انواع لیزر اسکار آکنه و مزایای آنها

لیزر اسکار آکنه


اگرچه آکنه معمولاً در افراد جوان تر دیده می شود، اما می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. یکی از نگرانی های اصلی پوست در میان بسیاری از افراد، آکنه واکنشی به تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی پوست است؛ اگرچه این روغن که به نام سبوم شناخته می شود برای روان سازی پوست مورد نیاز است، اما زمانی که مجاری چربی را مسدود کند، باعث ایجاد جوش می شود. علت اصلی بروز آکنه بهداشت بد پوست و عدم تعادل هورمونی است که می تواند در اثر استرس، افسردگی، مسائل غذایی و غیره ایجاد شود.

آسیبی که آکنه می تواند ایجاد کند به عنوان "اسکار آکنه" شناخته می شود؛ اسکار آکنه تأثیر منفی بر زندگی روانی، شغلی و اجتماعی افراد می گذارد. متأسفانه طیف وسیعی از درمان های بی اثر برای انواع پوست وجود دارد که معمولاً برای درمان اسکار آکنه توصیه می شود که نه تتنها موثر نیستند، بلکه خطراتی برای سلامتی پوست هم دارند.


لیزر برای از بین بردن اسکار آکنه

ممکن است از بین بردن اسکار آکنه با داروها و کرم های خانگی دشوار باشد، اما با لیزر می توانید چهره ای کاملا شفاف داشته باشید و زیبایی و اعتماد به نفس خود را بازیابی کنید؛ یکی از موثرین درمان ها برای از بین بردن اسکار آکنه، لیزر است. از طریق لیزر و نور پالسی شدید، فرد یک درمان غیرتهاجمی دریافت می کند که عمیقاً به لایه بالایی پوست رسیده و به فرآیندهای درمانی طبیعی بدن اجازه می دهد تا بیشتر کار را در ترمیم بافت آسیب دیده انجام دهند. پس از اتمام دوره، اسکار آکنه شما به طور کامل رفع شده یا کاهش می یابد (نتایج بسته به شدت اسکار متفاوت اند)، و همچنین به جوانسازی پوست کمک کرده و سطحی صاف و شفاف ایجاد می کند.

دو نوع اصلی اسکار آکنه وجود دارد: آنهایی که بالای پوست برجسته می شوند (هیپرتروفیک) و آنهایی که به شکل فرورفتگی در پوست هستند (آتروفیک). روش های درمانی لیزر پوست با کشش پوست و ایجاد سطوح کلاژن و یا با شکستن بافت اسکار اضافی، بافت صاف تر پوست را ایجاد می کنند. روش لیزر درمانی برای رفع اسکار آکنه اغلب می تواند در کمتر از 40 دقیقه انجام شود، استفاده از حداکثر 6 درمان معمولاً در یک دوره 2 ماهه توصیه می شود.


انواع لیزر اسکار آکنه کدامند؟

همانطور که انواع اسکار و انواع پوست وجود دارند، انواع مختلفی از لیزر برای مقابله با آنها استفاده می شوند، در ادامه رایج ترین درمان های لیزری مورد استفاده ذکر شده اند:

لیزر دی اکسید کربن یا سی او تو فرکشنال: این یک روش درمانی برای بازسازی سطح است که شامل ذوب یا تبخیر لایه به لایه بافت های آسیب دیده با ایجاد سوراخ های بسیار ریز در پوست می شود. از آنجایی که سوراخ ها بسیار کوچک هستند و به سرعت با انرژی نور لیزر و بدون سوزن ایجاد می شوند، این روش دردی ندارد. ایده لیزر اسکار آکنه توسط دی اکسید کربن این است که قابلیت ترمیم بدن را تحریک کنیم تا بتواند به طور طبیعی کلاژن سازی پوست را تسریع کند، کلاژن پروتئینیست که به رشد پوست شاداب، سالم و جدید به ویژه پس از آسیب کمک می کند. دوره نقاهت سی او تو فرکشنال ممکن است 5 تا 7 روز طول بکشد، اما لیزر اسکار آکنه توسط دی اکسید کربن را می توان تنها در یک جلسه تکمیل کرد.


لیزر درمانی اسکار آکنه


لیزر فراکسل Fraxel: این درمان غیر سایشی است و یکی از مدرن ترین گزینه هاست که با تبخیر کردن لایه های بیرونی پوست را از بین نمی برد. درعوض، بافت های پوست را به گونه ای گرم می کند که سلول های قدیمی پوست را که به دلیل اسکار آکنه دارای رنگدانه شده اند، پاک کرده یا می سوزاند. در مقایسه با لیزر دی اکسید کربن، لیزر Fraxel نسبتاً ملایم تر می باشد و بنابراین برای افرادی با پوست حساس بهتر است. زمان بهبودی کامل این نوع لیزر اسکار 3-4 روز است که در مقایسه با درمان CO2 کمتر بوده اما تعداد جلسات مورد نیاز برای تکمیل آن بیشتر می باشد.

