قسمت های مختلفی از بدن مورد استفاده قرار می گرفت. هدف اصلی تزریق چربی این است که از نظر زیبایی بخش های خاصی از بدن را بهبود بخشد و در عین حال چربی را از نواحی دیگر (مانند شکم یا ران ها) از بین ببرد؛ نتیجه آن یک فرم بدن جذاب تر دارای تناسب است.


تزریق چربی چیست؟

انتقال اتولوگ چربی روشیست که توسط جراحان پلاستیک انجام میشود که در آن سلول‌ های چربی مورد نیاز از یک قسمت از بدن خود بیمار (جایی که دچار انباشت چربی است) گرفته شده و آن را در ناحیه دیگر (جایی که می خواهند حجم بیشتری داشته باشد) تزریق می کنند. برخلاف فیلرها که حاوی مواد طبیعی برای بدن انسان نیستند، چربی هایی که تزریق میشوند متعلق به خود فرد است و در نتیجه احتمال عدم موفقیت، آلرژی و بروز خطرات بعد از تزریق چربی بسیار کاهش پیدا می کند. برای برداشت چربی برای تزریق، پزشک ابتدا بی حسی موضعی را به ناحیه مورد نظر تزریق کرده و سپس برش های کوچکی روی آن ایجاد می کند، سپس چربی از طریق لیپوساکشن ملایم از قسمت هایی از بدن که دارای چربی اضافی هستند، خارج می‌ شود؛ این نواحی اغلب قسمت تحتانی شکم، ران ها، پهلوها، باسن یا بازوها هستند.

سپس چربی برداشته شده در دستگاهی چرخانده می شود که آن را از خون و سایر مایعات جدا می کند؛ چربی برداشت شده به طور موقت در قوطی های استریل ذخیره می شود تا از آلودگی و احتمال عفونت جلوگیری شود. چربی باقیمانده چربی مفیدیست که برای افزایش حجم به بخش های مورد نیاز بدن بیمار تزریق می شود. پس از انجام عمل در مناطقی که پزشک چربی را برداشت کرده و همچنین در مناطقی که چربی در آنجا تزریق شده، حدود دو تا سه هفته بعد از عمل، درد و کبودی خواهید داشت؛ زمان بهبودی بین بیماران، روش ها و میزان چربی منتقل شده متفاوت است.ممکن است در انتها با پوشیدن لباس های فشاری بیمارستان را ترک کنید، این به روند بهبودی در ناحیه ای که پزشک لیپوساکشن انجام داده کمک می کند.


کاربردها و ماندگاری تزریق چربی

سه ناحیه محبوب تزریق چربی سینه، باسن و صورت هستند. تزریق چربی به سینه جایگزینی برای پروتز و ایمپلنت است، اما تنها یک گزینه مناسب برای افرادیست که به دنبال افزایش حجم در اندازه سینه خود هستند. انتقال چربی به باسن، که بیشتر به عنوان لیفت باسن شناخته می شود، زمانی بکار گرفته می شود که چربی سایر قسمت های بدن وارد باسن می شود تا ظاهری پرتر و گردتر ایجاد کند. همچنین می توانید تزریق چربی را روی قسمت های مختلف صورت انجام دهید، انتقال چربی به صورت یک درمان موثر برای جایگزینی چربی های از دست رفته، پر کردن چین و چروک های صورت یا تغییر شکل نواحی صورت است. تزریق چربی به صورت می تواند در لب ها، گونه و زیر چشم انجام شود و کاربردی مانند تزریق ژل داشته باشد.

بلافاصله بعد از تزریق چربی نتایج را خواهید دید، که البته ممکن است در ابتدا به دلیل کبودی و تورم زیبا نباشد. پس از گذراندن دوره بهبودی که حداکثر چند هفته طول خواهد کشید، ظاهر جدید و نتیجه نهایی قابل مشاهده است، طی ماه های بعدی چربی های تزریقی جذب شده و نتایج بیشتر بهبود می یابند. بدن شما چیزی حدود 40 درصد چربی را جذب کرده و اثرات 60 درصد باقیمانده انتقال چربی چندین سال باقی خواهد ماند؛ مناطقی که کمترین تحرک را دارند (مانند گونه ها و سینه ها) نتایج را طولانی تر نگه می دارند.


