مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی


بلفاروپلاستی یکی از روش های زیباییست که برای درمان مشکلات اطراف چشم که بر اثر افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست ایجاد می شود، به کار می رود. این روش جراحی تنها نیاز به بی حسی موضعی دارد و در حین آن چربی و پوست اضافی از پلک بالا یا پایین برداشته می شود. علاوه بر کاربرد زیبایی بلفاروپلاستی، برای افرادی که پلک های بسیار افتاده ای دارند، برای کاهش انسداد بینایی نیز استفاده می شود. در کلینیک های پیشرفته و روش های جدید بلفاروپلاستی با لیزر انجام می شود که علاوه بر آسیب کمتر ماندگاری بیشتری نیز به همراه دارد. بلفاروپلاستی معمولا بر روی سیاهی زیر چشم یا حالت ابرو تاثیری ندارد و به همین دلیل در بسیاری موارد همراه با روش هایی مانند لیفت ابرو یا لیفت صورت و تزریق بوتاکس یا انواع فیلر استفاده می شود تا نتیجه ای بهتر را به جای بگذارد.

افرادی با چین و چروک های اطراف چشم، پلک های افتاده، برجستگی های زیر چشم و افرادی که در ابروهایشان لرزش دارند کاندیدای مناسبی برای انجام بلفاروپلاستی پلک هستند و این روش گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری glaucoma یا خشکی چشم نمی باشد. انتخاب یک پزشک ماهر بلفاروپلاستی و یک کلینیک مجهز به تجهیزات پیشرفته و به روز عوامل موثر بر نتیجه مطلوب این روش جوانسازی اطراف چشم می باشند.


دوره بهبود بلفاروپلاستی

موارد بسیاری در مشاهده هرچه سریعتر نتیجه و بهبودی بعد از بلفاروپلاستی پلک نقش دارند که یکی از آنها آمادگی برای انجام این عمل می باشد. آمادگی برای عمل بلفارو کار ساده ایست و در جلسه مشاوره ای که با پزشک خواهید داشت تمامی نکات مورد نیاز از جمله قطع مصرف سیگار و برخی داروها به شما گوشزد خواهد شد. مانند هر عمل زیبایی دیگری تا چند روز بعد از انجام بلفاروپلاستی معمولا عوارض جانبی محدودی مشاهده می شود که در بیشتر موارد خود به خود بهبود خواهند یافت. رایج ترین عوارض بلفاروپلاستی عبارتند از:

•         کبودی

•         درد

•         تورم

•         حساسیت به نور

•         خارش اطراف چشم

•         تاری دید

•         خونریزی جزئی

تورم پلک بعد از بلفارو معمولاً در اوایل صبح بیشتر است و در طول روز گردش خون بهتر می شود و تورم کاهش می یابد، همچنین ممکن است در گونه ها و خط فک خود نیز تورم داشته باشید که گاهی تا هفته بعد از جراحی از بین خواهد رفت. پماد استفاده شده در حین جراحی بلفاروپلاستی ممکن است بینایی شما را تار کند، که موقتیست و معمولاً ظرف 24 ساعت از بین می رود. بلفاروپلاستی با لیزر عوارض این روش را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد و دوران نقاهت را بسیار کوتاه خواهد کرد. از آنجا که بلفاروپلاستی در نواحی اطراف چشم که مناطق بسیار حساسی هستند انجام می شود، در نتیجه نیاز به مهارت و تجربه بالای جراح دارد. البته این جراحی بسیار سبک بوده و به صورت سرپایی انجام می شود اما مهم است که پزشک نیز کار خود را به بهترین شکل انجام دهد تا دوران بهبودی راحت و سریع بگذرد. در صورت مراجعه به کلینیک های نامعتبر و بی دقتی پزشک ممکن است بیمار دچار عوارض شدیدی مانند عفونت، ناتوانی در بستن چشم ها، تورم شدید و درد موقت یا ممتد شود.


مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

برای سریعتر سپری کردن دوران نقاهت بعد از بلفارو می توان با رعایت چندین نکته از دستورالعمل های مراقبتی که توسط پزشک به شما توصیه می شود از برخی عوارض نیز در امان ماند و به بهبودی سایر نشانه ها کمک کرد. نکته مهم در این دستور العمل ها آرامش و استراحت می باشد که برای آن باید:

•         از انجام فعالیت های شدید و ورزش خودداری کنید.

