آیا بخور صورت واقعا بر سلامت پوست تاثیر دارد؟

بخور صورت

بعد از یک روز طولانی، پوست صورت کدر به نظر می رسد و احساس خستگی در آن مشخص است؛ همانطور که یک حمام طولانی به بدن کمک می کند تا خستگی را در کند، صورت نیز به همان درجه مراقبت و توجه نیاز دارد؛ بخور دادن صورت ده ها سال است که بخشی جدایی ناپذیر از آیین های زیبایی می باشد، زیرا ساده ترین حالت تمیزتر شدن پوست است. بخور صورت از نظر بسیاری از متخصصان مراقبت از پوست پروتکل استانداردیست که مزایای زیادی برای پاکسازی صورت و شادابی پوست دارد و می توانید به راحتی در خانه این کار را انجام دهید. اگر وقت برای رفتن به سالن های زیبایی ندارید، می توانید با مقداری آب گرم، قابلمه یا کاسه و حوله نتایج خوبی برای پوست خود داشته باشید، البته با افزودن مواد اضافی مناسب می توانید موثرتر شوید.


بخور صورت چیست؟

بخار دادن به صورت بخشی از یک درمان آیورودا (سیستم درمانی سنتی هندی) به نام Swedana است که به حذف سموم از پوست کمک می کند و منافذ را به طور عمیق تمیز می کند. هنگامی که صورت خود را بخار می دهید پوست هسته و دمای داخلی خود را حفظ می کند، در نتیجه جریان خون در صورت افزایش می یابد؛ این فرآیند با نام تنظیم مجدد دما نیز شناخته می شود. بخور باعث افزایش درجه حرارت پوست می شود که در نتیجه باعث گرم شدن بقایای موجود در منافذ پوست می شود؛ خاک و روغن مسدود کننده منافذ پوست هستند که با کمی حرارت می توان آنها را ذوب کرد تا بیشتر نرم شوند.


بخور صورت بسیار مقرون به صرفه و در دسترس است؛ برای بهره مندی از مزایای بخور، نیازی نیست که پول زیادی هزینه کنید؛ همانطورکه گفته شد این کار را می توان در خانه با استفاده از مواردی که در دسترس دارید انجام داد.


آیا بخور صورت واقعا بر سلامت پوست تاثیر دارد؟

پاسخ سوال بالا صد در صد مثبت است. مهمترین مزایای بخور صورت برای سلامت پوست به شرح زیرند:

خاصیت پاک کنندگی: بخور منافذ پوست را باز می کند و کمک می کند تا هرگونه آلودگی در این منافذ برای تمیزتر شدن عمیق آن از بین روند؛ باز شدن منافذ پوستی همچنین باعث نرم شدن جوش های سرسیاه می شود و از بین بردن آنها راحت تر است.

تقویت گردش خون: ترکیب بخار گرم و افزایش تعریق، رگ های خونی را گشاد کرده و گردش خون را افزایش می دهد؛ این افزایش جریان خون پوست را تغذیه می کند و اکسیژن را تحویل می دهد، نتیجه درخشش طبیعی و سالم است.

آزادی باکتریها و سلولهای آکنه ساز: باز شدن منافذ پوست باعث آزاد شدن سلولهای مرده پوست، باکتریها و سایر ناخالصی هایی می شود که منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه می شوند.

آزادی سبوم به دام افتاده: این روغن (سبوم) که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، توسط غدد چربی برای روان سازی پوست و مو تولید می شود. وقتی سبوم در زیر سطح پوست گرفتار می شود، زمینه تولید باکتری را ایجاد می کند و باعث ایجاد آکنه و جوش های سرسیاه می شود.

خاصیت هیدراته کردن: بخور صورت با کمک به افزایش تولید روغن مرطوب کننده طبیعی، پوست را آبرسانی می کند.

کمک برای جذب محصولات مراقبت از پوست: بخار باعث افزایش نفوذپذیری پوست می شود و آن را قادر می سازد مواد موضعی را بهتر جذب کند؛ این بدان معناست که شما از محصولات مراقبت از پوست که بعد از بخور صورت استفاده می شوند نتیجه بهتری خواهید گرفت.

تقویت کلاژن و الاستین: افزایش جریان خون حاصل از بخور صورت باعث تولید کلاژن و الاستین می شود؛ این منجر به ایجاد پوستی سفت و محکم و جوانتر می شود.

کمک به گرفتگی سینوس: بخار می تواند به رفع گرفتگی سینوس و سردردهایی که اغلب با آن همراه هستند کمک کند؛ افزودن روغنهای اساسی خاص به بخور می تواند اثر را افزایش دهد.


