مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست

مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست

وقتی صحبت از روش های جوانسازی پوست می شود، بسیاری از افراد ذهن خود را بر روی کرم های دور چشم، سرم های ضد چروک و حتی جراحی پلاستیک متمرکز می کنند؛ اگرچه این موارد قطعاً می توانند کمک کنند اما رویکرد طبیعی تری وجود دارد که می تواند روند پیری پوست را به عقب برگرداند. پوستی زیبا و درخشان از نحوه غذا خوردن نشات می گیرد، اما مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست می توانند به بیش از اینها کمک کنند. غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند علائم پیری را معکوس کنند؛ بهترین مواد غذایی برای جوانسازی پوست شما غذاهای حاوی اسید الاژیک، بیوتین و ویتامین های C و E هستند که تقویت کننده های طبیعی برای کلاژن سازی پوست می باشند.

در واقع، پوست بزرگترین عضو بدن انسان است و به عنوان یک مانع بین بدن و محیط اطراف عمل می کند، بنابراین تامین انواع مواد مغذی از طریق غذا برای محافظت از آن بسیار مهم است. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند غذاهایی که می خورید و سبک زندگی شما روی پوستتان ظاهر میشوند، سلامت پوست شما می تواند نشان از سلامتی درون شما داشته باشد. تقریباً هر 40 تا 56 روز یک بار پوست بدن انسان کاملاً نو شده که عناصر سازنده آن پوست جدید از غذاهایی که می خورید تشکیل می شود، بنابراین اگر پوستی سالم و جوان می خواهید، یکی از عوامل اصلی مواد غذایی که مصرف میکنید می باشد.


تاثیر مواد غذایی بر جوانسازی پوست

بدن انسان به معنای واقعی کلمه از غذایی که می خورد ساخته شده و دائماً احیا می شود؛ این بدان معنیست که همیشه فرصت دارید سلامتی خود را بهبود ببخشید. اگرچه سلول ها زمانی که پیرتر می شوند با سرعت کمتری احیا می شوند، اما می توانید از طریق تغذیه سالم، مصرف دو تا سه لیتر آب در روز، ورزش، خواب کافی و پرهیز از اقداماتی که باعث تأخیر در بازسازی می شوند، روند جوانسازی طبیعی پوست را تسریع کنید. روش های زیادی وجود دارد که مواد غذایی می تواند روی جوانسازی پوست تأثیر بگذارد و انتخاب غذاهایی که حاوی ویتامین های مفید برای پوستی سالم هستند، برای جوانسازی آن نیز بسیار مهمند.

در صورت خوردن غذاهای ناسالم، بدن انسان نمی تواند به درستی احیا شود؛ قندهای تصفیه شده، نان سفید، سیگار، الکل، استرس، چربی های ترانس، گوشت های سرد و محصولات کاملاً فرآوری شده از جمله این غذاها هستند. وقتی رژیم غذایی خود را با غذاهای مختلف و غنی از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم، آب و مواد مغذی ضروری پر می کنید، بدن از طریق بزرگترین اندام خود یعنی پوست، قدردانی خود را نشان می دهد. پوست معمولا اولین قسمت از بدن است که مشکلات داخلی را نشان می دهد؛ محققان حتی به این نتیجه رسیده اند که خوردن میوه و سبزیجات ایمن ترین و سالم ترین راه مبارزه با رنگ پریدگی و خطوط ریز و چروک است. اگر به دنبال غذاهای مفید برای جوانسازی پوست هستید، میوه ها و سبزیجات پررنگ را انتخاب کنید؛ رنگ های غنی معمولاً نشانه ای از توانایی های مبارزه شدید رادیکال برای سالم و سرزنده نگه داشتن پوست هستند.


