کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس

بوتاکس یا Botox سمی ضعیف شده از باکتری ای به نام کلوستردیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) می باشد که این سم بسیار کشنده و سبب مسمومیت های غذایی می شود.


تاریخچه بوتاکس

این سم برای نخستین بار در سال 1820 کشف شد.اولین خاصیت درمانی این سم در سال 1980 توسط یک چشم پزشک اهل کشور آمریکا جهت بهبود انحراف چشم کشف شد.با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر بر روی این سم در سال 1988 ، سازمان غذا و داروی آمریکا این سم را به جهت درمان انحرافات چشمی مورد تایید اعلام نمود و شرکت آلرگان حق تولید و توزیع آن را در انحصار خود قرار داد.


با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه تحقیقات دیگر کاربرد ها و فواید سم بوتاکس کشف شد و مشخص شد که از این سم به صورت رقیق شده و خالص می توان برای مسائل زیبایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.این سم با فلج نمودن ماهیچه ها سبب شل شدن آن ها می شود و به همین علت سبب می شود که چروک های روی سطح پوست از بین بروند.


همانطور که می دانید بوتاکس کاربردهای بسیار وسیعی در زمینه زیبایی دارد و به وسیله آن می توان بسیاری از مشکلات در این زمینه را برطرف ساخت.اما علاوه بر زیبایی ، بوتاکس در بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد که در این مقاله قصد داریم برخی از این کاربرد ها را برای شما معرفی نماییم:

کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟


• جلوگیری از عرق کردن در زیر بغل و کف دست یا پا:

یکی از خواص درمانی بوتاکس از بین بردن تعریق بیش از حد در قسمت هایی از بدن همچون کف دست و پا و یا زیر بغل می باشد.در این روش با تزریق بوتاکس در نقاط مختلف منطقه ای که تعریق زیاد می باشد اعصاب سمپاتیک به حال طبیعی خود باز می گردد و با کاهش تحریک پذیری ، تعریق از بین خواهد رفت.تزریق بوتاکس برای از بین رفتن تعریق نیاز به بازه ی زمانی 6 تا 9 ماهه دارد تا به صورت کامل بهبودی صورت گیرد.


• درمان سردرد و میگرن:

بوتاکس در درمان سردرد ها و میگرن های مزمن موثر می باشد.با تزریق این سم در 31 نقطه از عضلات سر و گردن سبب فلج شدن عضلات آن منطقه می شود که بدین وسیله انقباضات در این نواحی دیگر به وجود نمی آید و کاهش سر درد ها را به همراه خواهد داشت.علاوه بر این ، این سم با از بین بردن سیگنال های درد در نواحی سر و گردن که به نخاع ارسال می شود مانع انتقال پیام های درد شده که این امر سبب بهبود سردرد های مزمن می شود.


• بهبود و درمان پلک زدن های مکرر و خارج از کنترل:

به وسیله تزریق بوتاکس در نواحی اطراف پلک می توان انقباضات عضلانی این قسمت از بدن را کاهش داد تا از پرش و پلک زدن ناخواسته چشم جلوگیری به عمل آید.


• درمان کمر درد:

این نوع درمان به 10 تا 14 روز زمان پس از تزریق بوتاکس نیاز دارد و می بایست روند آن بین 3 تا 4 ماه ادامه پیدا کند.تزریق بوتاکس برای از بین بردن درد های کمر این گونه است که می تواند اسپاسم های عضلات کمر و یا التهابات این قسمت از بدن را کاهش و یا از بین برد.


• درمان بی اختیاری ادرار:

با تزریق بوتاکس در دیواره ی مثانه می توان بیش فعالی مثانه را از بین برد.بیش فعال بودن مثانه با عضلات دیواره مثانه ارتباط مستقیم دارد.با انقباض یافتن عضلات این قسمت از بدن به وسیله بوتاکس می توان این مشکل را برطرف ساخت.


• از بین بردن مشکلات پوستی مانند گوشت اضافه و یا اسکار های برجسته:

علت به وجود آمدن گوشت اضافه بر روی سطح پوست رشد بیش از اندازه سلول ها در آن قسمت از بدن می باشد.با تزریق بوتاکس در این نواحی از بدن می توان جلوی رشد بیش از حد سلول ها را گرفت و مانع مشکلات پوستی شد.


