عوارض جانبی بوتاکس چیست؟

همانطور که می دانید بوتاکس سمی است که می تواند در دوز کم خواص درمانی و زیبایی داشته باشد.به وسیله تزریق بوتاکس می توان علاوه بر از بین بردن چین و چروک های صورت و گردن که باعث جوان شدن ظاهر می شود بسیاری از مشکلات از جمله میگرن ، کمر درد های طولانی مدت ، تعریق بیش از حد و ... را از بین برد.


تزریق بوتاکس مانند هر روش زیبایی و یا درمانی ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد.پیش از آن که به درمان با این روش بپردازیم می بایست درباره عوارض آن اطلاعات کافی بدست آورده و نسبت به این که تزریق بوتاکس برای چه افرادی مناسب نمی باشد اطلاعات کاملی بدست آوریم.


ما در این مقاله قصد داریم از شایع ترین تا معدود عوارض این روش درمانی را برای شما بازگو نماییم.با ما همراه باشید.


عوارض جانبی بوتاکس

یکی از شایع ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس تورم ، کبودی و ورم در ناحیه تزریق می باشد.این اتفاق حالت و ری اکشن طبیعی بدن نسبت به ورود یک ماده خارجی به بدن می باشد که با گذشت چند روز از بین خواهد رفت.از دیگر عوارضی که در روزهای اولیه پس از تزریق شایع می باشد می توان به افتادگی پلک ، حالت تهوع و یا سر درد اشاره کرد.خارش و یا سوزش در ساعت های اولیه پس از تزریق یکی دیگر از شایع ترین عوارض تزریق بوتاکس می باشد.


در معدود افرادی که تزریق بوتاکس انجام داده اند ورم چشم دیده شده است که این مقدار چیزی در حدود 1.4 درصد بیماران می باشد.این اتفاق ممکن است در زیبایی فرد تاثیر گذار باشد اما باید بدانید که این عارضه جدی نمی باشد و طی مدت دو تا چهار هفته به طور کامل از بین خواهد رفت.


نکته ی دیگری بسیار مهم است درباره آن اطلاع کافی داشته باشیم درباره سم بوتاکس می باشد.بوتاکس به عنوان سم بوتولینوم شناخته می شود.این سم که نوعی پروتئین می باشد و از باکتری ای به نام کلستریدیوم بوتولیوم گرفته می شود بدست می آید.سم بوتولینوم بسیار کشنده می باشد.شایع ترین نوع مسمومیت از طریق این سم به وسیله استفاده از کنسروها می باشد.


صدمات ناشی از عدم استفاده صحیح از بوتاکس

این سم با توجه به مخاطرات شدیدش نیاز به احتیاط بالا و تحت نظر متخصص این کار و همچنین کلینیک معتبر می بایست استفاده گردد.دوز پایین این سم جهت مصارف درمانی و زیبایی استفاده می شود اما چنانچه دوز صحیحی از این سم توسط پزشک مورد استفاده قرار نگیرد می تواند صدمان جبران ناپذیری را به وجود آورد.همچنین استفاده از بوتاکس تقلبی و یا تایید نشده توسط FDA آمریکا که معمولا دارای قیمت های به مراتب ارزان تری هستند می تواند آسیب های جدی ای وارد نماید.


مشکلات تکلمی

یکی از این آسیب ها اختلال در صحبت کردن می باشد.چنانچه دوز صحیحی توسط پزشک تزریق نشود و یا پزشک تخصص و مهارت کافی در این زمینه را نداشته باشد این سم می تواند بر روی تکلم شما تاثیر گذاشته و مشکلاتی را به وجود آورد.


ضعف عضلات

از دیگر مشکلات جدی تزریق بوتاکس می توان به فقدان نیرو و ضعف در عضلات بدن اشاره کرد.مشکلات بینایی و یا دو بینی ، ایجاد اختلال در تنفس و همچنین بلعیدن غذا دیگر مشکلاتی است که ممکن است در اثر تزریق غلط بوتاکس به وجود آید.


