عوارض بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی


پوست صورت در معرض بسیاری از آلودگی های محیطی قرار دارد، همچنین این پوست ظریف با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، در بیشتر افراد نواقص ناشی از افزایش سن ابتدا در نواحی اطراف چشم قابل مشاهده است. از آنجا که پوست اطراف پلک بالا و پایین نازک تر از سایر قسمت های پوست صورت است، معمولاً شل شدن و افتادگی پلک و ایجاد خطوط ریز، چین و چروک و حلقه ها معمول است. اگر چشمانی با ظاهر خسته یا پوست اضافی در اطراف پلک ها دارید، بلفاروپلاستی راهی استثنایی برای دستیابی به ظاهر جوانتر و بهبود انسداد بینایی است. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، پوست اطراف پلک بالا یا پایین را سفت می کند تا ظاهر پوست نرم شود و ظاهر جوان تری را برای بیماران بازیابی کند. تاریخچه بلفاروپلاستی پلک طولانی نیست اما در دهه گذشته در لیست جراحی های زیبایی رتبه بالایی داشته ودر سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و تعداد متقاضیان آن افزایش بسیاری یافته است به طوری که در بین پنج جراحی زیبایی برتر انجام شده در سال 2016 در رتبه چهارم قرار گرفت. بلفاروپلاستی که لیفت پلک نیز نامیده می شود می تواند تأثیر شدیدی بر صورت داشته و اعتماد به نفس فرد را بهبود ببخشد، این روش می تواند راهی عالی برای بالا کشیدن پلک بالا، کاهش کیسه های پلک پایین و یا معکوس کردن علائم متعدد پیری باشد.


انواع روش های بلفاروپلاستی

جراحی بفاروپلاستی برای قسمت های  متفاوتی انجام می شود و بسته به شکل چشم و شرایط سلامتی، روش مورد نیاز هر فرد می تواند متفاوت باشد. به طور کلی یکی از این سه روش بلفارو توسط متخصص شما توصیه می شود:

جراحی پلک بالایی: این نوع بلفاروپلاستی عمدتاً برای بهبود از دست رفتن بینایی و ظاهر چشم به دلیل افزایش سن یا ژنتیک استفاده می شود. همانطور که از نامش مشخص است روی پلک بالا متمرکز شده و می تواند عملکرد چشم را بازگرداند یا ظاهر گردتر و بازتری ایجاد کند.

جراحی پلک پایین: این روش در اطراف پلک پایین و چشم ها انجام می شود و بر رفع چین و چروک های پوست، اصلاح گشادی چشم ها یا بهبود ظاهر تمرکز دارد.

جراحی پلک دوگانه: در جراحی پلک دوگانه، چین و چروکی در پلک بالا ایجاد می شود و چشمی پهن تر و بزرگتر ایجاد می کند.


ریسک عمل بلفاروپلاستی

قبل از انجام هرگونه عمل جراحی پلاستیک، باید با پزشک خود در مورد عوامل خطر که ممکن است احتمال عوارض را افزایش دهد صحبت کنید. این ریسک ها به طور کلی شرایط قبلی هستند که پزشک شما باید از آنها مطلع شود تا از ایمنی شما اطمینان حاصل کرده و به شما در ایجاد انتظارات منطقی کمک کند. تقریباً در همه جراحی ها از جمله بلفاروپلاستی، بیماری های سیستمیک مانند بیماری های قلبی، بیماری های تیروئیدی، بیماری های کبدی و دیابت کنترل نشده می توانند توانایی بدن شما را برای بهبودی کاهش دهند. به همین شکل بسته به سابقه و دفعات مصرف دخانیات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند بر میزان بهبودی شما تأثیر منفی بگذارد.

عوامل خطری که مخصوص جراحی بلفاروپلاستی هستند عبارتند از: گلوکوم، جدا شدن شبکیه چشم، خشکی چشم یا مشکلات مشابه که ممکن است سلامت چشم شما را در حین و بعد از جراحی چشم به خطر بیندازد. فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی نیز از جمله شرایط ژنتیکی هستند که می توانند بر بهبودی شما بعد از بلفاروپلاستی تأثیر منفی داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که در مورد هر گونه نگرانی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید و تمام سابقه پزشکی و داروهای مصرفی خود را به او اطلاع دهید.