عوارض تزریق چربی


عوارض تزریق چربی چیست ؟

خطرات تزریق چربی کم، نادر و حداقل است؛ مانند هر روش دیگر درمانی زیبایی احتمال درد و تورم بعد از تزریق چربی وجود دارد، اما هر بیمار آن را تجربه نمی کند. شایع ترین عوارض جانبی تزریق چربی یا تزریق ژل کبودی، تورم و درد پس از تزریق است که کاملاً طبیعی بوده و خود بخود از بین می رود. اگرچه این روش نسبتاً رایج است و خطری ندارد اما پیش از اقدام به تزریق چربی باید تمام محدودیت ها و خطرات مربوط به آن را بدانید؛ برخی از عوارض کمتر شدید هستند، اما برخی از خطرات طولانی مدت وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. مهم ترین جنبه منفی تزریق چربی این است که قسمت هایی از بدن که چربی دریافت کرده اند تمام یا بیشتر چربی را جذب کنند؛ شانس این اتفاق را نمی توان برای یک فرد پیش بینی کرد، اما در به صورت میانگین در نیمی از بیمارانی که درمان های تزریق چربی دریافت می کنند اتفاق می افتد.

خطرات و عوارض نادر اما احتمالی انتقال چربی شامل واکنش آلرژیک به بی حس کننده موضعی، تغییر رنگ دائمی ناشی از پارگی رگ خونی در محل درمان، کلسیفیکاسیون، خونریزی حین عمل، لخته شدن خون در محل درمان و آمبولی چربی ناشی از تزریق چربی به اشتباه به داخل رگ خونی است. همچنین مورد نادر دیگری که احتمال وقوع دارد این است که در موارد خاص، چربی تزریق شده باعث آسیب بافتی به پوست و بافت اطراف شود؛ این ممکن است منجر به زخم یا تغییر شکل شود. همچنین در درازمدت، احتمال کمی وجود دارد که تغییراتی در شکل، ظاهر یا بافت ناحیه ای که چربی برداشته یا تزریق شده، رخ دهد؛ این می تواند ناشی از افزایش سن، افزایش یا کاهش وزن و سایر شرایط باشد.


مهم ترین کاری که باید قبل از انجام تزریق چربی انجام دهید این است که یک جراح پلاستیک با تجربه، حرفه ای و با مهارت بالا را انتخاب کنید که بتوانید به او اعتماد کنید. با انتخاب جراح واجد شرایط و کلینیک زیبایی معتبر می توانید ایمنی این روش را افزایش داده و احتمال هرگونه عوارض جانبی شدید تزریق چربی شدید را از بین ببرید.

روش های پاکسازی پوست در خانه
7 Nov 2020

روش های پاکسازی پوست در خانه

گرد و غبار و آلودگی زیادی در هوا وجود دارد که به راحتی روی صورت می نشیند؛ البته اینها تنها مواردی نیستند که می توانند به پوست آسیب برسانند؛ این روزها به ویژه در شهرهای بزرگ، هوا دارای رادیکال های آزاد

ادامه مطلب
لیزر موهای زائد صورت
10 Apr 2022

لیزر موهای زائد صورت

اگرچه لیزر موهای زائد صورت از بسیاری جهات مانند سایر اعضای بدن است، اما از جهات خاصی نیز متفاوت می باشد. به مرور زمان موها ظریف تر و نرم تر می شوند، به این معنی که نازک تر شده و خیلی کمتر به چشم می آیند و رشد آنها با هر درمان کندتر و کندتر می شود.

ادامه مطلب
جوانسازی پوست و روش های متداول آن
13 Nov 2022

جوانسازی پوست و روش های متداول آن

جوانسازی پوست یک اصطلاح کلیست که طیف وسیعی از درمان ها را پوشش می دهد؛ اگرچه معمولاً به درمان پیری و مشکلات پوست صورت اشاره می کنند، اما بسیاری از این روش ها برای درمان پوست بدن نیز مناسب هستند. برخی از درمان های جوانسازی موضعی هستند و در لایه بالایی پوست ناحیه آسیب دیده اعمال می شوند، برخی دیگر تزریقی هستند که در لایه های عمیق تر پوست تزریق می شوند.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35