افتادگی پلک

یکی دیگر از شایع ترین عوارض بوتاکس پخش شدن سم در سایر قسمت های بدن می باشد که مهم ترین اختلالی که می تواند به وجود آورد افتادگی پلک ها می باشد.این اتفاق معمولا در اثر فعالیت های شدی در دوران بعد از تزریق صورت می گیرد و منجر به فلج شدن موقتی نواحی دیگر مانند پلک ها می شود.اما این نکته را باید بدانید که این اتفاق موقتی می باشد و معمولا طی چند هفته از بین خواهد رفت.


صداقت با پزشک

برخی دیگر از عوارض تزریق بوتاکس را می توان خود فرد از بروز آن ها پیشگیری نماید.این بدین معناست که افرادی که مشخصات زیر را دارند نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند.در صورت استفاده از این روش و عدم صداقت با پزشک متخصص خود ممکن است آسیب و صدمات جدی به خود وارد نمایند.


کسانی که تزریق بوتاکس برای آن ها ممنوع می باشد:

• زنان در دوران بارداری و یا شیر دهی

• افرادی که سابقه بیماری های عصبی عضلانی ، بیماری های قلبی یا اختلالات خونی ، فشار خون بالا و یا آلرژی به بوتاکس دارند.

• کسانی که می بایست از دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده نمایند.


ما در این مقاله قصد داشتیم به طور کلی و مختصر شما را با عوارض تزریق بوتاکس آشنا سازیم.البته مهم ترین نکته که می توان درباره آن بحث کرد درباره ی انتخاب کلینیک معتبر و پزشک متخصص در این زمینه می باشد.بسیاری از مشکلات و عوارض بوتاکس به عدم تزریق صحیح ، عدم کلینیک معتبر ، استفاده از دوز های نا مناسب بوتاکس و در آخر استفاده از بوتاکس های تقلبی که قیمت های بسیار پایین تری دارند بر می گردد.سایر عوارض تزریق بوتاکس که مانند هر روش درمانی دیگر ممکن است ایجاد شود موقتی بوده و خطر چندانی ندارند.


تزریق بوتاکس سال های زیادی است که توسط پزشکان انجام می شود و امتحان خود را پس داده است.همچنین از طرف سازمان غذایی آمریکا FDA این روش درمانی تایید شده است.


هزینه لیزر موهای زائد
20 Jun 2020

هزینه لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد روشی موثر برای از بین بردن موهای زائد می باشد، که تقریباً در هر جای صورت و بدن قابل استفاده است. بر خلاف روش های دیگر مانند اپیلاسیون و شیو مو های زائد، لیزر دارای نتایج ماندگار و طولانی تری است

ادامه مطلب
مقایسه روش های لیفت صورت
21 Nov 2022

مقایسه روش های لیفت صورت

لیفت صورت شامل درمان ها و روش هایی می باشد که از بین رفتن شفافیت و ظاهر شل پوست را هدف قرار می دهند و با سفت کردن، لیفت کردن یا حجیم کردن، علائم پیری را معکوس می کنند. اگر قصد دارید یک لیفت صورت انجام دهید، دو مسیر بسیار متفاوت وجود دارد که می توانید انتخاب کنید؛ می توانید به سراغ گزینه سنتی لیفت صورت با جراحی بروید، یا می توانید از تکنیک های غیرجراحی جدیدتری که برای رفع خطوط و افتادگی در دسترس هستند استفاده کنید.

ادامه مطلب
تزریق بوتاکس برای درمان میگرن
29 May 2022

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

به دفعات نشان داده شده است که تزریق بوتاکس یک درمان موثر برای کاهش دردهای ناشی از میگرن می باشد. تاثیر درمانی بوتاکس فقط برای میگرن مزمن تایید شده است و هیچ مدرکی دال بر استفاده از آن برای کمک به درمان میگرن اپیزودیک یا سردردهای تنشی وجود ندارد. همچنین بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در بزرگسالان توسط بسیاری از سازمان های پزشکی بزرگ دنیا تایید شده است.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35