قبل و بعد از لیزر موهای زائد چه مراقبت هایی نیاز است؟

لیزر موهای زائد


در روش لیزر موهای زائد، دستگاه های لیزر با ساطع کردن طول موج هایی رنگدانه واقع در ریشه هر فولیکول مو را هدف قرار می دهند، لیزرها با جذب نور می توانند فولیکول های مو را بدون آسیب رساندن به سطح پوست از بین ببرند. از آنجایی که هر تار مو چرخه رشد خاص خود را دارد، چندین جلسه لیزر درمانی با فاصله برای از بین بردن دائمی موها مورد نیاز است. معمولاً فواصل جلسات لیزر موهای صورت هر 4-5 هفته یکبار، مناطق وسط بدن هر 5-6 هفته و نواحی پاها هر 8-10 هفته می باشد.


آمادگی برای انجام لیزر موهای زائد

بر خلاف سایر روش های حذف موهای بدن، لیزر موهای زائد نیاز به آمادگی قبلی دارد که برای اطمینان از حذف دائمی موهای زائد، با صرف زمان قبل از شروع لیزر درمانی بهترین نتایج را به دست آورید. نکته مهمی که باید قبل و بعد از لیزر موهای زائد در نظر بگیرید، داشتن فاصله حداقل سه هفته ای بین جلسات لیزر و انجام دیگر روش های زیبایی مانند تزریق بوتاکس، تزریق فیلرها، لایه برداری شیمیایی یا میکرودرم در ناحیه درمان می باشد.

قبل از اولین جلسه لیزر موهای زائد خود، باید یک مشاوره با پزشک متخصص پوست داشته باشید تا مطمئن شوید که این روش برایتان ایمن و موثر خواهد بود. پزشک از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی خواهد پرسید تا اطمینان داشته باشد که هیچ گونه مانعی برای درمان لیزر وجود ندارد. مهم است که وقتی با متخصص خود صحبت می کنید، او را از تمام داروهایی که مصرف می کنید، چه خوراکی و چه موضعی، مطلع کنید زیرا برخی از داروها می توانند با لیزر موهای زائد شما مداخله داشته و اثربخشی آنها را کاهش دهند. برخی داروها نیز می توانند پوست را حساس کرده و احتمال سوختگی یا تاول زدن را افزایش دهند؛ اگر از آنتی بیوتیک، ضد بارداری، آکنه و داروهای حساس کننده نور استفاده می کنید، باید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. نیازی به اینکه مصرف داروهای خود را متوقف کنید نیست، اما متخصص شما می تواند درمان شما را مطابق با آن تنظیم کند و با احتیاط ادامه دهد.


قبل از لیزر موهای زائد چه مراقبت هایی لازم است؟

قبل از انجام لیزر درمانی، چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا مطمئن شوید که آماده هستید؛ این دستورالعمل ها را دنبال کنید مگر اینکه تکنسین لیزر شما دستور دیگری بدهد:

•         از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و از دو هفته قبل از درمان به هیچ وجه اقدام به برنزه کردن خود نکنید. این کار نه تنها می تواند منجر به تغییر رنگ پوست پس از لیزر درمانی شود، بلکه آفتاب سوختگی می تواند باعث درد و تاول بیش از حد بعد از لیزر موهای زائد شود. اکثر متخصصان انجام لیزر مشتریان با آفتاب سوختگی جزئی را درمان نمی کنند و قرار ملاقات او را تغییر می دهند. بنابراین، اگر نیاز به خروج از منزل و قرارگیری در معرض تابش آفتاب را دارید، حتماً از ضد آفتاب با طیف وسیع توصیه شده SPF 30 یا بالاتر به صورت روزانه استفاده کنید.

•         قبل از انجام لیزر باید پوستتان کاملاً تمیز، بدون لوسیون، روغن، کرم یا عطر باشد. ترکیبات موجود در محصولات زیبایی گاهی اوقات می توانند بر نتایج لیزر تأثیر گذاشته و منجر به تشدید عوارض لیزر موهای زائد شوند. این شامل دئودورانت، آرایش، لوسیون ها، پمادها و هر چیز دیگری است که به صورت موضعی در ناحیه مورد استفاده قرار می گیرد. به سادگی از آب و صابون برای تمیز کردن ناحیه ای که قرار است لیزر کنید استفاده کنید و اگر از پاک کننده‌های آرایش استفاده می کنید، حتماً ناحیه مورد نظر را با آب بشویید.

•         به مدت سه روز قبل از درمان از هیچ محصول موضعی که باعث حساسیت به نور می شود (مانند اسیدهای هیدروکسی، اسید سالیسیلیک، رتینول ها و بنزوئیل پراکسید) در نواحی درمان استفاده نکنید.


