تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن


بوتاکس (بوتولینوم نوع A) نوعی سم عصبیست که عضلات را فلج می کند و از یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم می آید. در حالی که ایده تزریق یک سم ممکن است ترسناک به نظر برسد، انواع بوتاکس در واقع حاوی مقدار بسیار کمی از سم هستند که احتمال عوارض جانبی بسیار کم و خفیفی بعد از تزریق وجود دارد. از سال 2010، FDA بوتاکس برای میگرن را به عنوان روشی ایمن به رسمیت شناخته است که توسط یک متخصص پزشکی مجاز تجویز می شود.

کاربرد متداول بوتاکس در کاهش خطوط ریز و چین و چروک از طریق مسدود کردن سیگنال عصبی به ماهیچه ها می باشد که باعث شل شدن عضلات می شود. در حالی که تزریق بوتاکس برای موارد زیبایی و آرایشی شناخته می شود، برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله تعریق بیش از حد، فلج مغزی، درد نوروپاتیک، بی اختیاری ادرار، دیستونی دهانه رحم، دندان قروچه، گوشت اضافه و اسکار برجسته، پلک زدن مکرر و میگرن مزمن نیز موثر می باشد.


میگرن چیست؟

میگرن حدود 10 درصد از افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و در زنان حدود سه برابر بیشتر از مردان شایع است. میگرن مزمن به داشتن حداقل 15 روز سردرد در ماه گفته می شود که حداقل 8 مورد از آنها دارای علائم میگرن باشند، این نوع میگرن حدود 1٪ از افراد را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

سردرد با توجه به علتش، می تواند باعث ایجاد درد در قسمت های مختلف سر شود:

✓      برخی از سردردها ممکن است ناشی از استرس فیزیکی یا روانی باشد (سردرد تنشی)

✓      برخی دیگر به دلیل فشار سینوسی (سردردهای سینوسی) ایجاد می شوند.

✓      سردردهای خوشه ای به سردردهای شدیدی اطلاق می شود که هر روز تقریباً در یک زمان مشابه اتفاق می افتد.

از سوی دیگر، میگرن اغلب علایم دیگری را به غیر از سر درد نیز شامل می شود، آنها ممکن است شامل سرگیجه، حالت تهوع، حساسیت به نور یا صدا و همچنین خستگی شدید باشند. میگرن ممکن است در مراحل مختلفی رخ دهد که ممکن است شامل علائم و نشانه هایی مانند تاری دید، اختلالات خلقی و مشکل در گفتار نیز باشد.


تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

میگرن مزمن به دلیل درد و سایر علائمی که ایجاد می کند می تواند زندگی روزمره را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه به دفعات نشان داده شده است که تزریق بوتاکس یک درمان موثر برای کاهش دردهای ناشی از میگرن می باشد. تاثیر درمانی بوتاکس فقط برای میگرن مزمن تایید شده است و هیچ مدرکی دال بر استفاده از آن برای کمک به درمان میگرن اپیزودیک یا سردردهای تنشی وجود ندارد. همچنین بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در بزرگسالان توسط بسیاری از سازمان های پزشکی بزرگ دنیا تایید شده است.


تزریق بوتاکس برای میگرن


در واقع تزریق بوتاکس با کاهش انقباضات عضلانی و متوقف کردن انتقال دهنده های عصبی از ارسال سیگنال های درد به مغز، عمل می کند. این می تواند به کاهش درد ناشی از میگرن کمک کند و به بسیاری از بیماران اجازه می دهد از زندگی روزمره بدون وقفه لذت ببرند. محل های تزریق بوتاکس برای میگرن مزمن با محل های استفاده شده در اهداف زیبایی متفاوت است، یک پروتکل خاص بوتاکس برای میگرن مزمن ایجاد شد و به طور گسترده طی 10 سال آزمایش شد تا موثرترین محل تزریق و دوز را کشف کند. یک درمان موثر بوتاکس برای میگرن شامل 31 تزریق در زیر پوست اطراف پیشانی، پهلوها و پشت سر و گردن متقاضی با استفاده از 155 واحد بوتاکس است که به کاهش انتشار انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی مغز) درگیر در درد میگرن، مانند پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین، کمک می کند. با گذشت زمان، بوتاکس می تواند به کاهش حساسیت مغز و کاهش واکنش بیش از حد آن به محرک های میگرن نیز کمک کند.


