آیا لایه برداری پوست خطرناک است؟

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست Peeling برای داشتن پوستی سالم و جوان ضروری است. زیرا به مرور زمان سلول های مرده روی سطح پوست جمع می شوند. در صورتی که از پوست خود غافل شویم مواد آرایشی، آلودگی و چربی نیز می توانند به آن اضافه شده و باعث مسدود شدن منافذ پوست شوند. بهترین روش برای از بین بردن سلول های مرده پوست لایه برداری است.


لایه برداری پوست به دو صورت شیمیایی و فیزیکی انجام می شود. در لایه برداری شیمیایی از مواد شیمیایی خاص مانند آنزیم میوه ها و اسیدهای صورت برای لایه برداری پوست استفاده می شود. این مواد شیمیایی معمولاً در دوزهای کم استفاده می شوند تا سوزش را به حداقل برسانند.


لایه برداری فیزیکی چیست ؟

لایه برداری فیزیکی یا دستی روشی است که از ابزارهای مختلف یا مواد ساینده برای از بین بردن لایه خارجی پوست به طور فیزیکی استفاده می شود. این مواد ساینده روی سطح پوست کشیده می شوند و سلول های مرده را از بین می برند.


لایه برداری فیزیکی نیز می تواند از نظر توانایی لایه برداری متفاوت باشد زیرا همه اینها به نوع محصولی که برای لایه برداری استفاده می شود بستگی دارد.


مزایا و معایب لایه برداری فیزیکی چیست ؟

برس و اسکراب لایه بردار به طور گسترده ای در دسترس هستند. استفاده از آنها در خانه راحت بوده و روشی آسان و نسبتاً موثر برای از بین بردن سلول های مرده پوست، ناخالصی ها و به طور موقت کاهش منافذ بزرگ پوست می باشد. این روش به خصوص برای از بین بردن جوش های سرسیاه بسیار موثر است. با این حال همیشه بهترین روش نیست. زیرا سایش زیاد باعث تحریک پوست می شود. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از لایه بردار ملایم و دانه ریز استفاده کنند. هنگام انتخاب اسکراب گرانولار سعی کنید از مصرف هر محصولی که باعث تحریک پوست می شود خودداری کنید.


لایه برداری شیمیایی چیست ؟

لایه برداری شیمیایی روشی است که به منظور از بین بردن سلول های مرده و سایر ناخالصی های پوست استفاده می شود. در واقع این روش نوعی درمان پوستی است که می تواند آکنه، زخم و چین و چروک را کاهش داده و پوست را شفاف تر کند. لایه برداری شیمیایی انواع مختلفی دارد. لایه بردارهای شیمیایی را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد: اسیدهای AHA یا "آلفا هیدروکسی alpha-hydroxy" و اسیدهای BHA یا "بتا هیدروکسی beta-hydroxy". از رایج ترین انواع AHA ها "اسید گلیکولیک glycolic acid" و "اسید لاکتیک lactic acid" می باشند و اسید سالیسیلیک از رایج ترین نوع BHA ها است. این اسیدها باعث سستی سلول های مرده پوست شده و رشد پوست را تحریک می کنند. لایه بردارهای آنزیمی مانند "بروملین bromelain" و "پاپئین papain" از آناناس نیز باعث هضم سلول های مرده پوست می شوند.


انواع لایه برداری شیمیایی

سه نوع لایه برداری شیمیایی وجود دارد که بر اساس میزان عمق لایه برداری پوست طبقه بندی می شوند:

✔ لایه برداری سطحی: این روش برای درمان آکنه، چین و چروک سطحی و لک های ناشی از آفتاب به کار می رود. و از اسیدهای ملایم مانند آلفا هیدروکسی برای لایه برداری سطحی پوست استفاده می شود که فقط به لایه بیرونی پوست نفوذ می کند.

✔ لایه برداری با عمق متوسط: این روش در درمان اسکار آکنه، تغییرات رنگ پوست و خطوط پوستی کاربرد دارد. در این نوع لایه برداری از "تری کلرواستیک اسید trichloroacetic" یا "اسید گلیکولیک" برای برای لابه برداری استفاده می کنند.

✔ لایه برداری عمیق: از لایه برداری عمیق برای درمان اسکارهای ناشی از آکنه و جوان سازی پوست استفاده می شود. در این روش ماده لایه بردار به طور کامل به لایه میانی پوست نفوذ می کند تا سلول های آسیب دیده پوست را از بین ببرد. برای لایه برداری عمیق معمولا از فنول استفاده می شود.


مزایای لایه برداری شیمیایی چیست ؟

از آنجا که لایه برداری شیمیایی باعث سایش پوست نمی شود از لایه برداری فیزیکی ایمن تر می باشد. اسیدهای هیدروکسی مانند اسیدهای سالیسیلیک و گلیکولیک توانایی نفوذ به پوست برای لایه برداری عمیق را دارند. لایه بردارهای آنزیمی نیز این توانایی را دارند اما به اندازه اسیدهای هیدروکسی قوی نیستند. لایه بردارهای آنزیمی برای پوست های حساس، اسید سالیسیلیک برای پوست های چرب و مستعد آکنه و برای پوست های مختلط AHA های که تولید روغن را کنترل می کند مناسب می باشند.


آیا لایه برداری شیمیایی پوست خطرناک است ؟

لایه برداری شیمیایی پوست دارای یکسری عوارض جانبی شایع موقت مانند قرمزی، خشکی، سوزش و تورم جزئی است. لایه برداری شیمیایی در بعضی موارد ممکن است یکسری خطرات دیگر داشته باشد که به ندرت اتفاق میافتند خطراتی از قبیل :

• تیره یا روشن شدن رنگ پوست. در افرادی که پوست تیره دارند شایع است.

• امکان ایجاد اسکار که پس از مدتی از بین می رود.

• عفونت. به ندرت لایه برداری شیمیایی می تواند باعث عفونت های قارچی یا باکتریایی شود.

• آسیب به قلب، کبد یا کلیه. فنول مورد استفاده در لایه برداری عمیق می تواند به عضله قلب، کلیه ها و کبد آسیب برساند و باعث ضربان قلب نامنظم شود.


در پایان چنانچه قصد انجام هریک از روش های زیبایی و جوانسازی پوست و صورت را داشته باشید می توانید با متخصصین کلینیک زیبایی رنسانس در ارتباط باشید تا متخصصین ما مشاوره های لازم درباره این روش های زیبایی را به شما عزیزان ارائه دهند.


مزایا و معایب تزریق بوتاکس
12 Sep 2022

مزایا و معایب تزریق بوتاکس

بوتاکس نیازی به معرفی ندارد زیرا یکی از محبوب ترین روش های زیبایی در سراسر جهان است؛ این ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای درمان چین و چروک و خطوط ریز صورت است.

ادامه مطلب
تزریق چربی به جای جوش
12 Jul 2020

تزریق چربی به جای جوش

در این روش برای از بین بردن جای جوش از چربی فرآوری شده بدن خود بیمار استفاده می شود. این روش همچنین به عنوان تزریق چربی اتولوگ شناخته می شود

ادامه مطلب
تزریق چربی یا پروتز
27 Jul 2020

تزریق چربی یا پروتز

تزریق چربی یک فرآیند جراحی است که چربی را از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر منتقل می کند. هدف این روش بهبود یا تقویت مناطقی است که چربی به آن تزریق می شود. این تکنیک شامل استخراج چربی با لیپوساکشن، پردازش چربی و سپس تزریق مجدد چربی تمیز شده در ناحیه ای است که به بهبود نیاز دارد.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35