از عوارض تزریق ژل چه می دانید؟

عوارض تزریق ژل


تزریق فیلر صورت می تواند خطوط و چین و چروک های ظریف پوست را صاف کند، لب ها را مانند یک ستاره سینما حجیم کند و حتی می تواند برای شکل دادن به بینی استفاده شود. تزریق پرکننده ها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، زیرا می توانند ظاهری جوان تر به افراد بدهند با تهاجم بسیار کمتر از روش های جراحی و هزینه های کمتر نسبت به روش های لیفت. در حالی که بیشتر این تزریق ها به طور ایمن و موثر انجام می شوند، با افزایش محبوبیت فیلرهای صورت، تعدادی عوارض جانبی تزریق ژل صورت گزارش شده است. برای افرادی که روش های کم تهاجمی و کم خطر را ترجیح می دهند، گزینه های متعددی مانند جوان سازی پوست با لیزر، تزریق ژل، چربی و بوتاکس، میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن وجود دارد که هم در کاهش خطوط ریز و چین و چروکها و هم برای افزایش خاصیت کشسانی پوست موثر هستند.


تزریق ژل و نتایج آن

فیلرهای صورت مواد مصنوعی یا طبیعی مورد تایید FDAهستند که به خطوط، چین ها و بافت های نرم صورت تزریق میشوند تا ظاهر چروکها را کاهش دهند و حجم نواحی مختلف صورت را که با افزایش سن کاهش میابد، بازگردانند. این پرکننده ها معمولا از اسید هیالورونیک یا HA ساخته و به نام تزریق ژل شناخته می شوند، اسید هیالورونیک ماده ایست که در پوست انسان وجود داشته و همراه با کلاژن، به عنوان حجم دهنده طبیعی بدن عمل می کند، از سلول های پوست محافظت کرده و به آنها کمک می کند رطوبت را حفظ کنند. با افزایش سن، ذخایر طبیعی اسید هیالورونیک بدن به تدریج تحلیل رفته و تولید کلاژن کند می شود که منجر به ایجاد پوستی کدر، افتاده و دارای چروک، ماهیچه های کم حجم و بینی افتاده خواهد شد.

تزریق ژل معمولاً نتایج فوری را ارائه می دهد اما بهترین نتیجه حدودا یک تا دو هفته بعد از تزریق که عوارض احتمالی از بین رفتند، خود را نشان می دهد. به طور کلی تزریق انواع فیلرهای پوستی نتایج موقتی دارند، به عنوان مثال 6 تا 10 ماه برای پرکننده های حاوی اسید هیالورونیک، و پس از اتمام زمان ماندگاریشان نیاز به ترمیم و تزریق مجدد دارند.


تزریق ژل چه کاربردهایی دارد؟

با تزریق ژل می توان علاوه بر حجیم کردن لبها، گونه ها و چانه را بالا برد و گودی زیر چشم، چروک های روی دست ها، جای جوش، چین ها و خطوط اطراف دهان، چشم و بینی را از بین برد. بسیاری از افراد تمایل به افزایش حجم در مناطقی از بدن خود نیز دارند که در این شرایط امکان تزریق ژل به باسن و سینه نیز وجود دارد، اما این اقدامات نیاز به مشاوره ویژه با پزشک متخصص و بررسی شرایط متقاضی دارد.

اکثر تزریقات فیلرها به صورت برای رفع چین و چروک ها و حفره ها در کمتر از 30 دقیقه انجام می شود. اکثریت قریب به اتفاق فیلرهای پوستی از جمله هیالورونیک اسید قابل جذب هستند، به این معنی که نتایج موقتی را ارائه می دهند که برای چند ماه دوام می آورد؛ با این حال برخی از پرکننده ها به عنوان دائمی به بازار عرضه می شوند و بسته به محصول و شرایط فردی که تزریق انجام داده می توانند تا چندین سال دوام بیاورند.


از عوارض تزریق ژل چه می دانید؟


عوارض جانبی تزریق ژل

واکنش هر فردی به تزریق فیلرها متفاوت است، اما مهم است بدانید که هیچ خطر یا درد قابل توجهی در استفاده از این روش وجود ندارد. عوارض جانبی تزریق ژل معمولاً به ندرت رخ می دهند و ممکن است به دلیل آلرژی بدن که از آن مطلع نبودید رخ دهد، همچنین انجام این روش توسط تکنسین ناوارد یا استفاده از دز نادرست فیلر نیز می تواند موجب بروز عوارضی شود.

