ویتامین های مفید برای داشتن پوستی سالم و شاداب

ویتامین های مفید برای شادابی پوست


اولین کاری که بیشتر متخصصان بهداشت سلامت پوست توصیه می کنند این است که بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش مضر (UV) خورشید قرار نگیرید و هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اما همه نور خورشید مضر نیست و قرارگیری روزانه فقط 10 تا 15 دقیقه در معرض خورشید به تولید ویتامین D در سراسر پوست کمک می کند. ویتامین D به همراه ویتامین های C، E و K از ویتامین های مفید برای داشتن پوستی سالم و شاداب هستند که در کنار استفاده از بهترین آبرسان ها برای پوست می توانند باعث جوانسازی پوست شوند. با توجه به اینکه پوست بزرگترین اندام بدن می باشد، مراقبت از آن باید بخشی اساسی در رژیم سلامتی هرشخص باشد.

دریافت ویتامین کافی می تواند پوست را سالم و جوان نگه دارد و موارد زیر را کاهش دهد:

•        لکه های تیره پوست

•        سرخی

•        چین و چروک

•        خشکی بیش از حد


ویتامین های مفید برای داشتن پوستی سالم و شاداب

مراقبت از پوست با تغذیه مناسب شروع می شود، درست است که ضد آفتاب استراتژی شماره یک ضد پیریست، اما پوست برای سالم و جوان ماندن به مواد مغذی نیز نیاز دارد. بهترین منابع با داشتن تعداد زیادی از مواد مغذی مورد نیاز پوست، میوه ها و سبزیجات هستند؛ اما دانستن اینکه کدام ویتامین چه فوایدی را در اختیار بدن قرار می دهد به شما کمک می کند تا بدانید که بیشتر نیاز به مصرف چه غذاها و مکمل هایی دارید.

راز داشتن پوست شفاف؛ موهای حجیم و براق و ناخن های محکم در یک رژیم غذایی مناسب و مفید وجود دارد. دریافت ویتامین ها و هیدراته ماندن و مواد غذایی مفید برای پوست می تواند معجزه کند، اما می توانید با استفاده از مکمل ها، به برنامه غذایی خود یک تقویت کننده اضافه کنید. اگرچه استفاده موضعی بلافاصله و مستقیماً روی پوست تأثیر می گذارد، اما مکمل های خوراکی بر سلامت کل بدن اثر می گذارند؛ مصرف ویتامین های خوراکی ممکن است تغییری فوری در ظاهر پوست ایجاد نکنند، اما قطعاً در طولانی مدت کیفیت کلی و سلامت پوست را بهبود می بخشند.


مهمترین ویتامین ها برای پوست

ویتامین دی D

ویتامین دی زمانی که نور خورشید توسط پوست جذب شود تولید می گردد، در این حالت کلسترول به ویتامین D تبدیل می شود، سپس این ویتامین توسط کبد و کلیه ها جذب شده و به بدن منتقل می شود تا سلول های سالم ایجاد کند. ویتامین D نقش مهمی در رنگ پوست نیز دارد؛ حتی ممکن است به درمان بیماری هایی پوستی مانند پسوریازیس کمک کند.

می توانید ویتامین D بدن خود را با استفاده از موارد زیر افزایش دهید:

•        قرار گرفتن 10 دقیقه در معرض آفتاب در روز (البته در صورت وجود مشکلات پوستی باید با پزشک خود مشورت کنید)

•        خوردن غذاهای غنی شده، مانند غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست

•        خوردن غذاهایی که به طور طبیعی ویتامین D دارند، مانند ماهی آزاد، ماهی تن و انواع دیگر


ویتامین سی C

ویتامین سی از مهمترین ویتامین های مفید برای داشتن پوستی سالم و شاداب می باشد و در سطح بالایی در اپیدرم (لایه خارجی پوست) و همچنین درم (لایه داخلی پوست) یافت می شود. این ویتامین خاصیت ضد سرطانی (آنتی اکسیدانی) و نقش آن در کلاژن سازی پوست به سلامت آن کمک می کند. مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می تواند اثر ضد آفتاب هایی که برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید استفاده می کنید را افزایش دهد؛ این کار را با کاهش آسیب سلول و کمک به روند بهبودی زخم های پوست انجام می دهد. ویتامین C همچنین می تواند به دلیل نقش حیاتی در سنتز کلاژن طبیعی بدن به رفع علائم پیری و بهبود پوست آسیب دیده کمک کند و در بعضی موارد باعث کاهش چین و چروک نیز می شود. به دلیل وجود ویتامین C در مکمل های غذایی و غذاهایی که می خوریم، کمبود این ماده مغذی نادر است، به طور میانگین 1000 میلی گرم در روز کافی می باشد. اگر متوجه شدید که ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود ندارید، می توانید:

•        مرکبات بیشتری مانند پرتقال بخورید

•        سایر منابع گیاهی ویتامین C مانند توت فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج بخورید

•        آب پرتقال بنوشید

•        طبق توصیه پزشک مکمل ویتامین سی مصرف کنید


ویتامین ای E

مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که عملکرد اصلی آن در مراقبت از پوست محافظت در برابر آسیب های خورشید می باشد. ویتامین ای هنگام استفاده بر روی پوست، اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید را جذب می کند که می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه های تیره و چین و چروک کمک کند. به طور معمول، بدن از طریق سبوم، یک ماده روغنی تولید شده از طریق منافذ پوست، ویتامین E تولید می کند؛ در تعادل مناسب، سبوم به تهویه پوست کمک کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند. ویتامین E می تواند به شما کمک کند تا برای درمان خشکی پوست، کمبود سبوم را خنثی کند؛ این ویتامین همچنین در درمان التهاب پوست بسیار موثر است.

