کدام دستگاه لیزر موهای زائد بهتر است؟

دستگاه های لیزر موهای زائد


اولین لیزر برای حذف موهای زائد در اواسط دهه 1990 از FDA مجوز دریافت کرد و تا کنون تغییرات زیادی در روش ها و دستگاه های لیزر بوجود آمده است. لیزرهای قدیمی بسیار دردناک بودند، سرعت کندی داشتند و فقط روی افرادی با موهای تیره و پوست بسیار روشن کار می کردند. امروزه دستگاه های لیزر موهای زائد می توانند روی همه رنگ پوست از جمله پوست های تیره و اکثر رنگ موها تاثیر داشته باشند، همچنین این دستگاه ها برای از بین بردن موهای زائد می توانند بر روی هر قسمت از بدن انجام شوند. با پیشرفت فناوری، خدمات لیزر موهای زائد قیمت متوسطی پیدا کرده و با وجود انواع دستگاه ها و روش ها تمامی افراد می توانند از آن بهره گیرند.


انواع دستگاه های لیزر موهای زائد

دستگاه های لیزر بسیاری برای حذف موهای زائد وجود دارد و هر سیستم لیزری با دیگری متفاوت است. برخی از لیزرها برای انواع خاصی از موها بهتر است، برخی از دستگاه ها برای افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، ایمن تر هستند و برخی از سیستم های لیزری در مناطق خاصی از بدن عملکرد بهتری نسبت به سایر لیزرها دارند.

در ادامه پنج دستگاه لیزر موهای زائد که متداول تر هستند و شرح نحوه عملکرد آنها ارائه شده است:


نوع شماره 1: دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت Alexandrite

یکی از محبوب ترین روش های لیزر موهای زائد با دستگاه لیزر الکساندرایت است که سریع ترین سیستم لیزری موجود می باشد و برای درمان سریع نواحی بزرگ بدن مناسب است. لیزر الکساندرایت در طول موج کوتاهتر 755 نانومتر عمل می کند و برای هدف قرار دادن ملانین در فولیکول های موی افراد با رنگ پوست روشن تا زیتونی ایده آل است، این دستگاه یک نور مایل به قرمز تولید می کند که توسط ملانین در مو جذب می شود. به دلیل همین طول موج کوتاه آسیب بسیار کمتری می رساندو در نتیجه درد کمتری دارد و ممکن است برای دستیابی به از بین بردن دائمی موها جلسات بیشتری نیاز داشته باشد. البته در پاسخ به این سوال که "لیزر موهای زائد دائمی است؟" باید گفت در فاصله های زمانی طولانی نیاز به جلسات ترمیمی لیزر می باشد و در هر صورت ماندگاری آن بسیار بیشتر از سایر روش های حذف مو مانند اپیلاسیون، تراشیدن یا نخ کشیدن است.


نوع شماره 2: دستگاه لیزر موهای زائد Nd و Nd:YAG

دستگاه لیزر Nd:YAG روی موهای ضخیم تر بهترین کارایی را دارد و برای افرادی با پوست تیره و حتی برنزه بهترین گزینه می باشد. در حقیقت این روش برای افرادی که پوست روشن و موهای نازک تری دارند، کمتر موثر است، بنابراین بهتر است این افراد از دستگاه لیزر دیگری استفاده کنند. دستگاه های Nd و Nd: YAG طولانی ترین طول موج را دارند و به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کنند که ممکن است کمی ناراحت کننده تر از سایر دستگاه ها باشند. نفوذ این لیزرها تا انتهای مطلق ریشه مو می باشد و بعد از چندین جلسه آن را برای همیشه از بین می برند. این دستگاه ها علاوه بر لیزرهای موثر رفع موهای زائد، کاربردهای متعددی از جمله حذف خالکوبی و لیزر پوست برای اصلاح آسیب های ناشی از نور خورشید را نیز ارائه می دهند.


لیزر موهای زائد


نوع شماره 3: دستگاه لیزر موهای زائد دایود Diode

منبع انرژی دستگاه لیزر دایود شامل نیمه هادی هایی است که به نام دایودها شناخته می شوند و برای ایجاد پرتو لیزر با طول موج 800-810 نانومتر در کنار هم قرار گرفته اند. دستگاه های لیزر دایود اغلب با الکساندرایت مقایسه می شوند؛ طول موج آنها برای نفوذ عمیق تر به پوست بیشتر است و به طور کلی برای انواع پوست های تیره بی خطر هستند و برای از بین بردن موهای ضخیم یا درشت ایده آل می باشند؛ این امر باعث می شود دستگاه دایود برای لیزر موهای زائد برای آقایان گزینه مناسبی باشد. در مقایسه با انواع دیگر روشهای لیزر موهای زائد، لیزر دایود اغلب برای تکمیل به جلسات کمتری نیاز دارد اما به دلیل داشتن سری کوچکتر زمان طولانی تری برای هر جلسه نیاز دارد.