شایع ترین عوارض جانبی تزریق ژل شامل موارد زیر می شوند:

•         درد

•         تورم

•         کبودی و قرمزی

•         خارش

این علائم معمولاً برای مدت کوتاهی بروز می کنند و پس از گذر از دوران بهبودی از بین می روند. عوارض جانبی کمتر رایج تزریق ژل عبارتند از:

•         توده یا برآمدگی

•         عفونت

•         تغییر رنگ پوست یا تغییر رنگدانه

عوارض جانبی بسیار نادر اما جدی تزریق فیلرهای پوستی عبارتند از:

•         زخم، تاری دید، از دست دادن نسبی بینایی، یا کوری در صورت تزریق تصادفی فیلر به رگ خونی

•         واکنش آلرژیک که ممکن است منجر به شوک آنافیلاکتیک شود


چگونه عوارض تزریق ژل را کاهش دهیم؟

در شرایط خاصی عوارض جانبی تزریق ژل ممکن است ماه ها پس از تزریق ایجاد شود. پرستاران غیر متخصص یا انژکتورهای دستیار پزشک اغلب از عوارض جانبی پرکننده هایی که استفاده می کنند بی اطلاع هستند و معمولاً از روش‌های بالینی مناسب مانند ضدعفونی کردن و پوشیدن دستکش غفلت می کنندپکه منجر به بروز برخی مشکلات مانند عفونت می شود. در حالی که فیلرهای پوستی تا حد زیادی ایمن در نظر گرفته می شوند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از این ایمنی انجام دهید، مانند:

1- در ابتدا اگر قصد انجام تزریق ژل را دارید با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا با ارزیابی شرایط و هدف شما بررسی کند که آیا کاندید مناسب تزریق ژل هستید یا خیر.

2- اجازه ندهید قیمت شما را گول بزند؛ اگر در یک تبلیغ تزریق ژل با هزینه ای بسیار کمتر از استاندارد مشاهده کردید، مطمئن باشید که ایراداتی وجود دارد، چه در مهارت ارائه دهنده یا کیفیت محصول. هرگز سلامت پوستتان را با هزینه پایین تر به خطر نیاندازید.

3- تزریق ژل فقط باید در محیط پزشکی با وسایل استریل انجام شود، درمان هایی که در هتل ها، سالن های زیبایی یا مکان های نامشخصی انجام می شوند، قطعاً بی خطر نیستند.

4- تمامی نکاتی که پزشک یا دستیار او به شما گوشزد می کند را به خاطر داشته و به درستی انجام دهید، بعد از انجام تزریق ژل نیاز به پیروی از مراقبت های بعدی می باشد که خطر بروز عوارض تزریق ژل را کاهش می دهد.

5- هرگز فیلرهای تزریقی به پوست را از جایی به جز مطب تحت نظارت پزشک متخصص پوست و زیبایی تهیه نکنید. شما باید دقیقاً بدانید که چه چیزی به شما تزریق می شود و اینکه آیا مورد تایید FDA است یا خیر، همچنین تاریخ تولید محصول و خرید به صورت مستقیم یا واسطه ای نیز بسیار مهم است.

6- هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید، این به حفظ فیلر و محافظت در برابر تغییرات رنگدانه پس از تزریق کمک می کند.

مراقبت های قبل و بعد از کربوکسی تراپی
17 Sep 2021

مراقبت های قبل و بعد از کربوکسی تراپی

از طریق درمان با کربوکسی تراپی می توان بافت و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشید، اکسیژن رسانی به پوست را انجام داد که باعث درخشندگی بیشتر آن می شود. کربوکسی تراپی یک روش درمانی طبیعی و ایمن برای بدن است که کاملاً با فیزیولوژی انسان سازگار بوده و فرآیندهای شیمیایی را در بدن ما تحریک می کند.

ادامه مطلب
بهترین روش بالا بردن ابرو
18 Dec 2023

بهترین روش بالا بردن ابرو

چشم ها ویژگی مهمی در چهره هستند. اما متأسفانه گاهی اوقات با بالا رفتن سن معمولا ابروها به سمت پایین کشیده می شوند. از آنجا که پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، فاصله بین ابروها و مژه ها کوتاه می شود

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35