مزایا و معایب میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ


در زندگی هر شخصی با افزایش سن نیاز به جوان سازی پوست احساس می شود، برخی از افراد به دلایل مختلفی ممکن است در سنین پایین تری دچار چین و چروک پوست و اسکار شوند که برخی روش های جوانسازی غیر جراحی برای آنها مناسب ترین گزینه است. در قرن بیست و یکم تعداد روش های جوان سازی پوست بطور چشمگیری افزایش یافته اند؛ در حالی که جراحی زیبایی هنوز مؤثرترین روش برای جوان سازی پوست و ترمیم پوست می باشد ، اما بسیاری از زنان و مردان از روش های کم تهاجمی مانند میکرونیدلینگ Microneedling استفاده می کنند.

در این مقاله، توضیحاتی در مورد میکرونیدلینگ و منافع و مضرات آن خواهیم داد و شما را با مزایا و معایب این روش زیبایی آشنا خواهیم ساخت.


میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یا Collagen Induction Therapy روشیست که از یک دسته سوزن کوچک برای سوراخ کردن عمق ثابتی از لایه اول پوست استفاده می کند. این روش برای جوانسازی و ترمیم پوست مناسب بوده و با ایجاد سوراخ های بسیار سطحی روی پوست، قابلیت بدن برای ترمیم را برانگیخته و تولید کلاژن را تحریک و افزایش می دهد. میکرونیدلینگ به نوبه خود با وادار کردن پوست به ترمیم خود باعث کاهش چین و چروک، خطوط ریز و همچنین افزایش سطح کلی پوست می شود و ضایعات آن از بین خواهند رفت. با افزایش سن، مقدار کلاژن تولید شده توسط بدن کاهش می یابد اما این روش زیبایی به تولید بیشتر کلاژن و الاستین کمک می کند که خاصیت کشسانی و استحکام بیشتری به پوست می دهند.


روش انجام میکرونیدلینگ

روش میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست با ابزاری به نام ویواسه Vivace انجام می شود، این دستگاه ترکیبی از امواج رادیویی و تعداد زیادی سوزن های ریز می باشد، و می تواند دو روش را باهم  به صورت دقیق انجام دهد. پزشکان می توانند عمق مناسب برای نوع و وضعیت پوست هر بیمار را انتخاب کرده و از دقت رباتیک استفاده کنند تا به عمق 3.5 میلی متر با افزایش 0.1 میلی متر برسند. دستگاه میکرونیدلینگ که دارای سوزن های ریز فراوانی می باشد، صد ها حفره نازک بر روی لایه ی اول پوست ایجاد می کند، این سوراخ های ایجاد شده باعث می شوند تا پوست با تولید کلاژن خود را بازسازی کرده و موجب رفع چین و چروک ها، جای زخم، جوش و موارد دیگر شود. همچنین با استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ، پوست از چسبندگی هایی نظیر آکنه و اسکار، چین و چروک و ... آزاد می شود که صافی بیشتر را به همراه دارد.


موارد درمانی قابل استفاده از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ بیشتر برای صورت مورد استفاده قرار می گیرد اما این به این معنا نیست که نمی توان از آن در سایر قسمت های پوست بدن  استفاده کرد. بیشترین موارد درمانی قابل استفاده از میکرونیدلینگ عبارتند از :

•     رفع جای جوش و جای زخم و جراحی های قبلی

•     لکه های پوستی (که معمولاً در اثر قرارگیری در معرض تابش خورشید بوجود آمده اند)

•     از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک

•     حذف منافذ بزرگ پوست

•     درمان سوختگی

•     از بین بردن خط لبخند

•     کاهش کشیدگی های پوستی مانند ترک های حاملگی یا استرچ مارک

•     رفع تیرگی و لکه های پوستی

همچنین گاهی اوقات میکرونیدلینگ برای درمان کشش و درمان زخم و رفع جای زخم در مناطق دیگر بدن استفاده می شود، با این حال، میکرونیدلینگ صورت به طور عام تری شناخته شده است. علاوه بر پوست صورت، میکرونیدلینگ برای موی سر نیز قابل استفاده است؛ پوست سر نیز مانند سایر قسمت های بدن از کلاژن تولید می شود و وقتی این ماده کاهش یابد بر قدرت فولیکول های مو نیز تاثیر می گذارد. با استفاده از میکرونیدلینگ روی سر تولید کلاژن و پرتئین در لایه ای که فولیکول مو در آن وجود دارد تقویت شده و موهایی قوی و رشد بهتری را ارائه می کنند.