خوراکی های مفید برای جوانسازی پوست کدامند؟

آنچه واقعاً بدن به آن نیاز دارد یک رژیم غذایی متعادل است که شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و همچنین فیبر باشد تا زندگی سالم و طولانی را تضمین کند. پیری فرآیندیست که وقتی سلولهای بدن طعمه عناصر خارجی شده و دچار چروک می شوند؛ اگر سلولهای بدن به خوبی اکسیژن داشته باشند و کلاژن سازی پوست به درستی انجام شود، پیری به تعویق می افتد. برخی غذاهای مفید برای پوست می توانند در جلوگیری از تحلیل رفتن این سلول ها کمک کنند. اگر از آکنه رنج می برید، انواع غذاهای غنی از کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید؛ این اساساً به معنای خوردن بیشتر غذاهای سبوس دار و حبوبات و کاهش یا قطع غذاهای فرآوری شده است. در ادامه 10 غذای مفید برای جوانسازی پوست وجود دارد که بر اساس نتایج تحقیقات انتخاب شده اند:


1-      ماهی سالمون

ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد سرشار از چربی های ضروری امگا 3 هستند که التهاب را کاهش می دهند و تغذیه اساسی پوست را تأمین می کنند. ماهی های روغنی دیگر شامل ساردین، ماهی خال خالی، ماهی کولی و قزل آلا هستند؛ برای به دست آوردن مزایای آن و کمک به جوانسازی پوست باید حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. همچنین می توانید روزانه مکمل امگا 3 اضافی مصرف کنید در غیر این صورت دستیابی به سطح مطلوب سخت است.


2-      فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز مملو از آنتی اکسیدان هاییست که به جوانسازی پوست کمک می کنند و علاوه بر مقدار بالای ویتامین C که برای تولید کلاژن مفید است، حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام کاروتنوئیدها نیز می باشد. کاروتنوئیدها رنگدانه های گیاهی هستند که مسئول رنگ های قرمز روشن، زرد و نارنجی هستند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارند؛ آنها دارای خواص ضد التهابی متنوعی هستند و به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از آفتاب، آلودگی و سموم محیطی کمک می کند.


3-      اسفناج برای جوانسازی پوست

اسفناج یکی از بهترین آبرسان ها برای انواع پوست و حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به اکسیژن رسانی و تأمین انرژی کل بدن کمک می کند. ویتامین C زیاد و برگ های متنوع و سبز اسفناج کلاژن سازی را افزایش می دهد و پوست را محکم و صاف نگه می دارد. ویتامین A موجود در آن باعث تقویت موها و براق و درخشان شدن آن شود، در حالی که اثبات شده ویتامین K به کاهش التهاب سلول ها کمک می کند.

 اسفناج همچنین غنی از موارد زیر می باشد

•      ویتامین های A، C، E و K

•      منیزیم

•      آهن گیاهی

•      لوتئین


مواد غذایی برای جوانسازی پوست


4-      کلم بروکلی

کلم بروکلی یک نیروگاه ضد التهاب و ضد پیری است که می توانید به صورت خام و پخته آن را مصرف کنید؛ پختن کلم بروکلی در واقع کمک می کند تا مزایای سلامتی بیشتری برای بدن و پوست فراهم شود. این نوع کلم دارای ویتامین C و K، انواع آنتی اکسیدان ها، فیبر، فولات، لوتئین و کلسیم می باشد.


5-      پاپایا

این غذای خوشمزه سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که به بهبود خاصیت کشسانی پوست کمک کرده و خطوط ریز و چین و چروک پوست را به حداقل می رساند. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به عنوان یکی از بهترین عوامل ضد التهاب در طبیعت شناخته شده، مزایای بیشتری برای جوانسازی پوست فراهم می کند و همچنین در بسیاری از محصولات برای لایه برداری پوست یافت می شود. پاپایا همچنین شامل:

•     ویتامین های A ، C ، K و E

•     کلسیم

•     پتاسیم

•     منیزیم

•     فسفر

•     ویتامین های گروه B


6-      بلوبری

بلوبری سرشار از ویتامین های A و C و همچنین یک آنتی اکسیدان ضد پیری به نام آنتوسیانین است؛ این همان چیزیست که به این توت رنگ عمیق و زیبای آبی را می بخشد. این آنتی اکسیدان های قدرتمند با تعدیل پاسخ التهابی و جلوگیری از از دست دادن کلاژن، می توانند از پوست در برابر آسیب های ناشی از آفتاب، استرس و آلودگی محافظت کنند.


