عوارض مزوتراپی

عوارض مزوتراپی


کلمه مزوتراپی از واژه های لاتین meso به معنی میانه و therapy به معنای درمانی گرفته شده، مزوتراپی که به معنای واقعی کلمه به "درمان متوسط" می باشد، نوعی درمان زیبایی است. این روش با استفاده از سوزن در لایه میانی پوست انجام می شود مانند طب سوزنی؛ البته در آن اسیدهای آمینه، مواد معدنی، آنزیم ها و ویتامین ها (گاهی به تنهایی یا به صورت مخلوط با یکدیگر) تزریق میشود. به طور کلی مزوتراپی می تواند برای همه افراد سالم بالای 18 سال انجام شود، با این حال افرادی هستند که داشتن برخی از شرایط مانع از استفاده از مزوتراپی برایشان می شود. مزوتراپی دارای اهداف بسیار وسیع و محدوده کاربرد است؛ عوامل مختلفی از جمله وضعیت سلامتی، سن، خصوصیات جسمانی و نیاز فرد محتوای مورد استفاده جهت تزریق مزوتراپی را تغییر می دهند. کاربردهای معمول مزوتراپی عبارتند از:

•         مزوتراپی برای کاهش وزن یا چربی سوزی

•         مزوتراپی برای از بین بردن غبغب

•         مزوتراپی برای ریزش مو

•         مزوتراپی برای درمان سلولیت

•         مزوتراپی برای چین و چروک صورت و خطوط ریز


چگونگی انجام مزوتراپی

مزوتراپی یکی از جدیدترین اقدامات بالینی غیرتهاجمی است که برای درمان تعدادی از شرایط زیبایی و غیرآرایشی استفاده می شود، در واقع مزوتراپی یک روش درمانی برای تنظیم گردش خون ضعیف است. قبل از استفاده از فرآیند مزوتراپی، نیازها، سن و وضعیت سلامتی فرد بررسی می شود که بر اساس آنها مواد مناسب مانند اسیدهای آمینه، آنزیم ها، هورمون ها، مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسید هیالورونیک تهیه می شود. این موادی که به بافت پوست تزریق می شود باعث تحریک کلاژن و الاستین می شود که پوست را زنده و سفت نگه می دارد. این ساختارهای تحریک شده گردش خون را در ناحیه مورد استفاده تسریع می کنند و تنظیم کننده پاسخ ایمنی و گردش خون در سیستم لنفاوی هستند؛ همه این موارد با هم باعث تجدید پوست می شوند. بافت زیر جلدی ترمیم می شود و بنابراین بافت های شل شده استحکام قبلی خود را بازیابی می کنند و منجر به جوان سازی پوست می شود. نتایج و میزان موفقیت بستگی به عواملی مانند تعداد جلسات، نسبت صحیح مواد تزریقی، مهارت پزشک و خود شخص متفاوت است.

قبل از استفاده از مزوتراپی، ابتدا معاینه فیزیکی انجام می شود، پس از نهایی شدن شرایط مناسب انجام مزوتراپی، می توان یک کرم بی حس کننده را روی ناحیه استفاده بر روی فرد استفاده کرد. از سوزن های یکبار مصرف برای هر بیمار استفاده می شود و محلول هایی که برای بیمار مناسب تشخیص داده می شوند در ناحیه مورد نظر تزریق می شوند. گاهی اوقات می توان با استفاده از دستگاه مکانیکی فرآیند تزریق را در ناحیه ای که نیاز به تزریق به طور مکرر دارد استفاده کرد. تزریق با زاویه مشخص توسط پزشک به لایه میانی پوست در ناحیه مورد نیاز درمان انجام می شود و مقدار بسیار کمی محلول به این ناحیه تزریق می شود. با توجه به نیاز منطقه خاص پوست و هدف مورد نظر در صورت نیاز می توان جلسات بعدی مزوتراپی را انجام داد. این یک روش درمانی سرپاییست که پس از استفاده نیازی به پانسمان ندارد و در صورت عدم بروز عوارض جانبی حاد، بیمار می تواند به راحتی زندگی عادی خود را پس از استفاده ادامه دهد.