مزایا و معایب میکرونیدلینگ


مزایای استفاده از میکرونیدلینگ

همانطور که گفته شد، میکرونیدلینگ با تحریک پوست برای درمان آسیب ناشی از سوراخ های ریز ایجاد شده، به جوانسازی کلی پوست و رفع بیشتر مشکلات پوستی کمک می کند. اما به طور کلی مزایای میکرونیدلینگ به شرح زیرند:

✓      انجام میکرونیدلینگ بافت پوست را تقویت می کند.

✓      این روش تولید کلاژن را تحریک و باعث افزایش تولید آن می شود.

✓      میکرونیدل ها به از بین بردن اثر زخم ها کمک می کنند.

✓      این روش چین و چروک را کاهش می دهد.

✓      پوست شل را سفت و محکم می کند و به کوچک شدن اندازه منافذ کمک میکند.

✓      میکرونیدلینگ یک روش درمانی غیر تهاجمی با دوران نقاهت بسیار کم می باشد.

✓      در هر قسمت از بدن می توان از این روش استفاده کرد.

✓      در بین روش های جوانسازی پوست، میکرونیدلینگ روشی کم هزینه می باشد.


عوارض استفاده از میکرونیدلینگ چیست؟

جامعه پزشکی به طور کلی میکرونیدلینگ را روشی ایمن و موثر می دانند، اما هنوز هم استفاده از این روش دارای یکسری خطرات می باشد که باید پیش از اقدام از آنها مطلع شوید، حتی اگر این روش به نظر امری ضروری باشد، بایستی به عوارض و پیامد های آن توجه شود. عوارض جانبی میکرونیدلینگ به راحتی و در زمان کوتاهی رفع می شوند، از رایج ترین موارد می توان به عوارض زیر اشاره نمود:

•     عارضه اصلی بعد از عمل سوزش پوست است که به دلیل خشکی پوست ایجاد می شود.

•      پس از انجام میکرونیدلینگ، در برخی از افراد ممکن است برای چند روز کبودی، قرمزی و تورم دیده شود، در حالی که این عوارض جانبی پس از چند روز به طور کامل ناپدید می شوند.

•      پوسته پوسته شدن پوست نیز ممکن است بعد از میکرونیدلینگ ایجاد شود که به مرور زمان و با بهبود پوست از بین میرود.

•     خونریزی اگرچه واکنشی شایع بعد از میکرونیدلینگ نیست، اما بعد از یک درمان عمیق ممکن است رخ دهد. خطر خونریزی برای افرادی که اختلالات خونریزی دارند و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نیز وجود دارد، این افراد برای انجام این روش درمانی باید در ابتدا با پزشک خود در این ارتباط مشورت کنند.

همچنین عوارض جانبی جدی تری در این روش وجود دارند که در همه ی افراد مشاهده نمی شود، برخی از عوارض به دلیل حساسیت به برخی دستگاهها ممکن است ایجاد شوند.این عوارض عبارتند از:

•     عفونت

•     تغییر رنگدانه های پوستی

•     واکنش به داروهای موضعی که در طول درمان استفاده می شوند.


معایب میکرونیدلینگ

در مقایسه با سایر روش های جوانسازی پوست، میکرونیدلینگ درد و خطر چندانی ندارد؛ تنها دو نکته وجود دارد که می توان به عنوان عیب این روش در نظر گرفت. اولی اینکه تا 5 تا 6 هفته بعد از انجام این روش، نتایج میکرونیدلینگ قابل مشاهده نیست؛ زیرا باید به کلاژن فرصتی برای تولید و رشد داده شود، برای رسیدن به بهترین اثر ممکن است لازم باشد چندین بار با فواصل 4 تا 6 هفته این روش را تکرار کنید. دومین نکته اینکه کاندید مناسب میکرونیدلینگ باید شرایط خاصی داشته باشد به این معنا که این روش برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که نمی توانند از میکرونیدلینگ استفاده کنند:

•     افراد دارای عفونت پوستی

•     زنان باردار

•     کسانی که بیماری پوستی مانند اگزما دارند

•     افرادی که به تازگی پرتو درمانی انجام داده اند

•     افراد دارای زخم کلوییدی keloid scarring

•     افرادی که دارای جوش یا آکنه روی صورت خود هستند، چون ممکن است باعث عفونت شود.