7-      آجیل ها

بسیاری از مغزها (به خصوص بادام) منبع خوبی از ویتامین E هستند که به ترمیم بافت پوست، حفظ رطوبت پوست و محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش کمک می کند. گردو حتی حاوی اسیدهای چرب ضد التهاب امگا 3 است که می تواند منجر به موارد زیر شود:

•      غشای سلول های پوست را تقویت می کند

•      در برابر آسیب های خورشید مانند محافظ عمل می کند

•      با حفظ چربی طبیعی، پوست را درخشش و زیبایی می بخشد


8-      دانه های انار

قرن ها از انار به عنوان یک میوه دارویی شفابخش استفاده می شده؛ انار مملو از ویتامین C و انواع مختلفی از آنتی اکسیدان های قوی است و بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و سطح التهاب را در سیستم کاهش می دهد. این میوه مفید برای جوانسازی پوست همچنین حاوی ترکیبی به نام پونیکالاژین است که به حفظ کلاژن در پوست کمک کرده و علائم پیری را کند می کند.


9-      آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب ضد التهاب است که باعث صاف و لطیف شدن پوست می شود؛ همچنین حاوی انواع مواد مغذی اساسی می باشد که از اثرات منفی پیری جلوگیری می کنند، این مواد مغذی شامل موارد زیر می شود:

•      ویتامین های K، C، E و A

•      ویتامین های گروه B

•      پتاسیم

محتوای بالای ویتامین A در آووکادو می تواند کمک کند سلول های مرده پوست را ریخته و پوستی زیبا و درخشان برای افراد ایجاد کند. محتوای کاروتنوئید در آن همچنین ممکن است در جلوگیری از سموم و آسیب اشعه های خورشید و همچنین به محافظت در برابر سرطان های پوست کمک کند.


10-  سیب زمینی شیرین

رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است که به ویتامین A تبدیل می شود؛ ویتامین A می تواند به بازیابی قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند، گردش سلول های پوستی را تقویت کرده و در نهایت پوستی نرم و جوان را نتیجه دهد. این سبزیجات ریشه ای خوشمزه همچنین منبع خوبی از ویتامین های C و E هستند که هر دو از پوست در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت کرده و رنگ پوست را درخشان کنند.

چگونه چین و چروک پیشانی را از بین ببریم؟
4 Feb 2021

چگونه چین و چروک پیشانی را از بین ببریم؟

بسته به آناتومی بدن هر فرد و میزان استفاده از عضلات صورت با توجه به عادات رفتاری چروک های صورت بین 20 تا 30 سالگی شکل می گیرند، و چین و چروک های پیشانی اغلب از اولین چین و چروک های صورت هستند که پدیدار می شوند.

ادامه مطلب
آیا تزریق ژل چربی بی خطر است؟
20 Jun 2020

آیا تزریق ژل چربی بی خطر است؟

تزریق چربی بیشتر برای کاهش چین و چروک، از بین بردن اثر جوش ها و جوان سازی پوست استفاده می شود. در این روش جراحان در کلینیک های زیبایی از چربی های برداشت شده از بدن خود فرد برای تزریق استفاده می کنند که باعث تقویت قوام صورت، از بین رفتن چین و چروک های عمیق صورت و حجیم کردن لب ها می شوند.

ادامه مطلب
مراقبت های قبل از هایفوتراپی
29 Jul 2023

مراقبت های قبل از هایفوتراپی

هایفوتراپی برای اولین بار در سال 2008 به منظور درمان های زیبایی مورد استفاده قرار گرفت.این روش دارای مزایای بسیاری است که از مهم ترین آن می توان به عدم نیاز به جراحی توسط این روش اشاره نمود.انجام هایفوتراپی به صورت سرپایی می باشد و طی یک جلسه می توان نتایج آن را فورا مشاهده کرد

ادامه مطلب
آیا لایه برداری پوست خطرناک است؟
12 Nov 2020

آیا لایه برداری پوست خطرناک است؟

لایه برداری پوست Peeling برای داشتن پوستی سالم و جوان ضروری است. زیرا به مرور زمان سلول های مرده روی سطح پوست جمع می شوند. در صورتی که از پوست خود غافل شویم مواد آرایشی، آلودگی و چربی نیز می توانند به آن اضافه شده و

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35