در حالی که ویتامین ای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موجود است، اما با قرار گرفتن در معرض آفتاب می توان اثرات آن را به حداقل رساند. دریافت کافی ویتامین E در رژیم غذایی ترجیح داده می شود، بیشتر بزرگسالان روزانه به حدود 15 میلی گرم ویتامین ای نیاز دارند. می توانید میزان مصرف خود را با استفاده از موارد زیر افزایش دهید:

•        خوردن آجیل و مغزهای بیشتر مانند بادام ، فندق و تخمه آفتابگردان

•        مصرف یک مکمل مولتی ویتامین یا ویتامین E جداگانه

•        استفاده از محصولات موضعی که هم ویتامین E و هم ویتامین C دارند (این می تواند در محافظت از آفتاب موثرتر از محصولاتی باشد که فقط یکی از این دو را دارند)


ویتامین کا K

ویتامین کا برای کمک به روند لخته شدن خون در بدن ضروری است و به بدن در بهبود زخم ها، کوفتگی ها و مناطق تحت تأثیر جراحی کمک می کند. ویتامین K در بسیاری از کرم های موضعی مختلف برای پوست یافت می شود و می تواند به درمان انواع بیماری های پوستی کمک کند. پزشکان به کرات از کرمهای حاوی ویتامین K در بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند برای کاهش تورم و کبودی استفاده می کنند زیرا باعث تسریع بهبود پوست می شود؛ با این حال، تحقیقات در مورد اثرات ویتامین K بر روی پوست نسبت به ویتامین های E و C محدودتر است.

بزرگسالان روزانه به 90 تا 120 میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند؛ با خوردن غذاهای زیر می توانید میزان مصرف خود را افزایش دهید:

•        کلم پیچ

•        اسفناج

•        کاهو

•        لوبیا سبز


از آنجا که برخی ویتامین ها برای سلامتی و عملکردهای بدن ضروری هستند، کمبود این ویتامین ها می تواند اثرات نامطلوبی بر روی پوست ایجاد کند. از آنجا که ویتامین های C و E نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر آفتاب دارند، کمبود این ویتامین ها می تواند خطر آسیب های پوستی، از جمله سرطان پوست را افزایش دهد. حتی اگر پاکسازی پوست کرده و از همه تونرها، سرم ها، اسانس ها، لایه بردارها و مرطوب کننده های مناسب استفاده کنید، اما از ویتامین های مفید برای پوست و مواد معدنی سالم دور باشید، پوست خوبی نخواهید داشت؛ وقتی پوست تغذیه شود، زیبایی و شادابی آن بیشتر می شود. بسیاری از این ویتامین های مورد نیاز را علاوه بر غذاهایی که میخورید می توانید هم به عنوان مکمل خوراکی و هم به عنوان کرم های موضعی مستقیما روی پوست استفاده کنید.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی
21 Jun 2021

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

برای سریعتر سپری کردن دوران نقاهت بعد از بلفارو می توان با رعایت چندین نکته از دستورالعمل های مراقبتی که توسط پزشک به شما توصیه می شود از برخی عوارض نیز در امان ماند و به بهبودی سایر نشانه ها کمک کرد.

ادامه مطلب
چگونه برای تزریق بوتاکس آماده شویم؟
26 Dec 2021

چگونه برای تزریق بوتاکس آماده شویم؟

آماده بودن، کلید کسب بیشترین نتیجه از هر روش مراقبت از پوست و زیبایی است، بوتاکس نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اگر تصمیم دارید یک جلسه بوتاکس انجام دهید، مطمئن شوید که با روند انجام آن آشنایی داشته و به درستی آماده شده اید.

ادامه مطلب
مزایا و معایب لیفت با نخ
6 Apr 2020

مزایا و معایب لیفت با نخ

لیفت با نخ روشی غیر جراحی است که به منظور لیفت طبیعی صورت طراحی شده. و برای ترمیم پوست گونه ها، از بین بردن چین و چروک ها و خطوط لبخند به کار می رود.

ادامه مطلب
هیدرودرم ابریژن چیست؟
7 Oct 2021

هیدرودرم ابریژن چیست؟

هیدرودرم ابریژن یک روش برای لایه برداری پوست می باشد که در آن دستگاه به صورت مافوق صوت قطرات آب را اسپری کرده و لایه بالایی پوست را جدا می کند و باعث بهبود گردش خون، آبرسانی به پوست و تولید کلاژن خواهد شد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35