روش های جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست

جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست


یکی از عوارض شایع انجام ساعت ها ورزش به منظور کاهش وزن افتادگی پوست صورت می باشد. با بالا رفتن سن کلاژن سازی پوست و تولید الاستین در بدن کاهش میابد و موجب شل شدن و افتادگی پوست می شود. با این وجود عوامل زیادی می تواند باعث شلی پوست شوند، اما افزایش سن تقریبا عامل اصلی شل شدن و افتادگی پوست است. همچنین در افرادی که وزن زیادی از دست داده اند نیز امکان افتادگی پوست بسیار بالاست. برخی شرایط پزشکی نیز ممکن است باعث شل شدن پوست شود.


چه عواملی باعث افتادگی پوست می شود؟

پوست سفت می تواند کشیده شده و به راحتی به شکل اول خود درآید. اما وقتی پوست این توانایی را از دست می دهد شل و افتاده خواهد شد. افتادگی پوست در هر نقطه از بدن ممکن است اتفاق بیفتد، مناطقی که ممکن است پوست افتاده و شل شود عبارتند از:

•        پلک ها

•        گونه

•        چانه

•        گلو

•        بازوها

•        شکم

افتادگی پوست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مانند:

بالا رفتن سن: با افزایش سن تولید دو پروتئین مهم پوست، الاستین و کلاژن یا از بین می رود یا کاهش میابد. همانطور که از نام آن مشخص است الاستین به پوست حالت ارتجاعی می دهد، این ماده پوست را قادر می سازد تا هنگام کشیده شدن به حالت اولیه خود برگردد. کلاژن توسط فیبروبلاست ها تولید می شود. از الیاف محکم ساخته شده و به پوست کمک می کند ساختار خود را در برابر تنش وارده حفظ کند. با بالا رفتن سن میزان تولید الاستین و کلاژن کاهش می یابد. همچنین ممکن است با گذشت زمان توسط عوامل خارجی تولید آنها متوقف شود مانند:

•        قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش

•        سیگار کشیدن

•        قرار گرفتن آلاینده های موجود در محیط از جمله دود سیگار

•        سبک زندگی مانند تغذیه نامناسب (رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده) و نوشیدن الکل بیش از حد

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب و عدم مراقبت و پاکسازی پوست می تواند روند پیری پوست را تسریع کند و می تواند باعث شود پوست در سنین پایین دچار افتادگی و چین و چروک شود.

کاهش یا افزایش وزن شدید: چاقی بیش از حد برای طولانی مدت می تواند به کلاژن و الاستین پوست را در معرض خطر قرار دهد و هنگام کاهش وزن به پوست آسیب برساند. کم کرن وزن به مقدار قابل توجهی باعث افتادگی شدید پوست می شود. از آنجایی که پوست های جوان تر زودتر حالت طبیعی خود را به دست میاورند بنابراین فاکتور سن هنگام کاهش وزن بر روی افتادگی پوست نیز موثر است.

بارداری: افتادگی و شل شدن پوست پس از بارداری امری رایج است. زنانی که چند قلو باردارند افتادگی پوست بیشتری در قسمت شکم نسبت به زنانی که یک قلو باردارند دارند. سن مادر نیز ممکن است بر افتادگی پوست موثر باشد.

بیماری: یکسری بیماری ها باعث افتادگی پوست می شوند. یکی از این بیماری های بسیار نادر لنفوم سلول تی پوستی CTCL است که به پوست افتاده گرانولوماتوز نیز معروف است. افراد مبتلا به این بیماری به تدریج دچار افتادگی پوست در آرنج و زانو می شوند. این نوع افتادگی پوست معمولاً به خوبی به درمان پاسخ نمی دهد.

بیماری دیگری که باعث افتادگی پوست می شود نشانگان اهلرز - دنلوس Ehlers-Danlos syndrome (EDS) است که یک بیماری نادر و ارثی می باشد. افراد مبتلا به EDS پوست آنها در تولید کلاژن مشکل داشته و پوست صورتشان نرم و خمیری شدن می شود.


روش های جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست صورت

شناخت جنس پوست صورت: اولین کار برای جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست صورت شناخت جنس پوست و مراقبت از آن می باشد. اگر پوستی چرب دارید دو بار در روز با صابون های فاقد چربی و آب سرد صورت خود را بشویید و برای مراقبت از پوست های خشک از صابون مایع یا صابون حاوی گلیسیرین و زیتون استفاده کنید و سعی کنید وسایل آرایشی دارای اسید آلفا هیدروکسی به کار ببرید. برای شستن پوست های نرمال از صابون های ملایم استفاده کنید.

شناخت عواملی که باعث کشسانی پوست می شوند: افزایش سن باعث کاهش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست می شود. سیگار کشیدن نیز موجب پیری زودرس و افتادگی پوست می شود. همچنین تغذیه ناسالم، نرسیدن ویتامین ها و مواد معدنی کافی و نرسیدن آب کافی به بدن باعث آسیب رساندن به پوست می شود.

کاهش استرس: اگر می خواهید پوستی شاداب و سرحال داشته باشید سعی کنید از استرس و فشار های عصبی دور باشید. بیشتر سبزی و میوه مصرف کنید و از مصرف قهوه، شکلات و سس مایونز خودداری کنید.

افزایش شادابی پوست: از جوانه گندم، ماش و ویتامین های گروه B که باعث شادابی و سلامتی پوست می شوند استفاده کنید.

نوشیدن آب به مقدار کافی: همانطور که می دانید آبرسانی به انواع پوست به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند و باعث دفع سموم از بدن می شود. بنابراین توصیه می شود روزانه 8 لیوان آب بنوشید.

استفاده از مرطوب کننده: نوشیدن آب به تنها کافی نیست بنابراین شب ها قبل از خواب و صبح ها پس از بیدار شدن به صورتتان مرطوب کننده بزنید.

مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست
2 Jul 2023

مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست

پوستی زیبا و درخشان از نحوه غذا خوردن نشات می گیرد، اما مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست می توانند به بیش از اینها کمک کنند. غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند علائم پیری را معکوس کنند؛ بهترین مواد غذایی برای پوست شما غذاهای حاوی اسید الاژیک، بیوتین و ویتامین های C و E هستند.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35