مراقبت های قبل و بعد از لیزر موهای زائد


•         هر قسمتی که میخواهید لیزر موهای زائد انجام دهید باید کاملاً تراشیده شود، برای جلوگیری از تحریک پوست، بهتر است حدود 24 تا 48 ساعت قبل ، موهای ناحیه را اصلاح کنید. لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن ریشه های مو عمل می کند، بنابراین ضروری است که ناحیه تحت درمان را حداقل چهار تا شش هفته قبل از جلسات لیزر خود، اپیلاسیون نکنید. شیو کردن تنها روشیست که در طول جلسات لیزر اشکالی ندارد، زیرا ریشه را در جای خود باقی می گذارد. حتی اگر موهای شما با چشم غیرمسلح نامرئی باشد، لیزر همچنان می تواند رنگدانه واقع در ریشه مو در لایه های پایینی پوست را هدف قرار دهد. تراشیدن ناحیه احتمال سوختگی با موهای زیر سطح پوست را به شدت کاهش می دهد.

•         هنگامی که موهای خود را دکلره می کنید، رنگدانه را تغییر می دهد و هدف قرار دادن ریشه مو توسط لیزر را دشوارتر می کند. دکلره کردن موهای زائد باید حداقل شش هفته قبل از لیزر موهای زائد متوقف شود، که زمان کافی برای رشد مجدد ریشه مو به رنگ طبیعی است.


مراقبت های لازم بعد از لیزر موهای زائد

بروز قرمزی و تورم در ناحیه درمان پس از لیزر موهای زائد از عوارض طبیعی این روش است که ممکن است برای چند روز ادامه داشته باشد. همچنین ناحیه تحت درمان ممکن است تا چند ساعت پس از درمان حسی مانند سوختگی با تیغ یا آفتاب سوختگی داشته باشد. معمولاً استفاده از پمادهای مسکن یا هیدروکورتیزون بدون نسخه یا آلوئه ورا برای کاهش قرمزی و تحریک توصیه می شود. موهای ناحیه تحت درمان با لیزر در طی دو هفته به آرامی می ریزند، تکه تکه شدن رشد مو طبیعی است و با اتمام جلسات درمان لیزر، 70 تا 90 درصد موهای زائد شما از بین می رود و تنها نیاز به جلسات ترمیم سالانه خواهید داشت. مراقبت های نامناسب پس از لیزر موهای زائد، ممکن است احتمال ایجاد اسکار، تغییرات رنگدانه و تغییر بافت پوست را افزایش دهد. بنابراین رعایت نکات زیر برای جلوگیری از این عوارض توصیه می شود:

•         لازم است تا 24 ساعت پس از لیزر موهای زائد از ورود گرمای بیش از حد در ناحیه درمان به دلیل جکوزی، سونا یا ورزش کردن اجتناب کنید.

•         در معرض مستقیم نور خورشید به خصوص  در ساعات ظهر قرار نگیرید و در طول جلسات لیزر اقدام به برنزه کردن خود نکنید، بهتر است یک تا دو ماه بعد از اتمام دوره لیزر خود صبر کنید.

•          استفاده از محصولاتی که موجب حساسیت پوست به نور می شود را حداقل تا سه روز پس از لیزر موهای زائد به تعویق بیاندازید و از یک پاک کننده و لوسیون ملایم در مناطق تحت درمان استفاده کنید.

درمان خشکی پوست
21 Dec 2020

درمان خشکی پوست

خشکی پوست به دلیل نقص در مانع پوستی و اختلال در عملکرد یا کمبود چربی های سالم لازم در لایه بالایی پوست ایجاد می شود

ادامه مطلب
جوانسازی پوست و روش های متداول آن
13 Nov 2022

جوانسازی پوست و روش های متداول آن

جوانسازی پوست یک اصطلاح کلیست که طیف وسیعی از درمان ها را پوشش می دهد؛ اگرچه معمولاً به درمان پیری و مشکلات پوست صورت اشاره می کنند، اما بسیاری از این روش ها برای درمان پوست بدن نیز مناسب هستند. برخی از درمان های جوانسازی موضعی هستند و در لایه بالایی پوست ناحیه آسیب دیده اعمال می شوند، برخی دیگر تزریقی هستند که در لایه های عمیق تر پوست تزریق می شوند.

ادامه مطلب
تزریق ژل یا پروتز
4 Sep 2020

تزریق ژل یا پروتز

پرکننده های پوستی یا ژل های تزریقی معمولاً از هیالورونیک اسید تشکیل شده اند، و به رفع چین و چروک ها کمک کرده و موجب افزایش حجم و فرم دادن به مناطق فرورفته می شوند

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35