عوارض بلفاروپلاستی


عوارض جانبی بلفاروپلاستی

اولین و مهمترین جنبه جراحی که باید در نظر داشته باشید این است که نتایج زمان می برد تا آشکار شود، مانند تقریباً هر عمل جراحی زیبایی دیگر حداکثر یک سال پس از عمل طول می کشد تا از مزایای کامل بلفاروپلاستی به خصوص لیفت پلک بهره مند شوید. هر عمل جراحی دارای عوارض جانبی خاصی است، بلفاروپلاستی که از این قائده مستثنا نیست عوارض جانبی معمولاً کوتاه مدت و قابل کنترلی دارد که در بیت افراد مختلف متفاوت است. موارد زیر رایج ترین عوارضیست که بیماران پس از عمل بلفاروپلاستی تجربه می کنند و نکاتی برای کاهش و بهبود سریع آنها ذکر شده:

درد و ناراحتی: طبیعی است که درجاتی از درد بعد از بلفاروپلاستی را تجربه کنید، میزان ناراحتی معمولاً به چند عامل بستگی دارد، مانند میزان جراحی و تجربه انجام آن توسط جراح. ممکن است داروهایی برای کاهش درد و ناراحتی تجویز شود.

کبودی: در اوایل بهبودی ممکن است دچار کبودی در اطراف چشم خود شوید که یک بخش عادی از روند بهبود بعد از بلفاروپلاستی است.

تورم: تورم معمولاً بعد از بلفاروپلاستی رایج است، قرص های ضد درد مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش تورم و کاهش درد کمک کنند. همچنین می توانید کمپرس سرد را به آرامی و در حدود 20 دقیقه استفاده کنید.

زخم: پس از بلفاروپلاستی چشم تا حدی می توان جای زخم را مشاهده کرد، در صورتی که یک جراح ماهر این روش را انجام دهد جای زخم به حداقل خواهد رسید. به طور معمول زخم ها با گذشت زمان محو می شوند، اما استفاده ار آلوئه ورا یا ویتامین E ممکن است در کاهش ظاهر زخم ها مفید باشد. البته به دلیل قرار گرفتن زخم ها در امتداد چین پلک، به ویژه در پلک بالا، اغلب به طور طبیعی پنهان می شوند.


عوارض جانبی دیگر

هرگونه عمل جراحی احتمال خطر کمی خونریزی، کبودی ، عفونت و واکنش به بیهوشی را به همراه دارد، با این حال اکثر بیماران بهبودی نسبتاً سریع با عوارض محدود دارند. ممکن است عوارض جانبی کمتر شایع، اما طبیعی، جراحی پلک را تجربه کنید. این عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند و در طول هفته اول از بین می روند:

•         تاری دید یا دوبینی

•         خشکی چشم

•         درد و بی حسی پلک

•         سوزش قرنیه

•         افتادگی پلک

•         پلک های نامتقارن

•         پارگی بیش از حد

•         مشکل در بستن چشم ها

در موارد نادر نیز بیماران می توانند عوارض شدیدتری را تجربه کنند، به طور کلی این عوارض جدی نتیجه یک جراح بی تجربه است که شامل موارد زیر می شود:

•         برداشتن بیش از حد پوست یا ماهیچه

•         کیست بخیه

•         جداسازی زخم

•         بینایی آسیب دیده


بهبود عوارض جانبی بلفاروپلاستی

بهترین راه برای اطمینان از انجام موفقیت آمیز جراحی و کاهش عوارض جانبی این است که جراح خود را با دقت انتخاب کنید، جراح خوب بلفاروپلاستی علاوه بر تخصص و آشنایی با روش های نوین باید تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. بسیار مهم است که دستورالعمل های قبل و بعد از عمل را تا حد ممکن دنبال کنید، با پیروی از دستورالعمل های مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی، بهترین شانس را برای بهبودی سریعتر و نتیجه مطلوب به خود می دهید. اگر هنگام بهبودی به مشکلی برخوردید یا عارضه ای پس از یک یا دو هفته بهبود نیافت، بهتر است بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

هایفوتراپی چقدر ماندگاری دارد؟
18 Apr 2023

هایفوتراپی چقدر ماندگاری دارد؟

از آنجایی که روش هایفوتراپی تولید کلاژن در پوست را تحریک می کند، مدت زمان ماندگاری نتایج آن کاملاً به افراد بستگی دارد. هر جلسه درمان ممکن است در ابتدا واکنش کمی در پوست ایجاد کند اما با گذشت زمان و پس از حدود 2 تا سه ماه بهبود نتایج شروع به افزایش میکند.

ادامه مطلب
تزریق ژل به باسن
19 Sep 2023

تزریق ژل به باسن

امروزه به جای عمل های جراحی برای داشتن باسنی با حجم دلخواه و جذاب می توان از تزریق ژل که روش کم تهاجمی می باشد برای این منظور استفاده کرد. فرم دادن، افزایش سایز و حجم باسن با رژیم و ورزش کاری مشکل و نیازنمند زمان می باشد

ادامه مطلب