تزریق بوتاکس برای درمان میگرن چگونه انجام می شود؟

جلسه انجام تزریق بوتاکس بسیار سریع است و می توان آن را در مطب پزشک در حدود 15 تا 30 دقیقه انجام داد، با این حال توصیه می شود تنها به کلینیک های معتبر و مطب پزشکان باتجربه و حرفه ای مراجعه کنید تا از احتمال بروز عوارض جانبی جلوگیری شود. آمادگی برای تزریق بوتاکس تنها شامل چند مرحله ساده مانند مشورت با پزشک در خصوص داروهای مصرفی و تاریخچه پزشکی، تمیز بودن پوست ناحیه مورد نظر، قطع مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی از چند روز قبل و انجام ندادن کارهای دندانپزشکی یا سایر درمان های زیبایی در هفته منجر به تزریق می باشد.

برای تزریق بوتاکس برای درمان میگرن پزشک ممکن است پوست شما را با یک بی حس کننده موضعی بی حس کند. پس از انجام تزریق می توانید بلافاصله به خانه بروید، رانندگی برایتان بی خطر است، اما بهتر است بخواهید کسی شما را برساند. نتیجه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن موقتیست، بنابراین بیماران باید مداوم بوتاکس درمانی دریافت کنند؛ رایج ترین جدول زمانی درمان شامل تزریق هر 12 هفته یا چهار بار در سال است. برای دفعات ابتدایی ممکن است چند هفته طول بکشد تا تسکین میگرن پس از تزریق را تجربه کنید. علاوه بر این کسانی که بوتاکس دریافت میکنند ممکن است نیاز به ادامه مصرف داروهای تجویزی قبلی میگرن برای نتایج مطلوب داشته باشند.


بوتاکس برای درمان میگرن


کاندید مناسب بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس درمانی معمولا در افرادی که 14 یا کمتر سردرد میگرنی در ماه دارند استفاده نمی شود، با این حال، گاهی اوقات با تشخیص پزشک از آن برای سایر اشکال سردرد مزمن، مانند سردرد تنشی مزمن استفاده می شود. از طرفی همه کسانی که با میگرن دست و پنجه نرم می کنند ممکن است واجد شرایط دریافت بوتاکس نباشند، بوتاکس فقط برای افرادی توصیه می شود که معیارهای زیر را برای میگرن مزمن دارند:

•         تجربه سردرد برای بیش از 15 روز در ماه که حداقل 8 روز شامل میگرن است که حداقل 4 ساعت طول می کشد.

•         حداقل 6 ماه با موارد فوق مبارزه کرده باشید.

•         حداقل 18 سال سن داشته باشید و تحت درمان متخصص مغز و اعصاب باشد.

•         به حداقل 3 داروی پیشگیری کننده میگرن (پروپرانولول، آمی تریپتیلین، متی سرژید، پیزوتیفن، سیپروهپتادین یا توپیرامات) پاسخ ناکافی، عدم تحمل یا منع مصرف داشته باشید.


