انواع بوتاکس

انواع بوتاکس

پیش از آنکه بخواهیم انواع مختلف بوتاکس را در این مقاله نام ببریم به معرفی آن خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید.


بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوعی سم است به نام بوتولینوم و یا بوتولیسم که به اختصار این نوع سم را بوتاکس می نامند.این نوع سم بوسیله باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم به وجود آمده است که سبب مسمومیت غذایی می شود.


خطرناک ترین سمی که بشر تا به امروز توانسته است آن را کشف کند همین کلستریدیوم بوتولینوم می باشد که توانایی فلج نمودن تمامی ماهیچه های بدن را دارد.اما از این سم می توان در درمان بیش از 50 نوع بیماری استفاده نمود.یکی از درمان های آن جلوگیری از پیری می باشد که سرعت بالا و درمان آن تقریبا به صورت غیر تهاجمی می باشد.در حقیقت می توان گفت بوتاکس از انواع مختلف سم بوتولینیوم توکسین است که انسان می توان از آن بهره بگیرد.


این نوع سم نوعی پروتیین می باشد که می توان آن را به ماهیچه ها تزریق نمود که این کار سبب فلج شدن ماهیچه های مناطق تزریق می شود.


انواع بوتاکس

همانگونه که بوتاکس را در بالا معرفی کردیم حال می دانید که این ماده از سو بسیار خطرناک بوتولینیوم توکسین یا Botulinum Toxin بدست می آید.این سم انواع مختلفی جهت استفاده از آن توسط انسان ها را دارد.انواع مختلف این سم را در این قسمت ذکر می نماییم:


• سم بوتولینیوم توکسین نوع A :این مدل از سم را با نام هایی همچون  دیسپورت یا Dysport ، Botax-Vistabel و Bocouture-Xeomin و یا مسپورت (Masport) نیز تولید می شود.

• سم بوتولینیوم توکسین نوع B :این سم با مارک Neurobloc تولید می شود.


هر دو گونه ی نوع A و نوع B علاوه بر مصارف زیبایی در سایر اهداف درمانی نقش دارند اما در این بین بوتولینیوم نوع A بیتر در جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بوتاکس

معرفی انواع نام های معتبر تجاری تولید سم بوتاکس

✔ Vistabel:از سال 1980 تا به امروز این ماده در 12 کشور از سرتاسر جهان جهت از بین بردن چین و چروک و خطوط اطراف لب استفاده شده است.

✔ Dysport :این ماده در سال 1990 در کشور فرانسه و توسط شرکتی به نام Ispen برای اولین بار تولید شد و در حال حاضر 67 کشور از آن استفاده می کنند.

✔ Bocouture :این ماده به نسبت سایر ماده ها جدید تر بوده و ساخت آن در سال 2008 انجام گرفته است.تولید این دارو توسط شرکت انگلستان است و این ماده موثرترین بوتولینیوم نوع A  در جهان می باشد.

✔ Masport :این نام از بوتاکس توسط شرکت های ایرانی ساخته شده است و از نظر کیفیت دقیقا مانند Dysport می باشد اما تفاوت آن در این است که قیمت بسیار کمتری نسبت به Dysport دارد.تاثیر این دارو بعد از گذشت دو روز تا یک هفته قابل مشاهده خواهد بود.

✔ Canitox :این بوتاکس محصول کشور چین می باشد.به علت وجود مقادیری نا خالصی در این نوع از بوتاکس امکان دارد فردی که از آن استفاده می کند دچار افتادگی پلک ها و یا دو بینی و تاری در دید خود شود و همچنین  مدت تاثیر گذاری آن بیشتر از سایر سم ها است.نکته دیگر این است که مدت ماندگاری آن نیز با سایر بوتاکس ها متفاوت و کمتر است.از دیگر نام های تجاری این محصول می توان به درماتوکس ، ریفاین و یا لینوریز اشاره نمود.

✔ زئومین :اجزای سازنده این ماده مانند دیسپورت می باشد با این فرق که سم آن خالص تر است و از پروتیین پیچیده ی کنتری برخوردار است.این ماده در خود پروتیین آلبومین را برعکس دیسپورت و سایر بوتاکس ها ندارد و این موضوع سبب کاهش آلرژی های احتمالی می شود.ماندگاری متوسط این ماده 3 ماه پس از تزریق می باشد.


در ایران علاوه بر مسپورت ، سه نام تجاری دیگر با نام های "آلرگان" ، "مرز" و "گلادرما"بوتاکس را تولید می کنند که ممکن است هرکدام از آن ها بر اساس تفاوت هایی که دارند و خمچنین بر اساس تشخیص دکتر  مورد استفاده قرار گیرند.


عوارض مزوتراپی
21 Jun 2021

عوارض مزوتراپی

مزوتراپی یکی از جدیدترین اقدامات بالینی غیرتهاجمی است که برای درمان تعدادی از شرایط زیبایی و غیرآرایشی استفاده می شود، در واقع مزوتراپی یک روش درمانی برای تنظیم گردش خون ضعیف است.

ادامه مطلب
کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟
20 Jun 2020

کاربرد های درمانی بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا Botox سمی ضعیف شده از باکتری ای به نام کلوستردیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) می باشد که این سم بسیار کشنده و سبب مسمومیت های غذایی می شود.این سم برای نخستین بار در سال 1820 کشف شد.اولین خاصیت درمانی این سم در سال 1980 توسط یک چشم پزشک اهل کشور آمریکا جهت بهبود انحراف چشم کشف شد

ادامه مطلب
میکرونیدلینگ خانگی چیست؟
2 Jan 2023

میکرونیدلینگ خانگی چیست؟

می توانید اثرات میکرونیدلینگ را در خانه خود تکرار کنید، برای این منظور ابزارهای میکرونیدلینگ خانگی (معروف به درمارولر) برای خرید در دسترس هستند، اما دقیقاً مشابه ابزاری نیستند که یک متخصص استفاده می کند.

ادامه مطلب
مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی
6 Nov 2023

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی

در واقع هیچ آمادگی خاص و دشواری برای درمان مزوتراپی لازم نیست و با توجه به شرایط جسمی هر متقاضی پزشک معمولاً توصیه مختص او را در مورد نحوه آمادگی برای مزوتراپی خواهد کرد. توصیه می شود برای به حداقل رساندن هرگونه کبودی یا تورم به دستورالعمل های مراقبت های بعدی که پزشک به شما توصیه می کند، عمل کنید.

ادامه مطلب

ارتباط با ما

دفتر مرکزی : تهران میدان ولیعصر ضلع جنوبی سينمای قدس ساختمان مینو طبقه چهارم واحد 402 با پارکینگ

کلینیک : تهران - سعادت آباد - میدان فرهنگ - بلوار 24 متری - نبش سوم شرقی - پلاک 35