تزریق چربی یا پروتز

تزریق چربی

تزریق چربی یک فرآیند جراحی است که چربی را از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر منتقل می کند. هدف این روش بهبود یا تقویت مناطقی است که چربی به آن تزریق می شود. این تکنیک شامل استخراج چربی با لیپوساکشن، پردازش چربی و سپس تزریق مجدد چربی تمیز شده در ناحیه ای است که به بهبود نیاز دارد.


از سال 1990 جراحان پلاستیک با اطمینان از پیوند چربی به عنوان روشی برای بهبود و تقویت زیبایی صورت، سینه ها، دست، پا و باسن استفاده می کنند. با این وجود اخیراً پزشکان از مزایای درمانی پیوند چربی در بهبود زخم ها و همچنین توانایی چربی در ترمیم آسیب های بافت سینه به دنبال درمان پرتونگاری نیز خبر داده اند.


فرآیند تزریق چربی

روند تزریق چربی شامل سه مرحله است:

1. استخراج چربی از ناحیه اهدا کننده با لیپوساکشن

2. چربی زدایی، سانتریفیوژ و پردازش چربی

3. تزریق مجدد چربی خالص شده به محل مورد نظر


در مرحله اول، چربی از منطقه اهدا کننده با استفاده از تکنیک های لیپوساکشن استخراج می شود. در این روش لیپوساکشن با استفاده از کانول های نازک و با سوراخ های کوچک انجام می شود.


سپس چربی برداشته شده سانتریفیوژ و پردازش می شود تا مایعات اضافی و سلول های مرده از سلول های چربی زنده جدا شوند. می توان به جای این روش چربی استخراج شده را با محلول نمکی استریل شست. چربی هایی که دور ریخته می شوند سلول های چربی هستند که احتمالاً پس از تزریق زنده نمی مانند و حتی می توانند برای سلول های زنده مشکل ایجاد کنند.


در مرحله آخر، چربی به صورت قطره های کوچک در ناحیه گیرنده تزریق می شود. این امر برای اطمینان از خونرسانی مناسب به هر قطره چربی است تا بتوانند پس از تزریق چربی زنده بماند. مقدار چربی تزریق شده در سی سی اندازه گیری می شود و در نهایت با توجه به مشخصات بیمار و مساحتی که چربی فرآوری شده در آن تزریق می شود متفاوت است.


پروتز

پروتز ها یک شی خارجی هستند که برای افزایش حجم و فرم دهی قسمت های مختلف بدن مانند سینه ها، باسن، گونه ها و چانه به کار می روند. علاوه بر پروتز یکسری روش های دیگر برای افزایش حجم سینه ها، باسن و غیره وجود دارد اما داشتن حجم دلخواه و مطابق با نظر شخص، استفاده از پروتز را به یکی از محبوب ترین روش ها تبدیل کرده است.


مزایای تزریق چربی نسبت به پروتز چیست ؟

یکی از مهمترین مزایای تزریق چربی عدم وجود هرگونه واکنش آلرژیک به ماده تزریق شده است. از آنجا که چربی از بدن خود بیمار برداشته می شود هنگامی که به قسمت دیگری از بدن تزریق شود بدن آن را رد نمی کند. این روش یک راه حل عالی برای کسانی است که به سایر پرکننده ها حساسیت دارند. به همین دلیل بسیاری از افرادی که مایل به بهبود شکل و اندازه باسن و سینه خود هستند، این روش را انتخاب می کنند.


مزیت دیگر تزریق چربی این است که هنگام برداشت و تزریق فقط برش های کوچکی بر روی بدن ایجاد می کند. در نتیجه وقتی چربی تزریق می شود، فقط یک سوراخ با قطر کوچک مشاهده خواهید کرد که احتمال ابتلا به اسکار بزرگ بسیار کم می باشد. تزریق چربی همچنین به دلیل برداشت چربی از مناطقی مانند شکم و باسن فرم بهتری به بدن داده و موجب زیبایی این نواحی می شود. احتمال عوارضی مانند ایجاد کپسول که در اثر استفاده از پروتز ممکن است ایجاد شود وجود ندارد.


امکان پاره شدن بافت چربی تزریق شده وجود ندارد اما در محلی که از پروتز استفاده شده است امکان پاره شدن پروتز در اثر ضربه شدید وجود دارد.


معایب تزریق چربی نسبت به پروتز

• یکی از معایب تزریق چربی غیرقابل پیش بینی بودن یا بی نظمی در اندازه و شکل سینه ها یا باسن می باشد. در این روش همه سلول های چربی قادر به زنده ماندن نخواهند بود و از بین رفتن آنها می تواند بر تقارن سینه ها یا باسن تأثیر بگذارد.

• با استفاده از تزریق چربی نمی توان سایز سینه وباسن را بسیار بزرگ کرد و برای افرادی که سینه های کوچکی دارند و می خواهند سینه های خود را بسیار بزرگ کنند استفاده از پروتز سینه گزینه بهتری می باشد.

• همچنین به دلیل اینکه از چربی واقعی بدن خود بیمار استفاده می شود، احتمالاً جذب کامل یا جزئی چربی وجود دارد. از این رو برای به دست آوردن نتیجه دلخواه، ممکن است به چندین جلسه تزریق چربی نیاز باشد.

• حتما باید بیمار سلول های چربی کافی برای تزریق داشته باشد. اگر به طور طبیعی فرد لاغر باشد تزریق چربی بهترین روش نبوده و بنابراین باید روش دیگری استفاده شود.

• بافت چربی شکل خاصی نداشته و نمی تواند فرم زیبایی برای سینه ها، باسن و غیره ایجاد کند اما پروتز دارای شکل خاصی می باشد و فرم زیبایی به محل مورد نظر می دهد.


هایفوتراپی صورت
15 May 2022

هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی صورت یک روش نوین برای سفت کردن پوست است که برای بسیاری از افراد می تواند جایگزین لیفت صورت باشد، نتایج هایفو فیشال از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است اما به طور کلی حداکثر بعد از 12 هفته خود را نشان می دهد و ماندگاری آن نیز بین یک تا دو سال متغیر می باشد.

ادامه مطلب
آیا بوتاکس سرطان زا است؟
29 Oct 2023

آیا بوتاکس سرطان زا است؟

اگرچه تزریق بوتاکس از دهه ها قبل وجود داشته، اما بسیاری از متقاضیان در مورد ایمنی آن و اینکه چگونه این روش باعث کاهش خطوط و چین و چروک می شود، همچنان تردید دارند.

ادامه مطلب
عوارض لیزر موهای زائد
20 Jun 2020

عوارض لیزر موهای زائد

بی شک رشد بیش از حد مو در نواحی ناخواسته ی بدن یکی از مشکلات بزرگی است که ممکن است هر فردی با آن دست و پنجه نرم کند.هر فرد در طول زندگی به میزان بسیار زیادی هزینه و وقت خود را برای از بین بردن و خلاص شدن از مو های زائد صرف می نماید.روش های از جمله استفاده از کرم های مو بر ، وکس کرد و یا اصلاح آن ها به وسیله ماشین ریش تراش و یا تیغ و یا اپیلاسیون هر کدام از جمله روش های سنتی می باشد که هم وقت گیر و هزینه بر است و همچنین دائمی نمی باشند.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35