روش های افزایش رشد موی سر

مزوتراپی مو


این سوال برای همه پیش میاید که آیا می توان رشد موی سر را افزایش داد؟ آیا محصولی برای کمک به این عمل وجود دارد؟ آیا رژیم غذایی می توانند بر روی سرعت رشد مو تاثیر بگذارد؟

در این مقاله به پاسخ همه این سوالات خواهید رسید. همچنین هر آنچه که می تواند روی رشد مو تأثیر گذاشته و باعث بهبود و افزایش رشد موی سر می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


مو چطور رشد می کند ؟

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) هر فرد حدود 5 میلیون فولیکول مو در بدن خود دارد که از این تعداد حدود 100000 فولیکول مربوط به پوست سر می باشد؛ همچنین از دست دادن روزانه حدود 50 تا 100 تار مو کاملاً طبیعی است. مو در پایین فولیکول ها زیر پوست رشد می کند، خون وظیفه اکسیژن رسانی و تامین مواد مغذی به فولیکول ها و در نتیجه مو را به عهده دارد. هنگام رشد مو تارهای مو از کنار غده های چربی عبور می کند، این روغن ها باعث براقی و نرم شدن موها می شود.


روش های افزایش رشد موی سر

موها به طور متوسط هر ماه حدود یک سانتی متر رشد می کنند، اگرچه عوامل ژنتیکی می توانند باعث ایجاد تفاوت در سرعت رشد مو شوند اما چندان قابل توجه نیست. هیچ روش علمی اثبات شده ای برای تسریع یا تحریک رشد مو وجود ندارد، اما می توان با تقویت موها و جلوگیری از عواملی که از رشد طبیعی موها جلوگیری می کنند شاهد افزایش رشد موی سر بود. آنچه که در تبلیغات مشاهده می کنید که می گوید فقط در عرض چند هفته می توانید موهای خود را 3 تا 5 سانتی متر بلند کنید واقعیت ندارد. افرادی که دارای رشد موی سریعتر می باشند به این دلیل است که موهای آنها ضخیم تر بوده و تراکم بالایی دارند و موهای ضخیم و متراکم بلندتر به نظر می رسند.

اصلی ترین اقداماتی که می توانید برای افزایش رشد موی سر انجام دهید عبارتند از:


1- پرهیز از رژیم های غذایی محدود کننده

ما نمی توانیم همه مواردی را که بر روی سرعت و نحوه رشد موها تأثیر می گذارند کنترل کنیم، اما می توانیم از یکسری موارد که ممکن است باعث ایجاد اختلال در رشد و افزایش ریزش مو شود جلوگیری کنیم. رژیم های غذایی محدود کننده می تواند منابع و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را کاهش دهند. از آنجا که برای بسیاری از افراد اولیت رشد مو نسبت به سایر عملکردهای بدن نسبتاً کم است وقتی بدن به دلیل رژیم های محدود کننده تحت فشار قرار می گیرد رشد مو کاهش یافته یا متوقف می شود، همچنین حتی پس از از سر گرفتن رژیم غذایی سالم ریزش مو معمولاً تا چند ماه ادامه دارد.


2- مصرف پروتئین

 داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف پروتئین کافی برای افزایش رشد موی سر ضروری می باشد، به طور کلی مصرف 50 گرم پروتئین یا بیشتر در روز برای سلامت موها و پوست توصیه می شود. کلاژن فراوانترین پروتئین در بدن انسان است و نقش مهمی در سلامت پوست، مو و ناخن دارد، با افزایش سن کلاژن سازی پوست کاهش یافته و مصرف پروتئین کافی می تواند به کلاژن سازی برای پوست و مو کمک کند.


3- استفاده از روغن های اساسی

روغن های اساسی نه تنها دارای بوی خوبی هستند، بلکه می توانند به رشد مو نیز کمک کنند. یک تحقیق معتبر نشان داده که دریافت روزانه 400 میلی گرم روغن دانه کدو تنبل به صورت کپسول منجر به افزایش رشد مو در مردان می شود، پس از 24 هفته مردانی که از روغن دانه کدو تنبل استفاده کردند 40 درصد افزایش مو داشتند. تحقیقات دیگری نشان داده اند افرادی که از روغن نعناع، روغن رزماری، روغن بادام، روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کرده اند دارای بیشترین رشد مو می باشند که شامل افزایش قابل توجه ضخامت مو، تعداد فولیکول و عمق فولیکول مو بود. همچنین نتایج تحقیق دیگری نشان داد که روغن رزماری می تواند به اندازه ماینوکسیدیل در رشد مو موثر باشد.