نوع شماره 4: دستگاه لیزر موهای زائد IPL (نور پالس شدید)

اگرچه اغلب تحت عنوان لیزر موهای زائد طبقه بندی می شود، اما در واقع دستگاه آی پی ال لیزر نیست زیرا نوری غیر منسجم با طول موج های مختلف از خود ساطع می کند و از آن برای آسیب رساندن به فولیکول های مو به روش مشابهی که در لیزر استفاده می شود، استفاده می کند. مزیت دستگاه های IPL این است که طول موج و سطح انرژی و مدت زمان پالس را می توان بر اساس نیازهای افراد بر اساس رنگ پوست و ویژگی های مو تنظیم کرد. بر اساس گزارشات گفته می شود که این دستگاه حذف موهای زائد نسبت به دستگاه الکساندرایت دردناک تر است و می تواند رنگدانه های بیشتری را به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد کند. درمان IPL در طول چند جلسه انجام می شود که هر شخص با توجه به رنگ پوست و ضخامت موهای بدنش جلسات متفاوتی نیاز دارد.


نوع شماره 5: دستگاه لیزر موهای زائد یاقوت Ruby

این نوع دستگاه لیزر موهای زائد یکی از اولین روش هایی بود که ابداع شد و در حال حاضر نوع توسعه یافته آن موجود می باشد. این سیستم از طول موج کوتاه تر 694 نانومتر استفاده می کند که ملانین را هدف قرار می دهد در نتیجه دستگاه لیزر Ruby تقریباً برای موهای تیره موثر نیست، اما برای موهای روشن تر، نازک تر و پوست روشن بهتر است. با این حال قسمت خوب در مورد این دستگاه های لیزر این است که به اندازه کافی طولانی بوده تا تحقیقات و دانش زیادی در مورد اثربخشی و عوارض جانبی آن انجام شود. سیستم لیزر روبی مکث طولانی بین پالس های لیزر دارد تا ناراحتی را کاهش دهد، اما تکرار کندتر بدان معناست که نسبت به سایر سیستم های لیزر موهای زائد به زمان بیشتری نیاز دارد، در نتیجه لیزر روبی برای مناطق کوچک درمان ایده آل است.


کدام دستگاه لیزر موهای زائد بهتر است؟

هیچ دستگاه لیزر موهای زائدی برای همه افراد ایده آل نخواهد بود، گاهی اوقات حتی از لیزرهای متعدد برای مناطق مختلف بدن هر فرد استفاده می شود. دستگاه های لیزر موهای زائد پیشرفته این امکان را دارند که روی انواع پوست و موها موثر باشند و مدل های جدیدتر هر برند سعی بر کاهش عوارض لیزر موهای زائد و اثرگذاری بیشتر دارد. نوع دستگاه لیزری که در نهایت استفاده می کنید بر اساس مشخصات خاص شما خواهد بود، مانند این که پوست شما چه رنگی است و ضخامت موهای شما جقدر است، این ویژگی ها برای انتخاب لیزری که بیشترین تاثیر را روی موهای شما خواهد داشت مهم هستند. علاوه بر دستگاه لیزر تجربه تکنسین نیز می تواند تعیین کند که چند جلسه باید بروید، چقدر احساس ناراحتی می کنید و هر جلسه چقدر طول می کشد. با این حال اکثر متخصصان پوست و لیزر به شما خواهند گفت که نوع یا مارک لیزر تنها عامل موثر بر نتیجه نیست زیرا عناصر متعددی در اثربخشی و ایمنی لیزر موهای زائد نقش دارند که عبارتند از:

•         نوع سیستم لیزر (به عنوان مثال Alexandrite ، Nd: Yag ، Diode ، Ruby یا IPL غیر لیزری).

•         رنگ پوست

•         نوع و تراکم مو

•         علت رشد مو (به عنوان مثال هورمونی ، ژنتیکی و غیره)

•         عمق نفوذ و عرض سری پالس های لیزر *

•         مدت زمان دما و دستگاه های خنک کننده

•         تجربه پزشک

* با افزایش اندازه سری دستگاه لیزر، درصد کمتری از انرژی نوری تحویل داده شده در خارج از منطقه درمان پراکنده می شود. این نه تنها جلسات را سریعتر می کند، بلکه عمق نفوذ را افزایش می دهد و باعث تنظیم انرژی می شود که ایمن تر است.

مراقبت های بعد از لیفت با نخ
24 Jan 2022

مراقبت های بعد از لیفت با نخ

اکثر افراد بعد از لیفت با نخ می توانند با بهبود فوری ظاهر خود به فعالیت های روزمره شان ادامه دهند، اما برای مشاهده سریع تر نتیجه و کاهش احتمال بروز عوارض جانبی باید از دستورالعمل های مراقبتی بعدی پیروی کنند.

ادامه مطلب
کاربردهای تزریق چربی
1 Aug 2021

کاربردهای تزریق چربی

تزریق چربی برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک، افزایش حجم به برخی اندام ها و زاویه سازی و شکل دهی بدن استفاده می شود. ماندگاری تزریق چربی، نتایج فوری و ریسک کم حساسیت و عوارض این روش باعث شده تا افراد بسیاری آن را جایگزین سایر روش های درمانی زیبایی کنند.

ادامه مطلب
هزینه مزوتراپی صورت
7 Nov 2023

هزینه مزوتراپی صورت

مزوتراپی روشی غیر جراحی و دائمی است که برای از بین بردن چین و چروک صورت و چربی، جلوگیری از ریزش مو و پیری پوست استفاده می شود. این روش نخستین بار در سال 1952 در فرانسه برای درمان اختلالات عروقی و لنفاوی به کار برده شد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35