عوارض جانبی مزوتراپی

مزوتراپی نیز مانند هر روش پزشکی دیگر دارای برخی عوارض جانبی است، با این حال تا به امروز هیچ سابقه ای از عوارض جانبی شدید، دائمی یا تهدید کننده زندگی ناشی از این روش وجود نداشته است. عوارض جانبی که پس از استفاده از مزوتراپی رخ می دهد معمولاً طولانی مدت نیستند و با توجه به شرایط جسمی و مراقبت های بعدی در افراد مختلف متفاوت است؛ گاهی برخی از بیماران هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند. برخی از داروهایی که در طی مزوتراپی استفاده می شوند ممکن است واکنش های آلرژیک در افراد ایجاد کنند، به منظور جلوگیری از چنین عارضه ای باید 24 ساعت قبل از مزوتراپی، با استفاده از دارو در قسمت کوچکی از سطح پوست، واکنش های پوستی کنترل شود.

شایع ترین عوارض مزوتراپی عبارتند از:

•         احساس درد و سوزش: تزریقاتی که در مزوتراپی استفاده می شود می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد احساس سوزش شود. این عارضه جانبی رایج است اما مدت زیادی طول نمی کشد (حداکثر یکی دو روز) و می توانید با گذاشتن یخ آن را به حداقل برسانید.

•         کبودی و تورم: یکی دیگر از عوارض متداول مزوتراپی کبودی یا تورم بر اثر تحریک پوست است که نهایتا تا یک هفته برطرف می شود. برای کاهش این عوارض می توان با تجویز پزشک از مکمل های موضعی یا داروهای خوراکی استفاده کرد.

•         درد ناشی از ورود سوزن: در بسیاری مواقع محلول های مورد نیاز توسط یک دستگاه به پوست تزریق می شود که قادر است در عرض چند ثانیه چندین تزریق ایجاد کند که کمی دردناک خواهد بود. اگر آستانه درد کمی دارید می توانید از پزشک بخواهید با استفاده از بی حسی موضعی، از این امر جلوگیری كند.

•         عوارض جانبی متفرقه: سایر عوارض جانبی بعد از با مزوتراپی شامل بی حسی موقت و تغییر رنگ پوست است. بعضی از بیماران حالت تهوع و اسهال پیدا می کنند و برخی در محل تزریق جای زخم دارند.

خطر اصلی مرتبط با مزوتراپی، عفونت پوستی شدید در ناحیه تزریق است که تنها در صورتی احتمال رخ دادن آن وجود دارد که این روش در یک محیط غیربهداشتی انجام شود. واکنش هایی مانند بثورات پوستی ممکن است در افرادی با پوست بسیار حساس دیده شود. اگر بعد از انجام مزوتراپی هر کدام از این عوارض را به صورت طولانی مدت یا به صورت شدید دارید باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. با انتخاب متخصص پوست با تجربه و کلینیک دارای مجوز، می توان به طور قابل توجهی از این خطرات و عوارض جانبی جلوگیری کرد.

مزایا و معایب تزریق بوتاکس
12 Sep 2022

مزایا و معایب تزریق بوتاکس

بوتاکس نیازی به معرفی ندارد زیرا یکی از محبوب ترین روش های زیبایی در سراسر جهان است؛ این ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای درمان چین و چروک و خطوط ریز صورت است.

ادامه مطلب
هزینه مزوتراپی صورت
7 Nov 2023

هزینه مزوتراپی صورت

مزوتراپی روشی غیر جراحی و دائمی است که برای از بین بردن چین و چروک صورت و چربی، جلوگیری از ریزش مو و پیری پوست استفاده می شود. این روش نخستین بار در سال 1952 در فرانسه برای درمان اختلالات عروقی و لنفاوی به کار برده شد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35