• لاغر کردن و کوچک کردن عضلات ساق پا:

چنانچه افرادی دچار بزرگی ساق پا هستند و از نظر زیبایی خود آن را یک مشکل بزرگ می دانند ، می توانند به وسیله تزریق بوتاکس در این ناحیه از بدن اقدام به غیر فعال نمودن ماهیچه های مهاجم کرده و این مشکل را برطرف نمایند.


• از بین بردن دندان قروچه:

دندان قروچه یکی از مشکلاتی است که چنانچه درمان نشود می تواند مشکلات بسیار زیادی برای دهان و دندان ایجاد نماید.با تزریق بوتاکس در عضلات فک می توان عضلات این نواحی را آرام کرد و فشار را از روی این نواحی برداشت.


• از بین بردن سستی و یا اسپاسم عضلات در بیمارانی که دچار سکته شده اند:

اندام هایی که به علت سکته مغزی فلج شده اند و یا نا توانایی و اختلال در راه رفتن و تکلم به دلیل مشکلات عضلانی به وجود آمده است می تواند به وسیله تزریق بوتاکس درمان شوند.


• درمان شقاق با تزریق بوتاکس:

این بیماری که به علت زخم یا ترک پوست در نواحی مقعد به وجود می آید و علت آن فشار بیش از حد وارد شده به این ناحیه از بدن به دلیل اسپاسم می باشد با تزریق بوتاکس و فلج نمودن عضله اسفنکتر برای مدت 3 تا 6 ماه سبب از بین رفتن اسپاسم در این ناحیه می شود.


• درمان کجی گردن یا دیستونی:

یکی دیگر از کاربرد های درمانی تزریق بوتاکس برای رفع و از بین بردن کجی سر و گردن می باشد.علت این مشکل اختلالات عصبی و حرکتی در اثر حادثه و یا ژنتیکی می باشد.انقباضات شدید در این ناحیه سبب بروز این اتفاق می شود.با تزریق بوتاکس در این نواحی می توان پیش روی ایم مشکل را از بین برد و یا آن را به طور کامل متوقف ساخت.


این نکته باید در نظر گرفته شود که تمامی این روش های درمانی می بایست در کلینیک های معتبر و نزد پزشکان متخصص جهت بررسی و انجام تزریق بوتاکس صورت گیرد و چنانچه زیر نظر مراکزی غیر معتبر انجام شود ممکن است مشکلات زیانباری را برای شما به وجود آورد.


مزایا و معایب میکرونیدلینگ
24 Jan 2023

مزایا و معایب میکرونیدلینگ

در حالی که جراحی زیبایی هنوز مؤثرترین روش برای جوان سازی پوست و ترمیم پوست می باشد ، اما بسیاری از زنان و مردان از روش های تهاجمی کمتری مانند میکرونیدلینگ یا Microneedlingاستفاده می کنند.

ادامه مطلب
ماندگاری تزریق بوتاکس چقدر است؟
3 Apr 2022

ماندگاری تزریق بوتاکس چقدر است؟

هنگامی که بوتاکس به طور کامل عمل می کند، می تواند بین سه تا شش ماه دوام داشته باشد، البته ماندگاری بوتاکس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از بیماران نتایج طولانی تری را در محدوده 4-6 ماه تجربه می کنند و برخی دیگر نتایج کوتاه تری را در محدوده 2 ماهه تجربه می کنند.

ادامه مطلب
عوارض میکرونیدلینگ
7 Jan 2021

عوارض میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش مطمئن و ایمن می باشد که توسط سوزن های بسیار ریز در دستگاه مخصوص درمان را انجام می دهد. هدف میکرونیدلینگ تولید کلاژن و بافت پوستی جدید برای داشتن پوستی صاف، سفت و سالم است،

ادامه مطلب
انواع بوتاکس
27 Aug 2019

انواع بوتاکس

بوتاکس نوعی سم است به نام بوتولینوم و یا بوتولیسم که به اختصار این نوع سم را بوتاکس می نامند.این نوع سم بوسیله باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم به وجود آمده است که سبب مسمومیت غذایی می شود.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35