تاریخچه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

بوتاکس اولین بار در دهه 1970 توسط چشم پزشکان برای درمان بیماری های چشمی مانند بلفارواسپاسم (پلک زدن غیرارادی یا اسپاسم پلک) و انحراف چشم مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان، کاربردهای درمانی بوتاکس مانند درمان اختلال عملکرد مثانه، انقباضات عضلانی و تعریق بیش از حد زیر بغل مشخص و تایید شد. در سال 1998، یک جراح پلاستیک آمریکایی گزارش داد که برخی از بیمارانش که بوتاکس با هدف زیبایی دریافت کرده بودند، پس از درمان، بهبودی در سردردهای میگرنی خود داشتند. با تشویق سایر شواهد حکایتی، محققان شروع به مطالعه رسمی اثربخشی، ایمنی و تحمل بوتاکس برای میگرن مزمن از طریق آزمایش‌های بالینی کردند. قابل توجه ترین کارآزمایی ها، برنامه بالینی درمان پیشگیری از میگرن، یا مطالعه PREEMPT، تحقیق فاز 3 بود.

مطالعه PREEMPT شامل 2 کارآزمایی بالینی دوسوکور، تصادفی و کنترل شده با دارونما (استاندارد طلایی کارآزمایی های بالینی) شامل 1384 نفر بود که معیارهای کارآزمایی میگرن مزمن را برآورده می کردند. نیمی از شرکت کنندگان تزریق بوتاکس و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند. نتایج حاصل از کارآزمایی‌های بالینی با هم ترکیب شدند و مطالعه به این نتیجه رسید که درمان میگرن مزمن با بوتاکس تعداد روزهای میگرنی را کاهش داده و ناتوانی مرتبط با سردرد را کاهش می‌دهد. در نتیجه مطالعه PREEMPT، سازمان غذا و دارو (FDA) بوتاکس را برای درمان میگرن مزمن در سال 2010 تایید کرد و در استرالیا، بوتاکس برای استفاده در میگرن مزمن در سال 2011 تایید شد.

مراقبت های بعد از تزریق چربی
26 Jan 2020

مراقبت های بعد از تزریق چربی

یکی از روش های زیبایی که طرفداران زیادی را دارد تزریق چربی می باشد.تزریق چربی فرآیندی است که به وسیله آن می توان چین و چروک هایی که به دلیل افزایش سن در صورت و سایر اعضای بدن به وجود آمده را از بین برد و ظاهر فرد را زیبا و جوان تر نشان داد.

ادامه مطلب
تزریق چربی به جای جوش
12 Jul 2020

تزریق چربی به جای جوش

در این روش برای از بین بردن جای جوش از چربی فرآوری شده بدن خود بیمار استفاده می شود. این روش همچنین به عنوان تزریق چربی اتولوگ شناخته می شود

ادامه مطلب
مزایا و معایب هایفوتراپی
25 Apr 2023

مزایا و معایب هایفوتراپی

هایفوتراپی روشی است که بدون نیاز به جراحی و یا هرگونه بیهوشی و به وسیله امواج اولتراسوند این بافت ها را سفت کرده و باعث کشیده شدن و بالا رفتن پوست می شود.تاثیر هایفوتراپی در جوان سازی پوست ثابت شده است.نحوه عملکرد این روش بدین گونه است که امواج اولتراسوند در لایه های زیرین پوست تابیده می شود و بدون هیچگونه سوختگی در لایه های سطحی پوست و با متمرکز شدن انرژی در لایه های زیرین و عمق پوست الیاف کلاژنی پوست و سلول های آن منطقه منعقد شده و سبب خواهد شد پوست کشیده و چین و چروک ها و شل شدگی های پوست را از بین ببرد.

ادامه مطلب
هزینه هایفوتراپی چقدر است؟
6 Jun 2023

هزینه هایفوتراپی چقدر است؟

از هایفو برای جوانسازی پوست صورت، گردن و واژن و رفع علائم کشش در بدن استفاده می شود، همچنین هایفوتراپی شکم و غبغب نیز متداول است. هزینه هایفوتراپی نسبت به نتایجی که در نهایت بدست می آید و ماندگاری طولانی این نتایج، در مقایسه با سایر روش های جدید جوانسازی پوست بسیار مقرون به صرفه می باشد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35