چگونه از پوست های چرب مراقبت کنیم ؟

مراقبت از پوست خشک


زمانی پوست چرب می شود که غدد چربی پوست سبوم بیش از حد تولید کنند. سبوم ماده مومی و روغنی است که هم از پوست محافظت می کند و هم باعث آبرسانی انواع پوست می شود. این ماده برای سلامت پوست بسیار مهم است. با این حال مقادیر بسیار زیاد آن می تواند منجر به چرب شدن پوست، مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه شود. افراد دارای پوست چرب باید به طور منظم از پوستشان مراقبت کنند. در این مقاله در مورد راه های مراقبت از پوست چرب بدون مصرف دارو و کاهش سبوم توضیح خواهیم داد.


پوست چرب چیست ؟

همه مردم برای داشتن پوستی نرم و لطیف به مقدار مشخصی چربی نیاز دارند. پوست با توجه به میزان چربی تولید طبقه بندی می شود که شامل پوست خشک، مختلط و چرب می باشد. پوست چرب باعث می شود پوست به طور مداوم براق یا چرب باشد. در صورتی که از پوست چرب مراقبت نشود، منافذ پوست مسدود و بزرگ می شوند و سلول های مرده در آنجا تجمع می یابند که باعث ایجاد جوش و انواع آکنه خواهد شد.

غدد تولید کننده چربی در داخل پوست قرار دارند و مسئول ترشح ماده روغنی به نام سبوم هستند. سبوم باعث چرب شدن پوست شده و از خشک شدن آن محافظت می کند. این ماده از طریق منافذ پوستی به بیرون ترشح می شود. وقتی که این روند به آرامی انجام می شود، سبوم نه تنها باعث چربی پوست نمی شود بلکه سلول های مرده پوست و سایر مواد را از منافذ پوست را پاک می کند. با این حال فعالیت بیش از حد غدد چربی موجب تولید مقادیری زیادی سبوم شده و منافذ پوستی مسدود می شود.


چگونه از پوست های چرب مراقبت کنیم ؟

1.      پوست خود را به طور مرتب بشویید: شستن پوست با آب گرم و صابون ملایم چربی پوست را کاهش می دهد. از روش های زیر برای شستن پوست های چرب استفاده کنید:

·         شستن پوست با صابون ملایم و آب گرم.

·         از صابون های معطر دارای مرطوب کننده و مواد شیمیایی سخت که می توانند باعث تحریک پوست و تولید سبوم بیشتر شوند خوداری کنید.

·         سعی کنید از استفاده از لیف و پارچه های شستشو اجتناب کنید، زیرا باعث تحریک پوست و تولید بیشتر چربی می شوند.

2.      استفاده از پاک کننده، تونر و مرطوب کننده دو بار در روز: از پاک کننده های حاوی گوگرد، اسید سالیسیلیک یا روغن درخت چای که سبوم اضافی را حل می کنند استفاده کنید. گلیکولیک اسید نیز یک ماده فعال است که در بهبودی بافت پوست موثر می باشد. پس از تمیز کردن پوست از یک تونر ملایم و فاقد الکل برای شستشو و تمیز کردن قسمت هایی که پاک کننده تمیز نکرده استفاده کنید. کار خود را با یک مرطوب کننده سبک و بدون روغن به پایان برسانید.

3.      استفاده از استرینجت Astringent: استرینجیت ها نیز نوعی تونر هستند با این تفاوت که توانایی پاک کردن چربی های اضافی پوست را دارند. استرینجت ها برای بستن منافذ و از بین بردن چربی در پوست های چرب به کار برده می شوند. از آنجایی که حاوی مقادیر زیادی الکل بوده و بیش از حد خشک و خشن هستند باید یک روز در میان استفاده شوند. توجه داشته باشید هرگز بعد از لایه برداری صورت از این مواد استفاده نکنید.

4.      لایه برداری پوست: لایه برداری یکی از روش های مناسب برای جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست است. بسیاری از افراد از اسکراب های بدون روغن برای لایه برداری پوست استفاده می کنند.