نکاتی در هنگام بخور صورت

در ادامه چند نکته و ترفند برای کمک به استفاده هرچه بهتر از بخور صورت ارائه شده است.

1-آماده سازی

• نوشیدن آب قبل از قرار گرفتن در معرض هر نوع گرما ایده خوبیست، بنابراین قبل از شروع بخور مقداری آب بنوشید.

• صورت خود را با استفاده از یک پاک کننده ملایم یا یک لایه بردار بشویید تا پوست شما آماده شود تا از همه مزایای بخور دادن بهره مند شود.


2- در حین بخور

• چشمان خود را بسته نگه دارید؛ در این حالت خطر تحریک چشم را به حداقل می رسانید و می توانید به پلک های خود اجازه دهید از مزایای بخار آب لذت ببرند.

• صورت خود را در فاصله مناسبی از ظرف نگه دارید؛ در فاصله نزدیک خطر سوختن وجود دارد و فاصله زیاد مزیتی برای پوست ندارد.

• در صورت استفاده از دستگاه های بخور صورت، دستورالعمل های گفته شده را دنبال کنید.


3- بعد از بخور

• صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. در این حالت پوست شما بسیار حساس خواهد شد بنابراین نباید با مالیدن حوله آن را تحریک کنید.

• کرم یا سرم مرطوب کننده بزنید؛ اثرات این محصولات بعد از بخور صورت افزایش می یابد، بنابراین از مواد مغذی استفاده کنید. اگر بدنبال پوست جوانی هستید، بعد از بخور صورت زمان مناسبی برای استفاده از کرم ضد پیری می باشد.

• صورت خود را با استفاده از ضربه های آرام انگشتان به پیشانی، گونه ها و گردن ماساژ دهید. اگر پوست چرب یا حساسی نداشته باشید، می توانید از کمی روغن برای تقویت ماساژ خود استفاده کنید.


موارد منع بخور صورت

نوع پوست و میزان حساسیت آن از عوامل مهم نحوه تاثیر بخور صورت هستند؛ بهتر است پیش از انجام آن با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. بخور صورت برای انواع پوستی که توانایی تحمل آن را دارند بسیار مناسب است؛ با این حال کسانی که پوست حساس یا روزاسه rosacea دارند باید به دنبال روش های دیگر مراقبت از پوست باشند. گرمایی که پوست خود را در معرض آن قرار می دهید باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و منجر به گرگرفتگی، افزایش التهاب و بدتر شدن مشکلات پوستی موجود می شود. افرادی که پوست ملتهب، پسوریازیس، اگزما، مراحل فعال آکنه، روزاسه و درماتیت سبورئیک دارند، نباید بخور صورت را امتحان کنند.


کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟
20 Jun 2020

کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا Botox سمی ضعیف شده از باکتری ای به نام کلوستردیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) می باشد که این سم بسیار کشنده و سبب مسمومیت های غذایی می شود.این سم برای نخستین بار در سال 1820 کشف شد.اولین خاصیت درمانی این سم در سال 1980 توسط یک چشم پزشک اهل کشور آمریکا جهت بهبود انحراف چشم کشف شد

ادامه مطلب
مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ
17 Jul 2022

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

درمان میکرونیدلینگ در واقع پوست را توسط سوزن های ریز سوراخ می کند، بنابراین باید اقداماتی را برای محافظت از پوست در حین بهبودی انجام دهید. پس از انجام میکرونیدلینگ، پوست شما حساس تر می شود، زیرا سوراخ های ریز در حال بهبود هستند، به همین دلیل، نمی توانید روال معمول مراقبت از پوست خود را دنبال کنید.

ادامه مطلب
مزایا و معایب تزریق بوتاکس
12 Sep 2022

مزایا و معایب تزریق بوتاکس

بوتاکس نیازی به معرفی ندارد زیرا یکی از محبوب ترین روش های زیبایی در سراسر جهان است؛ این ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای درمان چین و چروک و خطوط ریز صورت است.

ادامه مطلب
هایفوتراپی صورت
15 May 2022

هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی صورت یک روش نوین برای سفت کردن پوست است که برای بسیاری از افراد می تواند جایگزین لیفت صورت باشد، نتایج هایفو فیشال از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است اما به طور کلی حداکثر بعد از 12 هفته خود را نشان می دهد و ماندگاری آن نیز بین یک تا دو سال متغیر می باشد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35