مراجعه به متخصص پوست یا پزشک با تجربه در زمینه میکرونیدلینگ، در به حداقل رساندن این عوارض و خطرات کمک بسیاری می کند.


پس از میکرونیدلینگ چه انتظاری باید داشت؟

میکرونیدلینگ برخلاف جراحی پلاستیک یک روش درمانی غیر تهاجمی بوده، بنابراین دارای زمان بهبودی حداقل می باشد. طبق گفته دانشگاه اموری Emory ، در اکثر افراد در صورت وجود عوارض، دوره ی نقاهت بسیار کوتاهی دارد؛ مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ ساده بوده و نیازمند مراقبت های ویژه نمی باشد. ممکن است چند روز اول بعد از درمان، سوزش و قرمزی در پوست مشاهده شود، این یک واکنش طبیعی به صدمات کوچکی است که توسط سوزن ها در پوست ایجاد می شود. همچنین بعد از میکرونیدلینگ، پوست نسبت به نور خورشید حساس تر شده، بنابراین ترجیحا مدتی بیرون نروید یا در غیر اینصورت حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.


مرکز زیبایی رنسانس با در اختیار داشتن بروز ترین امکانات و انجام روش های درمانی و زیبایی با بهره گیری از دانش روز و متخصصان این زمینه ، یکی از بهترین مراکز زیبایی جهت انجام روش های درمانی و زیبایی می باشد. یکی از بهترین روش های جوانسازی انجام شده در این مرکز انجام میکرونیدلینگ صورت می باشد.

چنانچه قصد مشاوره و یا تعیین وقت برای انجام میکرونیدلینگ را دارید می توانید با شماره های 09122115442 یا 02188909050 با ما در ارتباط باشید.

سن مناسب برای تزریق چربی
27 Jul 2020

سن مناسب برای تزریق چربی

در دو دهه گذشته، روش های انتقال چربی در سراسر دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با این وجود، ممکن است ندانید که این روش در دنیای پزشکی سابقه طولانی دارد. اولین تزریق چربی در دهه 1890 انجام شد. امروزه هزاران زن و مرد در دنیا تزریق چربی را به عنوان یک جایگزین طبیعی به جای پرکننده های پوستی یا کاشت سینه انتخاب می کنند

ادامه مطلب
چگونه چین و چروک پیشانی را از بین ببریم؟
4 Feb 2021

چگونه چین و چروک پیشانی را از بین ببریم؟

بسته به آناتومی بدن هر فرد و میزان استفاده از عضلات صورت با توجه به عادات رفتاری چروک های صورت بین 20 تا 30 سالگی شکل می گیرند، و چین و چروک های پیشانی اغلب از اولین چین و چروک های صورت هستند که پدیدار می شوند.

ادامه مطلب
آیا لیفت با نخ روشی ایمن و بی خطر است؟
14 Mar 2022

آیا لیفت با نخ روشی ایمن و بی خطر است؟

روش لیفت با نخ بسیار ایمن می باشد، تقریباً هیچ خطری برای خونریزی یا عفونت وجود ندارد. این یک روش کم تهاجمی بدون نیاز به برش یا بیهوشی است و در صورتی که به یک کلینیک معتبر و دارای پزشکان ماهر و مجرب مراجعه کنید خطرات احتمالی آن نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

ادامه مطلب
مراقبت های قبل از هایفوتراپی
29 Jul 2023

مراقبت های قبل از هایفوتراپی

هایفوتراپی برای اولین بار در سال 2008 به منظور درمان های زیبایی مورد استفاده قرار گرفت.این روش دارای مزایای بسیاری است که از مهم ترین آن می توان به عدم نیاز به جراحی توسط این روش اشاره نمود.انجام هایفوتراپی به صورت سرپایی می باشد و طی یک جلسه می توان نتایج آن را فورا مشاهده کرد

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35