5.      استفاده از ماسک صورت: ماسک های تمیز کننده عمیق حاوی خاک رس می توانند باعث کاهش چربی پوست شوند. این ماسک ها ممکن است پوست را بیش از حد خشک کنند، بنابراین از آنها فقط برای قسمت های خیلی چرب استفاده کنید.

6.      از محصولات مراقبت از پوست دارای برچسب فاقد چربی استفاده کنید. زیرا این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی کنند و باعث ایجاد آکنه نمی شوند.

7.      پد های دارویی: می توانید از پد های حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا سایر مواد اسیدی لایه بردار چربی برای از بین بردن چربی و خوشبو کردن پوست استفاده کنید.

8.      استفاده از ضد آفتاب فاقد چربی: به کار بردن ضد آفتاب های معمولی برای افرادی دارای پوست چرب ضرر دارد. زیرا می توانند منافذ پوست را مسدود کنند. اما در هر صورت محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش کاملاً ضروری است. ژل های ضد آفتاب کمتر از کرم ها و لوسیون ها باعث چرب شدن پوست شده و دارای انواع مختلفی هستند.


میزان چربی پوست می تواند فصل به فصل، هفته به هفته، حتی روزانه تغیر کند. هورمون ها، خلق و خو و حتی آب و هوا می توانند میزان تولید چربی را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال برخی افراد فقط در تابستان پوستشان چرب می شود. بنابراین بایستی با نحوه تغییر پوست خود آشنایی داشته باشید تا برنامه ای متناسب با آن برای پوستتان تعین کنید و از استفاده بیش از حد از یکسری محصولات پاکسازی پوست که باعث خشک شدن بیش از حد می شود خودداری کنید. مثلا ممکن است هر روز در طول تابستان به پاک کننده ای حاوی اسید گلیکولیک یا بتا هیدروکسی اسید نیاز داشته باشید اما در زمستان نه.

لازم به ذکر است که تولید چربی بخشی از روند طبیعی پوست است. افرادی که دارای پوست چرب هستند چین و چروک کمتری داشته و پوستی سالم تری دارند. در از بین بردن چربی های پوست زیاده روی نکنید و این مکانیسم طبیعی ضد پیری پوست را در حد متعادل حفظ کنید.

عوامل موثر بر هزینه تزریق چربی
2 Oct 2022

عوامل موثر بر هزینه تزریق چربی

هزینه تزریق چربی بر اساس عوامل مختلفی مشخص می شود و نمی توان عدد ثابتی برای آن ذکر کرد؛ همانطور که انتظار می رود هزینه تزریق چربی به باسن بسیار بیشتر از هزینه تزریق چربی به لب است.

ادامه مطلب
آیا تزریق ژل چربی بی خطر است؟
20 Jun 2020

آیا تزریق ژل چربی بی خطر است؟

تزریق چربی بیشتر برای کاهش چین و چروک، از بین بردن اثر جوش ها و جوان سازی پوست استفاده می شود. در این روش جراحان در کلینیک های زیبایی از چربی های برداشت شده از بدن خود فرد برای تزریق استفاده می کنند که باعث تقویت قوام صورت، از بین رفتن چین و چروک های عمیق صورت و حجیم کردن لب ها می شوند.

ادامه مطلب
کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟
20 Jun 2020

کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا Botox سمی ضعیف شده از باکتری ای به نام کلوستردیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) می باشد که این سم بسیار کشنده و سبب مسمومیت های غذایی می شود.این سم برای نخستین بار در سال 1820 کشف شد.اولین خاصیت درمانی این سم در سال 1980 توسط یک چشم پزشک اهل کشور آمریکا جهت بهبود انحراف چشم کشف شد

ادامه مطلب
مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی
6 Nov 2023

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی

در واقع هیچ آمادگی خاص و دشواری برای درمان مزوتراپی لازم نیست و با توجه به شرایط جسمی هر متقاضی پزشک معمولاً توصیه مختص او را در مورد نحوه آمادگی برای مزوتراپی خواهد کرد. توصیه می شود برای به حداقل رساندن هرگونه کبودی یا تورم به دستورالعمل های مراقبت های بعدی که پزشک به شما توصیه می کند، عمل کنید.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35