افزایش سرعت رشد مو


4- داشتن رژیم غذایی مناسب

ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب خاص به ویژه برای سلامت کلی بدن مهم هستند و همچنین در تأمین انرژی مورد نیاز بدن برای رشد مو نقش اساسی دارند. مواد غذایی مفید برای جوانسازی پوست و رشد موها شامل موارد زیر می باشند:

•         بیوتین

•         ویتامین C

•         ویتامین D

•         ویتامین E

•         روی

•         آهن

•         امگا 3 و امگا 6


5- ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر می تواند به افزایش آرامش، از بین بردن استرس و همچنین تقویت سلامت مو کمک کند. ماساژ پوست سر ممکن است به اتساع رگ های خونی زیر پوست و افزایش گردش خون کمک کند، در نتیجه باعث می شود موها ضخیم تر شده و احتمال شکستن یا آسیب دیدن آنها کمتر شود.


روش های درمانی برای افزایش رشد موی سر

افراد بسیاری برای درمان ریزش مو و نقاط طاس روی سرشان از روش های درمانی مانند کاشت مو، میکرونیدلینگ، مزوتراپی و درمان های موضعی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید بهره میبرند. با استفاده از این روش ها افراد علاوه بر اینکه شاهد توقف یا کاهش سرعت ریزش موهایشان هستند، همچنین تقویت و افزایش سرعت رشد موهای موجود را نیز مشاهده کردند. بهترین روش های درمانی برای افزایش رشد موی سر عبارتد از:

✓      مزوتراپی مو: در این روش ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها، عصاره گیاهان و برخی داروها (مانند ماینوکسیدیل) به پوست سر تزریق می شود. بسیاری از افراد مزوتراپی را برای رفع مشکلات پوستی میشناسند اما با تزریق محلول های مناسب به پوست سر علاوه بر درمان اختلالات هورمونی در فولیکول مو، بسیاری از موارد مورد نیاز برای رشد سریعتر موها را در اختیار فولیکول ها قرار می دهد.

✓      میکرونیدینگ سر: میکرونیدلینگ بعد از به شهرت رسیدن برای جوانسازی پوست، برای درمان بیماری آلوپسی سر و جلوگیری از ریزش موها مورد استفاده قرار گرفت. با انجام میکرونیدلینگ برای موی سر علاوه بر اینکه باعث کلاژن سازی بیشتر پوست سر خواهید شد، همچنین سلول های بنیادی فولیکول ها را تحریک کرده  تا رشد بهتر و سریعتر موها بدست آید. می توانید از میکرونیدلینگ به همراه درمان های دیگر مانند ماینوکسیدیل، مزوتراپی و پی آر پی استفاده کنید تا جذب این محصولات درمانی افزایش یافته و نتیجه بخشی آنها برای جلوگیری از ریزش و افزایش سرعت رشد مو را مشاهده کنید.

کاربردهای تزریق چربی
1 Aug 2021

کاربردهای تزریق چربی

تزریق چربی برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک، افزایش حجم به برخی اندام ها و زاویه سازی و شکل دهی بدن استفاده می شود. ماندگاری تزریق چربی، نتایج فوری و ریسک کم حساسیت و عوارض این روش باعث شده تا افراد بسیاری آن را جایگزین سایر روش های درمانی زیبایی کنند.

ادامه مطلب
بلفاروپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟
2 May 2022

بلفاروپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

هر کسی که نگرانی های پزشکی یا زیبایی در مورد پلک های خود دارد، می تواند کاندیدای خوبی برای بلفاروپلاستی باشد. جراحی پلک یک عمل زیبایی جدید برای کسانی است که با هدف کاهش ظاهر افتاده پلک و به حداقل رساندن وجود کیسه های زیر چشم انجام می شود.

ادامه مطلب
آیا بوتاکس سرطان زا است؟
29 Oct 2023

آیا بوتاکس سرطان زا است؟

اگرچه تزریق بوتاکس از دهه ها قبل وجود داشته، اما بسیاری از متقاضیان در مورد ایمنی آن و اینکه چگونه این روش باعث کاهش خطوط و چین و چروک می شود، همچنان تردید دارند.

ادامه مطلب