•         به مدت 2 هفته پس از جراحی از خم شدن یا بلند کردن وسایل سنگین تر از 2 یا 3 کیلوگرم خودداری کنید.

•         اگر دچار حالت تهوع شدید یا علائم سرماخوردگی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، باید تا آنجا که می توانید از عطسه، سرفه و استفراغ جلوگیری کنید، این موارد می توانند فشار خون شما را بالا ببرند و باعث خونریزی در محل های جراحی شوند.

به طور کلی مهمترین مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی به شرح زیرند:

✓      در مسیر برگشت به خانه از عینک آفتابی تیره استفاده کنید، ممکن است به نور حساس شده باشید.

✓      حداقل تا 2 هفته پس از بلفاروپلاستی چشم از لنز استفاده نکنید، می توانید عینک بزنید.

✓      در 3 تا 4 روز اول بعد از جراحی غذاهای نرم و لقمه های کوچک بخورید.

✓      به مدت 2 هفته برای استراحت و خوابیدن سر خود را روی 2 تا 3 بالش با زاویه 45درجه قرار دهید، این به شما در جلوگیری از تورم در محل های جراحی کمک می کند.

یکی دیگر از موارد مهم در مراقبت بعد از بلفاروپلاستی کمپرس سرد و استفاده از قطره چشم می باشد. برای انجام کمپرس سرد حتما در ابتدا دستان خود را بشویید و سپس با استفاده از محلول نمکی روی یک صفحه گاز استریل، کمپرس سرد ایجاد کنید، همچنین می توانید بطری نمک نرم را در یخچال، فریزر یا روی یخ نگه دارید. در 24 ساعت اول بعد از جراحی بلفاروپلاستی کمپرس سرد را هر 10 تا 15 دقیقه روی پلک های خود قرار دهید، سعی کنید تا زمانی که بیدار هستید این کار را انجام دهید. اگر بینایی شما تار باشد یا اگر پزشک برای شما پماد چشمی تجویز کرده باشد، می توانید از قطره های آب نمکی استریل استفاده کنید. قطره های چشم را هر 4 ساعت به قسمت داخلی چشم خود بمالید و مراقب باشید هنگام استفاده از قطره های چشمی، پلک های خود را نکشید.


سایر مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

در هر زمان بعد از جراحی بلفاروپلاستی می توانید از گردن به پایین دوش بگیرید و برای دوش کامل باید منتظر اجازه جراح خود باشید که معمولاً حداقل 5 روز بعد از بلفارو است. می توانید در این فاصله به آرامی با دستمال مرطوب یا یک لیف بسیار نرم زیر چشم خود را بشویید و برای موهایتان می توانید از شامپوی خشک استفاده کنید. هنگامی که اجازه دوش کامل گرفتن را دارید، می توانید پلک های خود را بشویید و موهای خود را با محصولات ملایم، مانند شامپوی کودک شامپو کنید.

حداقل به مدت 2 هفته پس از بلفاروپلاستی از کرم یا لوازم آرایشی مانند سایه چشم، خط چشم، ریمل و لوازم ابرو در اطراف چشم خود استفاده نکنید. در این مدت همچنین باید از اصلاح ابروها به هر روشی نیز خودداری کنید و رنگ کردن موها و ابروها نیز با نظر پزشک حداقل یک ماه بعد از بلفاروپلاستی انجام شود.

تزریق ژل به باسن
19 Sep 2023

تزریق ژل به باسن

امروزه به جای عمل های جراحی برای داشتن باسنی با حجم دلخواه و جذاب می توان از تزریق ژل که روش کم تهاجمی می باشد برای این منظور استفاده کرد. فرم دادن، افزایش سایز و حجم باسن با رژیم و ورزش کاری مشکل و نیازنمند زمان می باشد

ادامه مطلب
تزریق ژل به لب
25 Aug 2020

تزریق ژل به لب

یکی از عمده ترین و محبوب ترین ژل های تزریقی یا پرکننده های پوستی تزریق ژل (هیالورونیک اسید) می باشد که امروزه به منظور

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35