لیزر فرکشنال: این روش یکی از بهترین روش های درمانی با لیزر محسوب می شود، زیرا تنها بخش کوچکی از پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. لیزر فرکشنال به گونه ای طراحی شده که تنها بر روی ناحیه اسکار در پوست تاثیر می گذارد و در عین حال قسمت هایی را که دارای پوست طبیعی هستند، دست نخورده نگه می دارد. این لیزر به عمق پوست نفوذ می کند و از این رو برای اسکارهای بزرگ، گسترده و عمیق ایده آل است و از آنجایی که ناحیه تحت تأثیر پرتوهای لیزر کوچک است، زمان بهبودی نیز سریعتر می باشد.

لیزر نور پالس شدید (IPL): لیزر IPL برای اسکارهای آکنه تیره یا قهوه ای مناسب است، این درمان چندان به بافت پوست یا اسکار حمله نمی کند، اما روی رنگ اسکارهای آکنه یا پوست مستعد آکنه کار می کند و رنگ را به رنگ طبیعی پوست برمی گرداند. مزیت اصلی لیزر IPL این است که باکتری های ایجاد کننده آکنه را نیز از بین می برد،  اصل پشت این درمان این است که از آنجایی که اجسام تیره نور بیشتری را جذب می کنند، نور لیزر آنقدر شدید است که قبل از نفوذ به پوست معمولی، در ناحیه ای از پوست که به دلیل اسکار تیره تر است جذب میشود و گرمای جذب شده، سلول های رنگدانه را تجزیه خواهد کرد.

لیزر فرکشنال اریبوم یا پیکسل: این لیزر برای پوست های سرخ موثرترین است و در 4 تا 6 جلسه در یک ماه تکمیل می شود. پرتو نور لیزر پیکسل نقاط یا سوراخ هایی با اندازه پیکسل روی پوست ایجاد می کند و بدن را تشویق می کند تا این نقاط بی ضرر و تقریبا نامرئی را درمان کند. در روند بهبودی، پوست فرصتی برای رشد مجدد پیدا کرده و در نتیجه پوستی صاف و یکدست در ناحیه ای که اسکار وجود دارد ظاهر می شود.


مزایای لیزر درمان اسکار آکنه

درمان های لیزری برای کاهش یا حذف اسکار آکنه به شدت توصیه می شود زیرا به عنوان یک تیم با سیستم های طبیعی از بافت پوست محافظت کرده و آن را بازسازی می کنند. در مقایسه با روش های سخت تر، مانند لایه برداری پوست که به صورت شیمیایی انجام می شود، اسیدهای گلیکولیک، برداشتن پانچ و جراحی، استفاده از لیزر طبیعی ترین و ایمن ترین راه برای رفع اسکار آکنه هستند.

عوارض جانبی لیزر اسکار پوست نیز بسیار ناچیز است و گاهی اوقات منجر به پوسته پوسته شدن موقت، تورم و یا گشاد شدن عروق خونی و در موارد نادر مقداری لکه های خونی می شود. هنگامی که به کلینیک های بی تجربه و غیرمجاز مراجعه می کنید، لیزر هم می تواند به شدت به پوست آسیب برساند و عوارض و مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. مزایای استفاده از لیزر برای اسکار آکنه عبارتند از:

•     درمان های لیزر اسکار آکنه غیر تهاجمی هستند، یعنی اصلاً نیازی به جراحی و یا هرگونه آسیب به پوست ندارند. همچنین این درمان ها فقط بر روی بافت دارای اسکار تأثیر می گذارد و بافت مجاور را به حال خود رها می کند.

•     بر خلاف پانچ اکسیزیون (روشی که در آن دایره‌هایی در اطراف پوست آسیب دیده بریده می‌شوند)، خطر عفونت تقریباً صفر است، زیرا در لیزر هیچ بریدگی وجود ندارد و به ندرت خونریزی رخ خواهد داد.

•     در لایه برداری های شیمیایی (اسیدها برای حذف لایه اول پوست استفاده می شوند) ریسک واکنش های مواد شیمیایی روی پوست وجود دارد و از آنجایی که لیزر آکنه بدون مواد شیمیایی انجام میشود، این خطر از بین می رود.

•     برخلاف هیدرودرم و میکرودرم ابریژن، لیزر اسکار بدون درد است زیرا با استفاده از ابزاری سریع لایه بالایی پوست را با شدت از بین نمی برد.

•     زمان بهبودی بعد از لیزر اسکار حداقل اس؛. از آنجایی که هیچ بریدگی و جای زخمی وجود ندارد، پوست حداکثر در عرض یک هفته به حالت عادی باز می گردد.

تزریق چربی یا هایفوتراپی
13 Mar 2023

تزریق چربی یا هایفوتراپی

در روش تزریق چربی با وجود اینکه از چربی های خود فرد برای تزریق استفاده می شود و سازگاری بیشتری با بدن داشته و امکان واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد اما برای چین و چروک های عمیق پوست مناسب نبوده و فقط برای مشکلات سطحی کاربرد دارد.

ادامه مطلب
انواع بوتاکس
27 Aug 2019

انواع بوتاکس

بوتاکس نوعی سم است به نام بوتولینوم و یا بوتولیسم که به اختصار این نوع سم را بوتاکس می نامند.این نوع سم بوسیله باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم به وجود آمده است که سبب مسمومیت غذایی می شود.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35